Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2823 ggr
[klosaxen]
0

Smal katt

Hej! Jag har en kastrerad hankatt som är ca 1½ år gammal. Han är en vanlig huskatt. Han har alltid varit normal i hullet hela sitt liv, nästan på gänsen till för tjock. Jag trodde att han hade slutat växa och var fullvuxen vid ca 1 års ålder. Men nu de senaste två månaderna har han börjat växa igen och blivit stor och smal. Han är mycket större än våra andra två katter och mycket smalare. Jag har avmaskat alla katterna två gånger och jag har testat att ge honom mer mat än de andra, men det hjälper inte.

Är det normalt att han helt plötsligt har börjat växa igen och magrat av? För jag trodde att katter är fullvuxna vid 1 års ålder.

EddaM
1

Nej katter är inte färdiga när de är ett utan bara i tonåren. Om man ser tex på Norska Skogkatter så är de inte helt färdiga förrens de är 5år och för huskatter varierar graden ganska mycket då man ju inte vet hurdan förfäderna såg ut. =)

Så inget ovanligt alls men håll koll på honom. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

tuska
0

Kolla vikten på kissen så ser du om han minskar i vikt då är det nå galet.

LiindaLarsson
0

kanske en bild skulle hjälpa hur skillnaden är

[Anunnaki]
0

Väg katten åtminstone varannan vecka och anteckna vikten. Du säger att katten är smal men känns revbenen direkt under skinnet, känns ryggraden? katter kan ha sp otroligt olika konstitution. Jag har en katta som ser nästan mager ut men som ändå väger nära 4 kg. Håll ordentlig koll på vikten ett bra tag. behöver du gå till vet är det bra att viktuppgifter.