Hur tidigt får man kastrera?
Hej! Har två hankatter, en som är 1 år och en som 15 veckor. Eftersom det är två hanar och den äldre är givetvis kastrerad, så vill jag att den yngre kastrera så snart som möjligt. De trivs så bra ihop och så vill jag att det ska fortsätta. Vill därför att den lilla kastreras innan den bivit könsmogen. Hur snart får man kastrera en han katt?
Det finns det många olika bud om. Några vet gör det redan vid 15v, men de är inte många vad jag förstår. Det vanligaste är ju omkring 6mån, om inte missen blir könsmogen tidigt. Har frågat min vet ang detta, och de är ganska benhårda på att 6mån är det tidigaste om inte andra skäl finns.
Du kommer nog att få en massa olika svar här..
Tack för svaret!
Har också hört 6 mån, men saken är ju den att han kan ha hunnit bli könsmogen då och då kan det vara kört. Hinner han bli könsmogen, så kan relationen mellan honom och den äldre förändras helt. Jag är livrädd för detta
. Vet att många uppfödare kastrerar innan kattungen säljs, så jag förstår inte att det kan vara så olika. Han kommer att få sin andra vaccinations spruta och dessutom chip märkas på fredag, då ska jag passa på att höra med min vet om detta. Ville bara höra med alla här om vad ni vet, så jag har lite kött på benen
.
Vill tillägga att de är innekatter.

Vars bor du?Det finns ju veterinärer som kastrerar tidigt.Om du vil ha tips.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Märker du att det är på G, så är det ju bara att lyfta luren. Då nekar de inte en kastrering. Så har jag gjort tidigare, och det är ju vad de flesta vet säger också. De är inte strikta på åldern, utan blir de mogna tidigare, så är det bara att åka in..
Det är bra att du frågar din vet, jag tycker nog att de ofta vet bäst. Den dagen det rekommenderas kastrering från 12v, då kan jag göra det, för då tror jag att vetenskapen kommit så långt att fördelen är större än nackdelen.
Att det är så få vet som kastrerar måste ju ha sina orsaker. Men det är väl kanske lättförtjänta pengar också.. Hmm..
Men nu ska jag inte göra detta till en diskussion, för vi vet ju hur de brukar sluta.. 
#4 Jag tror ju mer att dom flesta följer rekommendationerna just för att det finns en rekommendation. Men det är vad jag tror.
#3 Jag bor i Burträsk. Så jag vill helst kastrera honom i Skellefteå, men kan åka så långt som Umeå eller Luleå om det behövs.
#3 Jag bor i Burträsk. Så jag vill helst kastrera honom i Skellefteå, men kan åka så långt som Umeå eller Luleå om det behövs.
En veterinär får kastrera hur tidigt h*n vill. Varje enskild veterinär avgör när h*n anser det vara lämpligt att kastrera en katt.
Veterinärmedicinskt är det ingen skillnad på att kastrera en kattunge på 12 veckor än en vuxen katt. Förutom att den yngre katten oftast (inte alltid) är mindre.
Så ring och fråga helt enkelt.
Jag har min hankatt just nu hos vätrinären för kastrering. jag ringde dom och fick tid för en vecka sen och då sa just den här vetrinären att dom kastrerar hanar tidigast 6 månaders ålder och honor tidigast 10 månader. Men som sagt, det kanske är olika på olika ställen.
ju tidigre, dess bättre. De bör tåla narkosen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....