Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 14581 ggr
madebyinferno
3

Måste man ge blötfoder??

eller räcker det med torrfoder (typ mjau kattungefoder) och lite BARF då och då??

typ råa kycklingvingar mm

kissarna verkar bli lite lösa i magen av blötfoder…

MonicaLagerquist
1

Behöver och behöver.Varför inte ge katterna ett så bra foder som möjligt?Dvs ett bra blötfoder.Är katten inte van vid blötmat så kan de bli lösa i magen till en början om man ger för stora mängder.

Här serveras det inte torrfoder jag tycker inte att det är något som katter behöver.

Stolt ägare till tre La permer

blondifire
0

därom tvista de lärde…. mina får ett bra fullfoder (torrfoder) samt lite BARF som du säger, kycklingvingar, nötfärs m.m emellanåt..väldigt sällan blötfoder och då maju i tetra…

S*Winsnes Wilda

Signe-Jonna
0

#0 Nej man behöver inte ge blötmat till sin katt. Det räcker med ett bra fullfoder. Vissa katter blir väldigt lösa i magen av blötmat och deras magar tål det helt enkelt inte.

madebyinferno
1

Hur mycket blötfoder per dag är "normalt" att ge då? Så mycket de vill + torrfoder tillgängligt eller??

kisarna är 12 veckor som sagt!

Signe-Jonna
0

Är de 12 veckor och blir lösa i magen av blötmaten bör du ta bort den och bara ge torrfoder. Lösa magar och diarrér på kattungar måste man ta tag i direkt annars kan de börja gå ner i vikt och deras magbesvär kan bli kroniska.

Mainebusters
0

Självklart måste du inte ge blötmat. Men det kan vara ett bra komplement till torrfoder. Själv ger jag mina två katter en påse om dagen att dela på. Ibland två..

Mjau tål inte mina, utan det blir Pussi på påse, och ibland RC. Ska ta en titt på Iams med tänkte jag.

Det är lätt att laborera hit och dit med foder när de är små, för man hör så många olika råd, och vill ju missarnas bästa. Men alla foder passar inte alla missar, så ta det försiktigt om du vill introducera blötmat. Lite lite varje dag och öka på försiktigt så länge du ser att magen är ok.

Lycka till!

Scully
0

Min katt vägrar äta blötfoder, hon äter endast kvalitets torrfoder (RC) och ibland får hon lite kokt fisk. Inget annat duger till henne, jag menar alltså att hon inte äter annat än det. Så självklart behöver man ej ge blötfoder och finns som sagt katter som inte gillar det ens Flört

MonicaLagerquist
0

Mina kattungar äter som sagt blötmat från ca tre veckors ålder och är aldrig dåliga i magen.

Hawknestgrove
1

ja tänk om jag kunde få mina att äta råa kycklingvingar….. Bläh, säger Arne och damerna…..Obestämd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tuska
0

mina katter äter lite olika, en ska bara ha torrisar, två vill ha köttfärs och annan rå föda.

Kokt fisk äter alla lika så RC.torrisar.  Blötmaten jag tar fram till kvällarna får jag oftast slå bort.

[Alexandrae]
0

Min katt äter bara Bozita våtfoder. Katter är ökendjur och anpassade till at få i sig det vatten dom behöver genom födan, bytesdjuren. Dom innehåller ca 60-70 % vatten, så det är en hel del. Jag ger bara våtfoder för att han ska få i sig allt vatten han behöver och därmed undvika urinsten, njurproblem etc. Dessutom dricker han väldigt lite i allmänhet så han mår mkt bättre av våtfoder :)

[Anunnaki]
0

Torrfoder är ett otyg oavsett fabrikat. Det inser man när man läser vad som står i innehållsförteckningen och också tänker efter vad kattdjur är skapta för att äta. Även en innekatt är ett rovdjur som mår bäst av sorkar, möss och fåglar. Torrmat med spannmål, rotfrukter mm är inte bra kattmat och till detta kommer att katter inte dricker tillräckligt för att kompensera för att torrmaten just är torr. Har någon någonsin sett en katt stjäla potatis och morötter från grönsakslandet eller gå i veteåkrarna och mumsa i sig av veteaxen? Nej, jag trodde inte det.

Jag har lurat mig själv och gett mina katter RC men har som väl är kommit på bättre tankar mycket tack vare några artiklar på Hittekatter. Det finns också en mycket bra site på engelska om katter och diabetes där man kommer in på hur dumt det är att ge katterna kolhydrater. Just nu är jag inte hemma utan använder en främmande dator. Därför har jag inte tillgång till länken till denna engelska site som otroligt innehållsrik. Kanske finns det någon som läser detta som kan bidra med länken.

Att köpa blötmat till katter är ju också rätt tokigt för det är få sorter som inte innehåller spannmål, socker mm som definitivt inte är mat för en katt.

Tormat åt katter är bra enbart av en anledning, nämligen kattägarens bekvämlighet. Jag har alltid torrmat hemma åt katterna och de får lite ett par gånger i veckan. Anledningen till att jag har torrmat är att ha reservmat om jag skulle bli sjuk och behöva få hjälp att passa missekatterna utan att begära för mycket av en kattvakt. För att torrmaten inte ska bli för gammal så ger jag dem lite någon gång ibland.

Läs på förpackningarna vad kattmaten innehåller, både torrmat och blötmat, räkna ut hur mycket det kostar så ser ni lätt att billiga köttsorter inte är dyrare att ge de små älsklinganra. Vissa katter som levt på industrimat måste man lära att äta barf genom att krydda den med lite tonfisk någon vecka.

Läs också vad # 11 skriver

Signe-Jonna
0

#12 Man måste vara ordentligt insatt i näringslära (för katt) om man ska kunna ge en egenproducerad kost till katten och den ska innehålla alla näringsämnen de behöver. Att tro att katten får i sig allt den behöver av några slumpmässigt valda köttbitar från livsmedelsbutiken är naivt, kattens näringsbehov är mer avancerat än så. Bekvämlighet för att man ger torrfoder, nja, många har varken kunskap, plats eller tid till att producera eget foder.

Mandusius
0

Tonfisk på burk brukar gå lättare för katter som inte är vana med blötmat. De blir ofta inte lika dåliga imagen.

Endast bara torrfoder kan ge en katt njursten så man bör variera lite kanske inte så ofta men att de får någon burk i veckan :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Mainebusters
0

#14  Menar du att man ska ge tonfisk istället för blötmat?

Mandusius
0

Hennes katter vart ju dåliga av blötmat, tonfisk brukar funka bättre för katter som är dåliga i magen. :) Åtminstone har det funkat bättre för mina katter.

Mvh Amanda

Mainebusters
3

Vad jag har förstått så är tonfisk på burk alldeles för salt för katter. Någon enstaka gång kan de ju få lite, men inte istället för blötmat.

Har jag fel så får någon gärna rätta mig!Glad

Mandusius
0

Det har jag faktiskt aldrig hört men du kanske har rätt:)

Mvh Amanda

tuska
1

Tonfisk för människa är för salt för katter, passa kattens njurar.

Det finns katt tonfisk på burk som en katt kan få som godis.

Hawknestgrove
0

men inte kattonfisken på burk, den är inte så salt. och njursten= torrfoder är ju en myt. Vissa sorter avb torrfoder, ja. Men det finns ju tex torrfoder som just är anpassat till katter med njurproblem, så man ska ju inte klanka ner på det helt.

Mandusius
0

Vi ger våran katt katt tonfisk hon äter inget annat det. (kräsen)

Hon äter torrfoder och tonfisk. Men mestadels torrfoder.^^

Men en fråga varför står det att dom kan få njursten av endast torrfoder i kattböcker? :S

Mvh Amanda

Mainebusters
1

#21  Nej, det tror jag det.. om man matstrejkar lite så kommer tonfisken fram igen. Flört

Ja, jag hoppas verkligen att det är mestadels torrfoder, för tonfisk är för salt. Det finns ju Kattuna, det tonfisk för katter.. precis som #19 säger. Men det är ju inte ett helfoder, och det är verkligen inte tonfisk heller..

[Anunnaki]
0

Tonfisk och då menar jag den som är avsedd för katter ska användas bara som lite krydda eller lördagsgodis. Det står till och med på burkarna att det inte är ett helfoder.

Skulle man behöva så väldigt mycket mer näringslära för att ge katter barf än att tänka efter vad sorkar, möss och fåglar innehåller får man väl lära sig av någon som hållit på med barf mycket.

Tron på industrimat till katterna påminner mig om tron på att man inte kan göra maten själv till småbarn utan att man måste köpa barnmatsburkar. Mina fyra barn har aldrig fått annat än hemlagad mat och de är i alla fall långt över 20 år nu.

Jag har inte läst någonstans att katter får njursten av torrfoder men att de lätt får urinsten som är en åkomma som måste behandlas av veterinär. Har man tur går det att spola ut stenarna men har man otur blir det opretaion. Det finns flera här på siten och på Hittekatter som kan berätta om sådana operationer.

Man kan ju inte gå efter vad en viss katt äter eller inte äter när man väljer vad man ska ge dem. Många människobarn skulle gärna välja godis eller bara pannkaka men det får man ju som förälder inte falla till föga för och lika är det med katter. Man får lirka och truga tills man fått dem att äta bra mat.

Delfinen
0

Detta var intressant. Har alltid fått lära mig att en katt inte behöver blötmat. Att det bara är ett sätt för fabrikören att tjäna pengar.

Det är en av anledningarna till att mina senaste 2 katter ( nuvarande en) endast har fått torrfoder. Den andra anledningen är att jag var inneboende en längre tid där vi hade problem med myror.

Har däremot börjat förstå att en katt kanske behöver blötmat också så jag har försökt få min katt shiba att äta blötmat. Men han är inte speciellt intresserad. Har provat flera olika sorter utan lyckat resultat. Senast var märfket pussy där det var viltsmak i shele. Shelen var poppis men inte resten grrrrrrrr.

Har också bara hört skrivas om katter som kan få problem med lös mage/diarre i samband med blötmat. Men inget om tvärt om. Min katt har problem med hård mage vid vissa sorter oavsett om det är torrfoder eller blötmat. Därför har jag valt mjau vilket han tål bäst. Några tipps?

[Alexandrae]
0

#24 min katt älskar Bozita, som finns att köpa på Granngården och i zooaffärer. Det är ett våtfoder utan spannmål och andra onödiga tillsatser, och med hög köttandel. Prova det på din kräsna misse :)

Delfinen
0

#25 Skall försöka att se om det finns där jag bor. Bor tyvärr i en byhåla som har urdåligt sortiment. Men skall jaga.

[Alexandrae]
0

#26 jag bor också i en byhåla och min Granngårdenbutik ligger i en annan byhåla ^^ Tror nog du hittar på det =) Som sagt finns det även i en del zooaffärer :)

[Anunnaki]
0

Bozita och Mjau i brickpac är väl ungefär samma sak fast Bozita är dyrare.

[Alexandrae]
0

#28 Mjau innehåller spannmål, det gör inte Bozita. Annars är dom ganska lika.

Hawknestgrove
0

köper du från zooplus i tysklnad så får du det billigare än hemma i Sverige. Hur dumt som helst…. men det har jag börjat göra. hemkört till dörren gratis dessutom om du beställer för mer än 70 euro

Delfinen
0

Mitt "kattkräk" äter Mjau torrfoder men vägrar äta någon sort med blötfoder….grrrrr ja jag vet jag har skämt bort honom. Tror jag.

Vågar inte testa annat när det gäller torrfoder än Mjau. Har för många gånger råkat ut för risken för förstoppning. Därför jag blir lite fundersam för jag hör bara talas om katter med för lös mage….aldrig med för hård mage.

[Anunnaki]
0

Det finns Mjau blötmat i brickpac som innehåller enbart köttbiprodukter. Kjau 600 g konservburkar innehåller också bara köttbiprodukter.

Alexej
0

Tonfisk (också den för katter) har alldeles för mycket salt i för att ge mer änsom lördagsgodis. Tonfisk har också stora andelar av tungmetaller, bly osv.

Nej, man måste inte ge blötmat till katter. Men många katter gillar det.

Sedan är risken för urin/njurstenar/uvi/diabetes mycket större om katterna dricker för lite. Något som tyvärr många gör. Med blötfoder får de extravätska i sig. Jag häller också vatten över burkmaten för att säkerställa att de dricker mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
0

Det skulle vara intressant om någon som har en eller två katter och som ger sina bara torrmat kunde mäta hur mycket vatten katterna dricker per dag. Samma skulle vara intressant för katter som bara äter blötmat/barf. Med så många katter som jag har går det att genomföra en sådan mätning speciellt eftersom de är ute väldigt mycket.

Hawknestgrove
0

jag har ju en sån där Catit kattfontän och här går det åt 3 liter vatten på tre dagar på 4 katter. Alltså 1liter per dag och 2,5 dl vatten per katt och dag blir det då?

[Anunnaki]
0

# 35 Har du någon uppfattning om hur mycket vatten en katt behöver per dag om den äter torrmat?

Hawknestgrove
0

nope. Och nu får de ju lite mjukmat till kvällen allihopa. MEn Mee vill inte ha det. Bara torrisar. Sen är ju Arne kul. HAn går ju och småsörplar i sig vatten lite varstans i huset. När jag duschat, så går han in och dricker lite där. finns det lite vatten på diskbänen då dricker han lite där. OCh har jag satt en kastrull i blöt då är det jättegott. MEn vattenfontänen är väldans poppis. HAn älskar att slicka på kupan där vattnet rinner.

MonicaLagerquist
0

En katt behöver ca ½ dl vaten per kilo kroppsvikt och dygn.En katt som äter blötmat får i sig det mesta via maten men en tre kiloskatt som äter torrfoder måste dricka minst 1½ dl per dygn.

[isdrakee]
0

Jag tror folk föreställer sig att BARF är mycket svårare än vad det egentligen är. Det verkar inte alls vara mycket näringslära att sätta sig in i. Då är det mycket svårare att komponera bra mat till oss själva.

Nu är jag inte kattägare själv men efter en snabb sökning på barf.ifokus så får jag fram att en kattdiet bör bestå av kött, hjärta, ben (går bra med benmjöl), lever och eventuellt lite annat som t ex äggula. Det är inte särskilt mycket ingredienser, det handlar bara om att ge allt i rätt proportion. Men med en våg bör inte det heller vara så svårt.

Vill man sen ta det ett steg längre kan man faktiskt ge hela foderdjur, dom innehåller ju redan ALLT så att säga. :P

Men visst, färdig mat är såklart bekvämare och lättare. Men frågan är vad som är bäst för katten och vad katten själv tycker är roligast att tugga i sig?

Hawknestgrove
0

m Men då stämmer det ju rätt bra med mina då! Arne är ju en lättvikatare för att vara hane, han väger absolut ine mer än 5 kg.

[Anunnaki]
0

# 39 Tack för dina fakta. Har man katter som får vistas ute och jagar så skaffar de en del barf med den rätta sammanställningen själva och då blir det mindre känsligt vad man ger dem när man serverar dem mat. Det är aldrig farligt att ge katter för mycket kalcium, dvs ben, benmjöl eller kalciumtabletter, för det som blir över kommer ut av sig självt som gulvitt bajs.

[isdrakee]
0

#41: Men är det verkligen så nyttigt med vilda djur? Finns det inte risk att dom har parasiter eller annat elände? Jag vet att man inom reptilhobbyn undviker att mata med vilda ryggradsdjur pga riskerna.

Är det inte mycket säkrare att slänga till dom en redan död (och helt ofarlig) gnagare? Blir ju betydligt mindre lidande för foderdjuret också. Katter har en tendens att plåga sina byten. =(

[Anunnaki]
0

Om en katt är ute så jagar den. Något nyttigare för en katt än sork, möss och fåglar har jag svårt att tänka mig. Att katten är ett rovdjur går ju inte att komma ifrån. Om och när en katt visat tecken på att ha någon inälvsparasit får man maska av den.

Jag förstår inte vad du menar #42 med att det skulle vara mindre lidande för ett djur som uppfötts för slakt och sedan avlivats på ett eller annat grymt sätt? Skulle innebära mindre lidande för det djur som katten sedan äter? Vad tänker du på för djur när du skriver "slänga till dom en redan död (och helt ofarlig) gnagare"?

[isdrakee]
0

#43 Jag tänker på redan avlivade smådjur (som brukar avlivas med koldioxid eller slag i nacken) i förhållande till vilda smådjur som dödas av katter.

Men ja, det är svårt att få en katt att sluta jaga ifall den hålls utan uppsikt. Och jag tycker egentligen det är synd att naturen ska fara illa pga tama djur (det svenska fågelbeståendet har fått problem pga av katterna och även fridlysta djur dödas). Men den diskussionen hör inte hit så jag släpper det. :)

Silvestris
0

Självklart har vilda smådjur parasiter. Det är inte bara risk för det, en katt som äter vilda smådjur kommer äta smådjur med parasiter av allehanda slag. Dock brukar katter som äter vilda djur bygga upp ett bra immunförsvar och kan, förutsatt att de i övrigt är i bra form, tackla tex. mask eller koccidier. Dessutom finns utmärkta avmaskningsmedel att använda om katten behöver hjälp att bli av med tex. mask. Koccidier är en annan historia men ställer å andra sidan mycket sällan till med problem hos utekatter.

Dock ska man ju såklart alltid ta hänsyn till miljön vi lever i. I vissa områden eller vissa perioder av året (tex. när det föds/kläcks många ungar) är det olämpligt att släppa katter lösa. Vissa områden är känsligare än andra.

[Anunnaki]
0

En katt som får gå ut rör sig över områden som kan vara flera kvadratkilometer stora så att hålla uppsikt över dem går inte. Min tomt är 3000 m2 och det är alldeles för litet. Inte ens min dotters tomt på 9000 m2 finner hennes katter vara tillräckligt stort utan går längre än så. Men nu har tråden gått över till något annat än om en katt behöver annan mat än hårt industriprocessad torrmat.

usagi
0

Jag har 5 katter som äter blötmat och Barf, För mig funkar det bäst. Men jag säger inte att torrfoder är dåligt. När mina katter åt torrisar så blev dom överviktiga kräktes och den ena katten fick urinsten även tagit bort tandsten på 3 av dom. Sen jag började med rå mat och ben samt blötmat mår dom superbra. Anledningen till att jag ger dom blötmat är att jag fortfarande lär mig om Barf. Jag hade exakt samma problem som många andra när jag började. Katter är såååå jäkla envisa. Dom bara luktade på blötmaten och slickade i sig pyttelite.. Men det tog nog 4 veckor sen åt alla blötmat. Jag har 2 vattenskålar i huset men det är ytterst sällan någon dricker alls. Men dom kissar mer än när jag gav dom torrfoder. Det är vanligt att katter blir taskiga i magen av blötmat men det är ju samma sak som om jag skulle ge mina torrfoder efter många år med blötmat så skulle dom säkerligen få fruktansvärd diarre.

Man måste pröva sig! Lycka till :)

Silvestris
0

Angående kalcium, visst kan det vara farligt att överdosera kalcium. Rubbar du kalcium/fosfor-kvoten urkalkas skelettet. Ben och bemjöl är riskfritt eftersom de håller en bra Ca/P-kvot, men ger man tex. kalciumkarbonat (Kalcipos, Aputs kalciumtillskott) eller kalciumlaktat kan du sabba kviten fullständigt eftersom de inte innehåller fosfor.

jullan92
0

Vatten är det viktigaste en katt ska ha i sin diet.

De är rovdjur och hade det varit vilda katter så jagar dom, och i tex en fågel är det ju ca 50 % vatten i.

Alltså katten behöver våtfoder , för den dricker inte mycket vatten även om en vattenskål står framme jämt.

Lillemora
0

Sidan som # 11 pratar om på engelska heter www.felinediabetes.com  Den är jättebra och innehåller bra information om allt som har med katters hälsa att göra. Där står det en hel del också om varför man helst inte ska ge torrfoder till katter.

Har gett min katt torrfoder större delen av den tid jag haft henne - 6,5 år och hon är 9,5 nu. Tyvärr har detta lett till att hon har fått diabetes. Men efter att ha fått tips om den engelska sidan av min veterinär,  har jag gått över helt till blötfoder samt att hon får ren och älgskav emellanåt, vilket har lett till en klar förbättring av hennes hälsa.

Det kan vara lite jobbigt att läsa på engelska men den är kanonbra sida!