Att säkra ett fönster
Jag ska troligen snart skaffa katt och det innebär ju att jag inte kan ha mina fönster särskilt mycket öppna i min lägenhet. Problemet är dock att det kan bli väldigt varmt, så jag skulle vilja kunna öppna ett av mina fönster mer.
Det fönster jag tänker på är ett rätt smalt utan fönsterbräda. Jag undrar nu vad kan jag ha framför för att det ska vara kattsäkert? Hade tänkt att sätta nån typ av nät för det, men vet inte vilket material. Min lägenhet ligger på fjärde våningen, så det är viktigt att det är säkert.
Några tips?
Då får du antingen skaffa barnsäkra fönsterspärrar, eller köra med en ram med kycklingnät eller kompostgaller som är bra säkrat. Du skriver inte storleken på fönsterramen. Kolla med kompostgaller, som är den absolut enklaste grejen att göra någoty med. MAn kan sätta ihop två st för att få större än själva gallret i sig…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag tror att fönstret är 50 cm brett (har ingen möjlighet att mäta det nu, då jag bor hos mina föräldrar under sommaren)
Alla mina fönster har spärr, samt att jag kan stänga igen dem fast de fortfarande är lite halvöppna, om jag har fönstrerna så kommer det garanterat inte ut någon katt, men det är vanligtvis inte tillräckligt för att vädra.
Hur stor öppning kan en katt ta sig ut igenom?
de kan bli hala som slickade geleråttor. Så räkna med att inte ha större springa än 3 cm för att vara på den säkra sidan. Katter har ju inga nyckelben, så de kan tränga sig igenom väldigt små springor.Ok 50 cm brett. Då får du snickra till en liten ram, där du fäster en bit kycklingnät ordentligt. Går fönstret utåt? Då är det lätt att göra en ram som du sätter precis där det andra fönstret sitter. MEn om du bor i lägenhet, så går ofta fönstren inåt elelr så är det den farliga varianten av vippfönster, som kan vara rena dödsfällan för katter.
Mitt fönster går utåt och är den vettiga varianden av vippfönster (tror jag) Det roterar kring en punkt högt upp på fönstret, så när det är öppet normalt så är det ingen glipa ovantill.
Så vad som krävs är ett metal-/plastnät? Det funkar inte att sätta tyg framför fönstret? (fastsatt ordentligt då) Jag vill bara höra om det finns andra saker man kan göra än just ram med nät. Och jag ville också höra om man kunde göra nåt smidigare och snyggare än det. (Tolka mig rätt nu, säkerhet går före snygghet, men det skadar ju inte om det både är snyggt och säkert
)
Jag hittade något som kallades för "Netty kattnät". Någon som har nån erfarenhet av detta? Är det ett bra alternativ?
Jag håller på att titta efter nät att sätta i ram just nu (inte nödvändigtvis kycklingnät, utan gärna mer finmaskigtnät, lite som insektsnät fast i metall skulle jag tycka var bäst) Var kan man köpa nät?
Förstret är för övrigt 56 x 115 cm stort
Netty kattnät är bra. Vet att många har det på sina balkonger. Dock är det av den typen, att man om man har det på balkong, så ska man inte lämna katterna ensamma ute på balkongen med det. står också på beskrivningen. Men insektsnät i metall, om du tänker på det fina tunna i lättmetalll, det funkar inte. Det klöser katterna sönder. Fick komplettera vår altandörr med kycklingnät, för efter två dagar så var arne framme och rev en repa i myggnätet, som är av lättmetall
köp en playwood skiva efter fönstrets mått såga sen ut skivan jag köpte nät av aluminium på hornbach häfta fast nätet med hätfpistol.
jag fäste ramen sedan i fönstret med dubbelhäftande kardborreband
men varning för hållbarhet när det gäller aluminiumnät. Det är ju på min bild aluminiumnät först, men halva dörren fick jag ju komplettera med kycklingnät
#6 Det är inte lättmetall jag tänker på, tror jag inte, utan ett rätt rejält (Pappa gjorde en träram till skafferiet hemhemma för att hålla flugor borta och har sådant nät i den och jag har svårt att tänka mig att katter kan riva sönder det nätet, dock finns inget sådant nät kvar)
Ok då är det den gamla hederliga typen i järn. lite kraftigare. Men det nya fina, är ju väldigt snyggt och tunt men håller alltså inte för kattklor
Tror att nätfrågan har löst sig nu. Pappa tog med något som kallades putsnät från jobbet. Det är i metall och har 2x2 cm stora rutor (eller vad nu termen är när man talar om nät
)
suveränt!!!!!