Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 8235 ggr
madebyinferno
17

Tips på en bra kattlucka?

Vill sätta en kattlucka i toadörren så jag slipper vakta så småbarnen inte går in obevaktat men att katterna ändå ska ha tillgång dit fast någon lyckats stänga dörren helt!

Tips på billig men ändå bra kattlucka och även råd hur man lär dem hur det hela fungerar om de inte är vana?!

madebyinferno
0

Ingen som har en kattlucka och kan dela sina erfarenheter mm??

Hawknestgrove
0

Men du, behöver du verkligen köpa en vanlig kattlucka då? Du  ska ju såga hål i dörren oavsett. Men  då räcker det ju, att du köper lite snygga lister och sätter runt själva hålet. OCh på insidan, så kanske du kunde sätta en bit plywood i spår, som en skjutdörr i miniformat, så att du kan stänga när du själv vill  vara lite privat?

Tog och googlade , så här kan du i annat fall kolla på länkarna!

http://www.google.se/search?q=kattlucka&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

madebyinferno
0

#2 det var ju en smart tanke som jag ska vidarebefodra till maken ;-) ska kika på länkarna också…

Hawknestgrove
0

ja det kostar ju inte ens hälften av vad en kattlucka kostar, som du kanske ändå blir tvungen att ständigt hålla öppen. En del katter  lär sig ju aldrig. Var bara beredd på, att bor du i hyreslägenhet, så får du betala dörren. Kan vara lönt att fråga om de har någon gammal ståendes som du kan få köpa. Så gjorde vår kassör med sin ytterdörr. Hon ville ha kattlucka, så hon köpte en begagnad av bostadsbolaget. KOstade uppsatt inte mer än 1700 kr. och en innerdörr kostar nog inte  ens hälften, om du köper en begagnad. Vem vet, du kanske kan få en gratis, som är trasig precis där du ska göra hål?

madebyinferno
0

Tack och lov så bor jag i hus så jag får göra (nästan) vad jag vill med dörrarna, bara maken som kan sätta sig på tvären men han vill också få in kattlådorna på toaletten ;-)

Ska kika på Gekås imorrn för jag vill minnas jag såg någon billig variant där, annars får maken bygga en egen…

Hawknestgrove
0

ja och ÖB brukar också ha. Avis på dig… GEKÅS… vill också åka dit….

madebyinferno
0

#6 tröttnade på att åka bussresa dit eller passera på semestern iom att maken har släkten i varberg/falkenberg så vi flyttade ner ;-)

Är lätt där minst en gång i månaden och fördelen är att man lätt kan vända om det är kö eller jobbigt mycket folk…

Hawknestgrove
0

ja  helt klart. Bor i Strömstad, så det fordras lite planering om man ska dit….

Fridaybrew
0

Lol Gekås var tvungen att tänka efter och googla vad det var jovisst det var Ullaredtvseriestället =)  Varför ens åka ut om det är kö? De har trevligt nog en kökamera:
http://0741.bizweb.se/camera/kokamera/livecam.html

Istället för ändra dörren kan man inte sätta kattlådan i en annan låda som gör att barnen inte kommer åt sanden. Dock tar denna ide upp mer utrymme i badrummet som sällan är stort nog från början. Men ni kanske har lite yta som man kan leka med.

/Fridaybrew

pv60
0

Vi har köpt vår lucka på JULA. Duger alldeles utmärkt. Lågt pris och bra funktion. Lycka till.

idaleck
0

Innedörrar finns att beställa på Beijer också, för ca 600 kr.

madebyinferno
0

#9 när man bor nära lär man sig när det oftast är lite folk ;-)

Vi hade lådan i en HOL från ikea i hallen men det blev lite knepigt med tömningen och till toan är det oftast stängt så de får uträtta sina behov i fred bara de lär sig kattluckan först.

Ena kissen kopplade på en gång den andra hängde på brorsan så jag vet inte ännu om han fixar luckan helt själv men vi testar, har en garantilåda kvar i hallen under tiden så inga missöden behöver ske ;-)

Hittade iaf en enkel lucka på gekås för 99:- vettigt pris tycker jag!

Cindy
0

Staywell har enkla kattluckor för innedörrar. Kostar cirka 160:- på mitt jobb, ingen stor peng precis.

Vänliga hälsningar
Cindy

Saga85
0

Eller så letar du upp en kasthake i lagom längd och fäst fast den på en höjd som barnen inte når. Dörren kan stå lagom öppen och toabesökare kan lätt stänga helt om sig. Billigare och enklare än att installera kattlucka.

madebyinferno
0

#14 jag det var ju en bra idé för andra toan som har en snyggare dörr och maken inte vill såga i, det ska jag visa för honom ;-)

Hawknestgrove
0

ja just det, kasthake… tänkte också på det, men fick inte fram ordet. det fastnade i hasp… som är samma sak… Ja där kan du ju välja avstånd, finns ju från 3 cm upp till 20-30….

Saga85
0

#16 Kan erkänna att jag inte alls visste vad dessa hette, gick in på byggmax för att få fram rätt ord Flört