när ska jag klippa klorna?
Hoppas ni inte tycker att jag är jobbig nu.. :D
Men när ska man klippa klorna på innekatten första gången?
Min är tolv veckor men jag upplever hennes klor som väldigt vassa och ganska långa
Tycker du att de är vassa och långa så klipp dem ;)
hur långt in ska man klippa egentligen?:o
Bara en liten bit! Klipper du för långt kommer katterna få väldigt ont och du kommer säkert få väldiga problem med att klippa klorna i fortsättningen.
hur långt är en liten bit?:D ;)
Du får inte komma åt pulpan. Har katten vita tassar brukar den synas bättre. Klipp bara av spetsen om du är osäker.
Du får absolut inte klippa i pulpan! Det kan få katastrofala följder.Mitt tips är att du låter någon som har gjort det förut göra det första gången, så du får se hur långt du ska gå. Det går inte att säga antal millimeter. Du måste se på klon var pulpan slutar. För klipper du i den, så är det kört för framtida klippningar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Klipp bara av själva spetsen på klon om du är osäker. Så får du bort det vassa.
Pulpan brukar synas tydligt om katten har vita tassar och då är det enkelt och klippa. Annars brukar man som se en gräns där klon blir bredare, innan den gränsen kan man klippa utan problem :)
Har uppfödaren klippt klorna någonting? Tänkte du måste ju nyss ha fått hem katten visst?
Är det ljusa klor är det lätt att se vart pulpan är. Är det svårt så lys med en lampa så syns det ännu bättre.
Nej det har hon inte gjort. Fick henne för lite 10 dagar sen ca. Japp hon har ljusa klor :)
Jaha för tidigt. Tråkigt.
Men då borde det inte bli några problem då. Är du osäker så kan du ju alltid börja med att bara klippa lite grann.
Ok då har du tur. Då ser du ju där pulpan är, det är det som är rosa. Klipper du där, så är det ungefär som att klippa i fingret på dig. Det blöder som bara den. Sök på Youtube på Cat claws
okej tack så mycket :D ska bara investera i en klosax imorgon så :)
Om du klipper i pulpan så blöder det en del, ja, men det blir inga katastrofala följder och katten kmr inte hata dig för all framtid… Du fattar ;) Var inte orolig :) Det är enkelt att klippa klor!
Det är mycket enklare att klippa klor på en katt än på en hund, jag tycker det känns ganska naturligt var man ska klippa på katt om du tittar lite. Går säkerligen bra! Enda problemet kan vara att luddbollen inte vill sitta still när du gör det ;)

Som någon tidigare skrev så klipp bara någon millimeter - bättre att klippa ofta med väldigt lite, än att klippa för mycket en gång!
Och att låta någon annan visa första gången är jättebra.
ja jag kommer inte ihåg exakt vilken film det var på youtube, men den hjälpte mig jättemycket. Man skulel sitta i et soffhörn och ha katten i famnen sittande och luta katten mot armstödet. Funkade jättebra på två av mina. De andra två får jag inte klippa då blir jag strimlad, så är det bara. MEn som sagt, att få hjälp och bli visad första gången är toppen.