Hur gamla?
Jag undrar hur gamla era katter har blivit. Informationen jag är intresserad av är:
Vid vilken ålder avled katten?
Vad åt den för mat?
Vilken ras?
Var det en innekatt eller utekatt?
Jag har nämligen tänkt göra en liten undersökning på livslängd jämfört med ras och matvanor :)
Min första Huskatt fick somna in i sommar och var då 19 år och 8 mån. Vi lät honom somna in hos veterinären, för att han inte skulle behöva lida. Tufft beslut, men jag vet att vi gjorde helt rätt.
I foderväg så har han ätit en hel massa *skratt*. Torrfoder har han ätit de vanligaste man hittar på mataffären (Whiskas, Pussi, Friskies). Blötfoder (Whiskas, Pussi, Mjau och ibland Sheba).
Många anser nog att han har fått dåligt foder, men han var hur frisk som helst. Två besök hos veterinären under drygt 19 år. Första ggn, för vaccin och kastrering andra ggn för att få somna in.
Han var utekatt, men gick aldrig långt, höll sig hemma och hos grannarna.
Han var verkligen såååååå fin och otroligt smart, öppnade själv dörren då han gick ut och ringde på dörrklockan med nosen när han ville komma in. Saknar honom otriligt mycket!
Lycka till med din undersökning!
#1 Tack för ditt svar! :)
Kompis Vid vilken ålder avled katten?
Ca 13 år gammal, avlivades pga hjärnblödning
Vad åt den för mat?
Torrfoder: Friskies mm
Vilken ras?
Huskatt (bondkatt)
Både och :)
Nisse
Om jag minns rätt var han runt 15 år, avlivades pga åldern
Vad åt den för mat?
Samma som ovan
Vilken ras?
Huskatt (bondkatt)
Både och :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Tack så mycket :)
Vilket jättebra initiativ!
Min Missan blev 19 år gammal och jag avlivade henne då för hon mådde inte bra. Detta var 1991. Hon åt burkmat, mycket Mjau, torrmat fanns aldrig i huset på den tiden. Hon gick var ute så mycket hon ville och åt säkerligen en hel del sork och småfågel.
Lilla Sara blev bara 16 år gammal och dog i famnen på mig 2007. Tyvärr fick mina katter under tid mycket torrmat men Sara var en mycket god jägare så torrmaten blev väl bara en mindre del som väl var.
Nu har jag en katt som är 16,5 år och två som är drygt 14 år. Dessa katter fick en tid mycket torrmat men åt annars Mjau tills jag övergick till barf.
Alla mina katter går ut och in som de vill och är duktiga jägare så oavsett vad jag gett/ger dem så är det nog barf rätt mycket.
Samtliga katter är vanliga bondkatter, Missan tog jag med mig från USA.
#5 Tack för ditt svar. Vilka raser var Missan och Sara? Vilket torrfoder åt Missan?
Smulan
18 år, fick somna in hos vet när hon tappat livsglöden. Aldrig varit sjuk innan.
Vad åt den för mat?
Blötfoder 2 ggr/dag, torrfoder 1-2 ggr/dag. Märken på maten varierades mycket - både bra och dåliga sorter. En och annan gnagare/fågel lär ju ha slunkit ner dessutom.
Vilken ras?
Kvinnan som omplacerade henne påstod att det var en norsk skogsskatt, men jag antar att det var en huskatt.
Utekatt, fick dock inte gå ut på nätterna.
Birk
12 år, klarade inte av att vakna upp från narkosen när han opererades för urinsten. Han hade (felaktigt?) behandlats flertalet gånger för urinvägsinfektion innan veterinären upptäckte stenarna.
Vad åt den för mat?
Samma som ovanstående.
Vilken ras?
En renrasig tjosanhejsan-blandraskatt.
Samma som ovan, utekatt.
_No way! Yes way!
Uno
Blev 23 år åt vanlig "konsummat", torr och blötmat, särskilt förtjust i räkor dock. En hittekatt som hittats i ett båtskjul. Dog av hög ålder, öm och ont i leder.
Långben
Blev 12 år, åt all möjlig kattmat precis som Uno, kokt gädda var favoriten. Fick cancer och fick somna in, opererad en gång men det återkom. Vanlig huskatt.
Än så länge lever mina andra två huskatter. 5 år gamla nu. NU har jag lite mer torrfoder och oftast bilanx. De får blötmat nån gång i veckan.
**"T"
**
Vid vilken ålder avled katten? Vid 16 års ålder. Han blev gammal och kunde inte längre varken hålla tätt eller orientera sig och därför beslöt mina föräldrar att han fick somna in (detta var 2002, tror jag). Annars alltid varit frisk. Endast besök hos vet vid kastrering och sånt.
Vad åt den för mat? Det som finns i vanlig mataffär: Whiskas, Pussi mm. Både blöt och torrfoder.
Vilken ras? Bonnkatt/huskatt.
Var det en innekatt eller utekatt? Både ute och inne.
"A"
Vid vilken ålder avled katten? Vid 7 års ålder. Hon fick cancer i bröstet.
Vad åt den för mat? Det som finns i vanlig mataffär: Whiskas, Pussi mm. Både blöt och torrfoder
Vilken ras? Bonnkatt/huskatt.
Var det en innekatt eller utekatt? Både ute och inne.
Bamse
Vilken ålder avled katten? Vid 15 års ålder av att en spik satt kvar sedan han hade brytit benet vid 2 års ålder (han fick problem med det benet tillslut), sen fick han problem med hjärtat och fick hjärtmedecin och smärtstillande vilket han bara klarade i 1 vecka innan han fick avlivas.
Vad åt den för mat? Mjau, pussi och whiskas blötfoder, samt whiskas torrfoder.
Vilken ras? Huskatt
Var det en innekatt eller utekatt? både och.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Behöver minst 100 svar för att kunna få någon statistik i min undersökning, så vänligen fortsätt och fyll på :)
Alla dessa katter har varit utekatter, glömde nämna det.
#12 Tack för förtydligandet :) Hade nämligen skrivit upp dem som utekatter.
Hon gick ut i skogen och kom inte tillbaks, antar att hon dog:
Hon var 16 år när hon försvann
Vad åt den för mat?
Hon åt uteslutande torrmat vi köpte i mataffären. Whiskas tror jag det var.
Vilken ras?
Vanlig huskatt
Utekatt. Hon åt antagligen en hel del mumsigt ute.
Frisk som en nötkärna var hon. Födde en hel del kattungar, kom hem utan klor på tassar då hon fastnat i träd, hade en reva i örat efter ett bråk men ack så fin var hon min Findus =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
15 år.
Vad åt den för mat?
Torrfoder varje dag, och blötmat någon gång i veckan som "godis".
Vilken ras?
Europé
Först innekatt, men blev sedan utekatt (men som skulle komma in på kvällen och sova hemma).
# 6 Alla katterna är/var bondkatter. Missan iofs bondkatt från Sydstaterna. Missan åt aldrig torrmat utan sedan vi kom till Sverige 1975 åt hon Mjau och sork.
#16 Oj, jag skrev fel. Jag menade vilken torrmat fick Sara?
Torrmat fanns inte i huset förrän de sista åren Sara levde och då gav jag katterna RC33.
Ilme
Jag tror att hon var ca 15 år
Vad åt den för mat?
Royal canin torrfoder och Mjau blötmat
Vilken ras?
Huskatt
Innekatt, enbart ute i sele ibland

Har haft två katter som inte finns längre:
Emil dog vid en ålder av ca 10 år, bondkatt. Fick njurproblem och blev avlivad av veterinäre.
Åt Royal Canin sensible och var enbart innekatt.
Tufsan dog vid en ålder av 12 år, somnade in i sömnen, var fullt frisk innan dess.
Åt Roal Canin och en del barf. Enbart innekatt.
#15 Kan ju lägga till att hon fick en hjärnblödning eller liknande. Så veterinären kom hem så att hon fick somna in på det stället hon tyckte bäst om, min säng.
Felicia <3
# 18
Åt katterna barf mat? Är genuint intresserad och överväger detta för mina katter. Finns folk här i staden som kan lära mig mer om detta och kan leverera mat.