Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6439 ggr
jullan92
0

hur ofta badar ni katterna?

Jag undrar hur ofta ni badar era katter?

Jag har en liten kattunge jag haft i en vecka , och undrar, borde jag bada henne väldigt ofta nu i början för att vänja henne?

paow
0

Väldigt ofta tycker jag inte, men ibland ja. Att vänja kattungen anser jag är väldigt viktigt - för att vänja en äldre katt är inte spc lätt. Har duschat mina katter sedan de var små och det går hur bra som hellst att duscha dem nu som vuxna. Tycker som sagt det är mycket nödvändigt att vänja dem redan som små. Hur ofta är lite svårare att svara på, jag har ingen direkt "mall" jag följer - utan brukar ofta ta katterna när jag fixar med hunden. Enligt mig är det en viktigt sak att vänja katten vid.

Första veckan/-orna brukade jag bara ha kattungen i badrummet medans jag duschade för att vänja vid ljudet, sedan när jag började skölja kattungen så använde jag inget shampoo eller dyl. utan bara vatten.

Finns säker massa här som har bra råd att ge.

Kan ju tillägga att mina katter är strävhåriga. Så det skilljer ju väldigt mycket beroende vilken päls katten har.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Hawknestgrove
0

om det är en huskatt med kort päls varför bada alls?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jullan92
0

såklart jag vill bada henne, vet att katter är renliga djur men har hört att genom bad så minskas lossandet av hår, hon är relativt långhårig

Hawknestgrove
0

ok, det är ju bra då! men vänta lite tycker jag… tills hon börjar få vuxenpäls1

jullan92
0

när börjar dom få det? :O Jag har nyss fått missen så läser på allt vad jag kan :D

Hawknestgrove
0

hon bör nog bli fyra fem månader. du märker när den blir mindre ullig! Kan tänka mig, att de blir rätt lagom om nån månad.

paow
0

Men självklart bör en korthårig katt också badas ? :o

De kan bli lika smutsiga och lukta illa. Man "badar" ju korthåriga hundar. Skulle inte tänka mig att aldrig tvätta mina katter bara för att de är strävhåriga.

Maxima06
0

#7 varför skulle det vara en självklarthet att bada katten? sålänge den inte trillat ner i ett dyhål eller rullat sig i hudskit? Enda gången jag badat en katt var när hon hade loppor och ena kisen va dålig i magen så fick man tvätta baken på henne. Katter till skillnad från hundar spenderar en stor del av sitt liv med att putsa sig.

Tasspuls
0

#8 Min katt är 12 månader och hon har inte vants att bada eller dusha som liten så när hon nu nyligen haft diarré och vi tvingats duscha henne i baken så har hon blivit panikslagen stackarn! :( Av den anledningen kan det nog vara bra att vänja en kattunge vid vatten.

Silvestris
0

Jag vänjer mina kattungar vid badning från 12 veckors ålder. Jag har gjort misstaget att inte vänja en katt vid bad och det fick jag igen. Hur kul tror ni att det var att tvätta bort smörjfett och skit efter att katten hjälpt till med bilkmek?

Så ja, jag tycker det är självklart att man vänjer katten vid att bli tvättad. Katter kan få färg på sig, all sköns skit om den är ute och kryper under bilar, giftiga substanser (det finns tex. de som kastar bensin på utekatter) osv. Händer något sådant vill man kunna tvätta av katten utan risk för att bli sönderklöst.

Sedan behöver man ju inte hålla på att bada katten i tid och otid i vuxen ålder, men om man vänjer den unga katten vid bad brukar det inte vara några problem att bada den senare i vuxen ålder.

jullan92
0

det är precis så jag gjort, sakta vant henne vid att bli duschad och tvättad :)

tänker så att det är ju lite svårare att hålla fast en fullvuxen katt och hindra den från att kasta sig upp ur badkaret när den inte blivit van!

oh-la
0

Börja vänj henne vid bad redan nu. och även korthåriga katter kan behöva badas. det skadar verkligen inte. själv badade jag min birma igår eftersom jag ska få hem en allergisk kompis idag. det har även varit hemskt bra när vi renovarade och hade slipdamm i hela lägenheten som jag inte ville att katterna skulle få i sig.

att välja en katt tidigt vid bad tycker jag är en självklarhet. någon gång kommer de flesta få behöva bada katten om det så är för utställning eller medhjälp vid bilmek.

börja redan nu med att ställa henne i en cm, vatten i diskhon. beröm något förfärligt och torka. muta med skinka om det går. öka på vattnet varje gång och testa tillslut att spola över ryggen på henne. torka katten noga och vänj även gärna med fön. mina sitter i mitt knä i duschen och passar på att tvätta på mig. inga klor, inget sprattlande utan en lugn procedur utan en stressad katt. klipp dock gärna klorna på henne första gången, för säkerhets skull.

att lära katten att bada ser jag som lika självklart som att lära den att bli borstad och klippa klor. behöver man någon gång tvätta katten blir det inte en fruktansvärt stressande situation med riskerat både skadad katt och skadad husse/matte. för det kan gå ganska illa om katten får panik i ett badkar…

EddaM
0

Jag badar mina skogisar plus huskatt inför utställningar och min perser lite oftare. Brukar bada kattungarna med för att de skall vänja sig vid detta.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

stina63
0

Jag har två långhåriga badar dom när dom behöver de. Men dom gillar inte bada alls även om dom gjort det sen dom var källingar. Glad
Anton accepterar det lite bättre även om han inte gillar de. Hugo han stretar emot allt vad han kan.

Saga85
0

Jag minns inte att jag/vi någonsin har badat en katt. Trots att de är/har varit utekatter och ett par var långhåriga. De fixar det så bra själva - är rena, fina och luktar gott. Borstar dem dagligen för att minska lite av nerpälsningen (och sedan älskar de att bli borstade).

Det närmsta "bad" vi gjort är när en av våra katter var borta en vecka och kom tillbaka med pälsen full av kåda (misstänker att han suttit fast i en tall i skogen) - då tog vi bort det värsta med en fuktad handduk sen fixade han det sista själv.

AnneN
0

Jag badar mina katter endast om det verkligen behövs, har både korthåriga och långhår… Senast det behövdes var väl för ca 2-3 år sedan, de är renliga av sig och dessutom innekatter så det är väldigt sällan de blir så smutsiga att de behöver badas.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
0

ja mina är innekatter, så varför ska de bada när de tvättar sig 4 timmar om dagen?

paow
0

Alla har inte innekatter och ingen har sagt att måste bada dina katter. Man avgör ju själv om man vill bada sin katter eller inte.

Mina föräldrars katt är utekatt och bor på landet - katten rullar alltså i häst och ko-skit, det är inte alls trevligt att ha honom i sängen utan att tvätta honom först.

Silvestris
0

Tja, jag har haft en handfull katter (innekatter) som lyckats hoppa ner i toaletten. Då är det gött att kunna bada dem.Flört

Hawknestgrove
0

ja det är ju en annan sak. OCh som lilla pipis som välte en sån där burk med handrengöring och lyckade smeta in sig i det.Visst, då kan man behöva bada… OCh badat i toan, det gjorde Arne som liten också. MEn för övrigt, så blir de ju inte smutsiga och de doftar gott

[tigersprang]
0

vi badar inte våra katter så ofta imatt dom e utekater dom flesta

Charlie2006
0

Jag badar min ragdoll 2 gånger på år. Min bondkatt har jag bara badat 1 gång då han var smutsig.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Fridaaaa
0

Aldrig behövt bada min katt :D Eller jo sköjt av han i vatten, men inte badat så :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

misty89
0

badar/Duchar våra innekatter regelbundet 2 gånger per år.

badar även  våran katt mindy som tycker om att gå utepromenad på sommaren om det är nödvändigt. tex rullat sig i torkat smuts eller något liknande, men inte annars.

Destany
0

Jag har badat mina katter några enstaka ggr o jag vill helst inte bada dem för Puma blir fullständigt tokig o stark så det slutar oftast med att jag blir skadad..Zorro blir ilsk och Zigge får panik så jag känner att jag skadar dem mer om jag skulle bada dem, de e dessutom innekatter så risken att de ska bli smutsiga e rätt liten

[Anunnaki]
0

Aldrig och de gånger som det varit riktig kris har det blivit tvätt just där det behövts med duschen eller en våt trasa.

Mainebusters
0

Jag tycker att det är väldigt bra om katter kan badas. De behöver ju inte gilla det precis, men ibland så måste de bara få en dusch. Det händer ju små olyckor ibland och då kan man lika gärna duscha dem som att torka av dem med tvättlapp.

Är de helt ohanterbara så är det ju inte mycket att göra åt. Men det är väldigt praktiskt att duscha dem vid behov.

Raskatt som huskatt som lång- eller korthårig. Alla kan de behöva en rengöring emellanåt av olika anledningar.

Fick duscha av min ena katt idag, efter att han fått testa annat blötfoder igår.. det var inte så lyckat för hans lilla mage tydligen.

Silvestris
0

Håller med helt och hållet. I synnerhet efter jag haft en katt med jästsvamp som behövde badas med medicinskt schampo en gång i veckan. Jisses vad glad jag var att jag hade vant honom vid badning.

Mainebusters
0

Men efteråt blänger de snett på mig. Elaka mamsen.. Flört 

Så ja, kan man, så är det faktiskt att rekommendera att vänja katterna vid bad som små.

[Vetauriel]
0

Har tre katter, två långhåriga och en korthår. Har badat minstingen en gång, efter att hon tyckte att en stekpanna med baconfett var en mysig sovplats. I övrigt badar dom aldrig, katter tvättar ju sig själva :)

Malonne
0

Min bondkisse Boris har badats ens gång, då han luktade kobajs (!) för vi hade varit på landet när bonden höll på och gödslade eller nåt. Han accepterar det ganska bra, även om han inte gillar det.

/Malin

From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.

Mainebusters
0

#30  Ja, missarna kan ställa till det för sig, och då räcker inte tvättlappen till. Glad

#31  Tror inte att många katter älskar badet.. Cool

spiritedaway
0

Tycker det är bra om man vänjer alla katter vid bad. Det kan behövas nån gång. 
Jag badar mina katter lite då och då, men det blir rätt så sällan.

Mona22
0

Våra cornishar är så tokbusiga och hittar på en massa saker så det blir lite bad då och då men de är vana nu så de säger inget. 
Våran skogis badas vid utställning. han har inget emot det heller trots att han ej är van.

Cheapo
0

har aldrig badat/behövt min katt med kort päls! Fast han brukar gå in och lägga sig i duschen precis efter man duschat, så då blir han ju ganska blöt, så det är ju typ som en dusch utan nått schampo Flört

emimollie
0

Jag har sett en del naken katter som verkar älska vatten och bad!

Min husis är också väldigt intresserad av vatten, hon ställer sig gärna vid badkars kranen och vill att man sätter på den så det rinner över henne, hon stoppar in huvudet i strålen..knasfianGlad

Tycker absolut att det är bra att vänja dom när dom är små, man vet som sagt aldrig vad dom kan hitta på och ett bad kan vara nödvändigt! Tycker även att man gör katten en tjänst när man vänjer den, så slipper man panik den där gången då ett bad verkligen krävs!

Våran ragdoll badar vi innan utställning och husisen har vi badat någon gång då och då när hon fällt mycket, det är effektivt. Känns bra att hon slipper få i sig så mycket hår i magen som dom lätt får när dom tvättar sig så mycket som katter gör!

Tummen upp säger jag för att vänja dom tidigt! I korta trevliga små stunder åt gången! Lycka till med lilla bebisenGlad