Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5898 ggr
Breathplay
0

Onormalt illaluktande kattskit

Jag har en hankatt vars kattskit verkligen luktar ovanligt äckligt. Jag vet ju att det luktar, men hans luktar verkligen hemskt! Bor också i en liten etta och det går ju inte stå ut med lukten, om han skiter på natten så vaknar jag och får stå och vädra i evigheter. Låter kanske som jag är överkänslig, men det luktar verkligen inte normalt!

Kan det ha något med maten att göra? eller kan det finnas någon annan orsak? Kattsanden kanske? Jag använder såna kristaller… granulat eller vad dom heter.

Tacksam för alla svar iaf!

Isabella Ekelund

tuska
0

Av bötmat känner jag att det luktar mera av "dyngan"

[Norrbysa]
0

Vad äter han? Är han kastrerad?

Breathplay
0

Han får blötmat ibland, men inte varje dag. Han äter torrfodret Iams proactive http://www.vippets.co.za/images/10_iams_adult_chicken.jpg

Nej, han är inte kastrerad. Men min pojkvän har ju också en hankatt som inte är kastrerad och det luktar ju inte lika illa från hans skit..

Isabella Ekelund

[Anunnaki]
0

Lukten av kattskit luktar ibland ungefär som blötmaten. Själv vill jag råda dig att pröva med att ge katten enbart rå mat någon vecka. Alla som jag känner till som ger sina katter enbart rått kött har märkt att kattskiten inte luktar alls då. Jag har en kattlåda i hallen utanför mitt sovrum och innan jag gick över till att ge mina katter enbart rått kött upplevde jag samma sak som du: När någon katt bajsade på natten fick jag lov att stänga dörren och öppna fönstret.

Man ska veta att kattens matsmältning inte kan ta hand om spannmål och att en katt är skapad för att äta rått kött. Din katt har kanske känsligare mage än din pojkväns katt.

blondifire
0

sen byt Kattsand till nån med lite lukta gott i Flört

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

och kastrera katterna. Får de mjölk? Då luktar det också pyton. Går de ute? För då kan de få i sig mycket kul grejer som du inte har koll på.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Breathplay
0

#4 Hmm, okej. Så bara rått kött? Ska testa det. Men ska han inte få någon "valig" kattmat alls? Ja, det luktar ju hemskt, och eftersom jag bor i en etta kan jag inte ens stänga dörren.. så det är inte så kul.

#6 Han får ingen mjölk, har inte råd att kastrera.. katten är en hittekatt så var inte direkt planerat.. Han är nybliven innekatt och trivs otroligt bra inne, så han går inte ute alls.

Isabella Ekelund

[Anunnaki]
0

Ja, bara rått kött. Kycklinghjärtan, kycklingvingar, kycklingmage, skivspill av fläskkött, lite köttfärs ibland men var noga med att du köper svenskt kött med tanke på salmonella. Någon kycklinglever i veckan skadar inte heller. En vuxen katt behöver så där 70 - 80 g kött per dag. Här på siten finns en mycket bra artikel om kattmat, speciellt del 2. Om katten i början inte vill äta rå mat kan du krydda med lite tonfisk. Katter brukar äta kycklingvingar med ben och allt men jag klipper sönder benen lite med en sekatör så att det blir lite lättare att tugga sönder och så att benmärgen kommer fram.

Här har jag skrivit lite om val av kattmat.

Om någon månad  måste du kastrera katten annars kommer det att lukta pyton från revirmarkerande.

Lycka till med katten

Hawknestgrove
0

men snälla, en kastrering kostar ju inte så mycket! det är något som du måste ta tag i, för rätt vad det  är, så kommer han att börja strila och hans kiss kommer att börja lukta så du inte står ut. Den lilla kostnaden är ju något man får ta i beräkningen. ca 500 kr. För vad skulle hända om din katt blir sjuk? det kostar ju massor av pengar! OCh byt Kattsand till någon sort som katten kan skyffla över ordentligt med. OCh bajset måste ju bort ögonaböj ur lådan. Förlåt, men att säga att man inte kan kastrera på grund av dålig ekonomi, det håller inte. Vad kommer då att hända med din lille skyddsling, när han börjar pinka revir? Tänker du slänga ut honom igen då? OCh jag vidhåller, att kastrering kan ha  inverkan även på bajslukten.

Breathplay
0

okej, tack så mycket! Revirmärker verkligen alla katter? Han har inte gjort det ännu iaf…

Isabella Ekelund

Hawknestgrove
0

Jo det kommer du att märka… OCh då får du nerkissade väggar och möbler, som vida överstiger 500 kr i kostnader. Sen kommer han att börja vilja rymma, för damerna lockar. Hur gammal är katten nu?

[Anunnaki]
0

Gunilla har rätt i allt hon skrivit här i tråden! Alla hankatter börjar revirmarkera så snart de blir könsmogna. Jag kan garantera dig att det luktar etter värre än kattskit. Sex - åtta månader och kastrering bums.

Hawknestgrove
0

ja och det märkliga är, att jag märkte en skillnad även på bajslukt på fertil och kastrat, när jag hade båda sorter. Jag ställde ju ut förr i tiden… Då hade jag ju två fertila hanar och så hade jag en perserkastrat. märkligt nog, så luktade hans kack mindre än mina fertila hanars….

Breathplay
0

Alltså antingen var det lämna honom ensam eller ta hem honom. Så jag valde att ta hem honom oavsett om jag har dålig ekonomi eller inte. Och tanken var att hitta nytt hem till honom, men finns ingen som är intresserad. Och jag kommer inte kunna kastrera honom på ett tag framöver. Och 500kr kanske är en liten kostnad men inte för mig. Har redan lagt ut en del på honom mot skabb, och frontline osv..  Så just nu får han förbli okastrerad, och det där med om han blir sjuk är ju något som man får ta då. Tyckte ändå det var bättre att ta hand om honom än låta honom vara ute..

Och hade han börjat revirmärka så hade jag inte slängt ut honom utan helt enkelt stått ut med det.

Ingen vet hur exakt hur gammal han är, men över 3 år iaf ungefär..

Isabella Ekelund

Hawknestgrove
0

Ok… men att ha en okastrerad katthane är inte  bra. Han kommer inte att finna sig i att vara inne. MEn snälla, frontline, det kostar ju inte många kronor… om du sparar en hundring i månaden, så kan du ju kastrera honom om 5 månader. OCh som sagt, vad händer om han blir sjuk? Flera tusen  går ju det på och en avlivning om det blir för dyrt? Bara det kostar med omhändertagande ca 800 kr. OCh vad kommer din hyresvärd säga om  du får en nerpinkad lägenhet? Du klagar ju själv över att  bajset luktar. Steg ett är ju att kastrera, så luktar faktiskt även det mindre. Vad händer  när han sätter sig i och strilar i tex dina kläder? De är ju ine billiga heller, eller hemska tanke på din dator? Kan du inte låna en slant av din pojkvän till kastrering?

Breathplay
0

Som sagt var inte tanken att han skulle stanna här. Och tanken är fotfarande att hitta ett nytt hem till honom, men det får ta den tid det tar tills jag hittar ett passande hem. Både jag och min pojkvän är studerande så det är inte så lätt att få pengar över, speciellt inte på sommaren och i början av terminen.

Och visste faktiskt inte att det kunde vara så illa med en okastrerad hankatt, många av mina bekanta har katter vissa kastrerade vissa inte, och dom har aldrig haft såna promlem..

Isabella Ekelund

[Anunnaki]
0

Är du helt säker på att katten är okastrerad? Har du kollat läget under svansen?

Breathplay
0

Nej, jag är inte säker alls.. Jo eller asså han har ju sina "juveler" så antar att han inte är kastrerad. Vet faktiskt inget alls om katten förrutom att han är över tre år då han varit i ett stall i ca tre år.. men han kan väl lika bra vara sju år. Kan ju tillägga att stallet stängdes ner och han skulle lämnas där.

Isabella Ekelund

[Anunnaki]
0

Du har ju gjort katten en välgärning men nu gäller det att hitta på något som löser problemet på sikt. Har du annaonserat? Eniro är gratis. Var ungefär bor du?

Hawknestgrove
0

Ok, men du kommer inte att kunna hitta ett hem åt honom alls om han är okastrerad. OCh  okastrerade hankatters kiss luktar fruktansvärt. Ok så länge han sätter sig på lådan och kissar, så får du väl stå ut då och även med bajslukten. Sök i så fall hjälp på Chickas minnesfond för kastrering. OCh djur kostar…. så är det. Försök att sälja av något på exempelvis Tradera eller Blocket, så kan du ju få ihop till kastreringen. För den dagen han sätter sig och kissar ner dina kläder eller studiematerial,. då är det för sent.

hairballs
0

Mina katters avföring började lukta bättre efter att jag bytte till Purina (för kastrater). Innan åt dom royal canine men matvraket i familjen blev för tjock på detta foder. Skillnaden var jättestor, det är inte alltid jag ens märker att dom varit på lådan nu och då använder jag ändå en jättebillig Kattsand (euroshoppers).

Tycker det var gulligt av dig att ta hand om katten även om du inte har råd. Eftersom han egentligen är en hemlös katt från början kanske du kan söka hjälp för kastreringskostnaden från något katthem, fond eller något? Det är viktigt att kastrera, både för din och kattens skull + eventuellt blivande katter som han kan skapa om han lyckas ta sig ut.

Det borde även vara lättare att hitta ett nytt hem åt honom som kastrat om du inte kan behålla honom.

Breathplay
0

#19 Ja, har annonserat här på iFokus sidor, då jag vill vara noga med att han får de bra. Men ska testa annonsera på eniro och så också. Bor i HBG..

#20 Förstår faktiskt inte hur det skulle vara att så många har okastrerade hankatter om det nu är så illa med kissandet och kisslukten och att dom skulle kissa överallt. Hur kan min pojkvän och ena vän då ha hankatter som aldrig har kissat utanför lådan?

Har tänkt på det där med fonden, men då måste man väl lägga ut pengar innan?

Isabella Ekelund

Breathplay
0

#21 Okej, men ska testa det där med rått kött och annars byta mat. Som sagt fonder har jag också tänkt på, men då är det ju så att man måste lägga ut pengar i förväg väl? Katthem har jag försökt kontakta (tassebo i hbg) men får inget svar, funderar på att bara åka dit men vet att sist jag var där ( i vintras när jag hittade en övergiven kattunge som förövrigt överlevde och har ett tryggt hem nu) så hade dom ingen plats alls för nya katter.

Isabella Ekelund

Signe-Jonna
0

Jag skulle råda dig att byta Kattsand. Den där kristallsanden är inte klumpande eller? Kan rekommendera Pussy Kompakt som klumpar jättebra och räcker länge. Vad har du för toalåda? En med huv är ju att föredra. Sen är det som flera skrivit att en fertil katt luktar mer, men att alla hankatter strilar stämmer inte. Men jag tror att det är vanligare att hitta strilfria hankatter bland raskatterna än vad det är bland huskatter som fått bestämma själva vem de ska para sig med.

Breathplay
0

#24 Ja, den är inte klumpande.. så ska testa byta! Ja, har en toalåda med huv.. dock så gillar han inte riktigt luckan så den får vara av. Nej, tror inte heller riktigt det stämmer att alla hankatter revirmärker..

Isabella Ekelund

Hawknestgrove
0

MEn då kommer vi till frågan, har du inte 500 kr att lägga ut på en kastering, vad ska du då göra om katten blir sjuk? OCh kanske måst avlivas? OCh Ok, Mina birmor strilade inte, de gick på lådan. MEn det luktade!!! OCh  de som har okastrerade hankatter vilket är oförsvarligt om de går ute dessutom, de kanske inte ens låter sina katter vara inne så pass att de kan få kisSA? och de pengar du lägger på en låda med huv, som katten kanske inte ens gillar, den kostar närmare 300 kr bara den…. Här kan vi inte ha låda med huv. Min kastrerade hankatt får inte plats på höjden. Så det fick vi sluta med. Dessutom så anser jag att de lådorna är ofräscha. Lukten stannar där inne och hur nice är det  för katten att gå in i en låda som luktar illa?

Breathplay
0

#26 Är det bättre att jag släpper ut katten i ett öde stall istället då? Än att ha honom hemma där han trivs, fastän jag inte har pengar till att kastrera honom, eller ifall han blir sjuk. Det var som sagt inte planerat att få en katt. Som sagt är han bara inne, och ska fortsätta bara vara inne då jag bor i stan och inte tycker det ör lämpligt att släppa ut katter när man bor i stan.

Och ang. lådan så har jag inte lagt ut några pengar på några kattsaker så som lådan, klösmöbel osv. utan det fanns i stallet så jag fick med mig det.

Isabella Ekelund

Hawknestgrove
0

Men varför vill du inte kastrera? Du väljer ju att köpa dyr kattmat(relativt) . Allt för att inte kastrera. Var klämmer skon? att du vill ha honom som innekatt,det ska du ha credit för, det är bra, men att ha en okastrerad hankatt som inte ska gå i avel är inte bra för katten heller. Du skriver inte hur länge du har haft katten hos dig. Du beklagar dig att du lagt ut  småpengar på Frontline och på skabbmedel. Men att ge din katt den bästa gåva du kan ge den det förvägrar du den. OCh kom inte och säg, att du inte kan få fram 500 kr inom en månad, man får prioritera.Det kommer att bli lite sent, när han kanske har kissat ner skor för dig för mer än 1000 kr.OCh som sagt, vad gör du om katten blir så sjuk att den måste avlivas? Slår ihjäl den för att det är gratis? att du sen väljer att kalla avföringen för kattskit visar ju inte det helelr på någon större känsla för kattstackarn

Breathplay
0

Jag har ju varit hos veterinär? och vadå småpengar? Om man inte jobbar så är inte 500 småpengar. Och det är inte få fram pengar, det tar tid med att få sin ansökan till csn, och få den godkänd osv. Och vadå? ska jag hoppa över att köpa kattmat ett tag så jag kan få ihop pengar till kastrering? det är inte rimligt. Och prioritera är just det jag gör, det är därför jag tagit in honom fastän jag egentligen inte har råd till såna utgifter. Som sagt, antingen ha honom hemma eller låta honom vara ute? Jag har haft honom i ca tre veckor, men vad har det med saken att göra? Det är väl för guds skull klart att jag inte hade slår ihjäl katter, och tycker att det är onödigt att ens skriva något sånt. Och spelar det någon roll om jag kallar det kattskit, avföring eller rosa fluffiga moln? Det har väl inget med saken att göra, och reflekterar verkligen inte att jag inte har någon störra känsla för katten. Hade jag inte haft någon känsla så hade jag ju inte tagit hem honom utan låtit honom vara ensam så som alla andra gjorde.

Isabella Ekelund

ala02
0

Kan rekommendera Sjöbogårdens Kitty Champ Kattsand. Det finns på Ö&B, kostar runt  55 :- tror jag för 5 kg (kartong). Jag har det till tre kattungar som skiter ofta och mycket, det funkar bra . Det innehåller Bentonit som är bra.

[Anunnaki]
0

Har du möjlighet att bland vänner och bekanta göra en liten insamling för att få ihop pengarna till kastrering? Jag förstår att 500 kr kan vara mycket pengar. Har du några prylar som du inte längre vill ha eller känner du någon som har prylar som de vill bli av med lägg då upp en auktion på auktionsiten. Det blir inga stora pengar för varje pryl men många bäckar små. Bland folk som haft ett hem länge brukar det alltid finnas något i skåpen som man egentligen inte vet varför man inte slängt det för länge sedan. Utmärkta prylar att få in lite pengar till kastrering av en katt.

Och, Gunilla, du har helt rätt i sak men var lite snällare mot denna tjej som gjort en välgärning med att ta hand om katten som annars nu vore ytterligare en hemlösing snart nog förvildad.

Heidi
0

Hawknestgrove: Tycker du går på lite väl hårt mot TS som faktiskt försöker hjälpa en hemlös katt. Visserligen hade det ju varit bra med lite planering och pengar men vad jag förstått så var det ingen annan som brydde sig om denna katten och då är det väll bättre att hon har den. Varför skulle man bry sig mindre om katter bara för man kallar katternas avföring för kattskit, det gör jag också men jag kan lova dig att jag är en stor djurvän och kattälskare. Vad man kallar katternas skit har INGENTING med att göra om man bryr sig om katten eller ej.

Däremot om en männsiska skaffar en planerad katt men sen skyller på att den inte har pengar till veterinärutgifter blir jag precis lika förbannad på, men det här fallet är ju inte riktigt så.

Och vad jag förstått handlar det inte om att TS inte vill kastrera men hon har helt enkelt inte pengar. Det är väll bättre vi ger henne råd om hur hon skall fixa det och andra saker som är viktiga på sikt tex vaccinering och ID-märkning.

Breathplay: Jättebta tips av Annunakin att du kan lägga ut saker på auktionssajt. Blocket kan man också sälja prylar på och på så sätt samla i hop pengar till kattens utgifter. Att samla pantburkar via vänner är också ett sätt att få ihop pengar, alla bäckar små. Gör små tjänster, typ sitt barnvakt, hundvakt, klippa gräs och liknande, då kan man ju också få ihop pengar till kastrering, vaccinering och Id-märkning.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
0

Breathplay: kan tipsa om en sajt som heter grannar.se där du kan annonsera ut tjänster du kan tänka dig att göra. Ja som sitta barnvakt, klippagräs, hundvakt, tvätta bilar osv.

Tror du rätt snabbt borde tjäna i hop till kastrering Flört

[Anunnaki]
0

Riktigt skäll borde de som ämnade överge katten ha. Jag skulle vilja ha en träff med dem ute på skogen här i obygden, en mörk kväll, på ett ställe som heter Kattsker.

pv60
0

Vi har Everclean med cederdoft till våra två katter. Lådan står i vardagsrummet (öppen planlösning). Vi har ALDRIG haft problem med doft. En förpackning Kattsand räcker nästan två månader till våra två och kostar 199:- för 11 kg. Vi ger bara torrfoder och blötmat vid festliga tillfällen. Både han- och honkatten är kastrerade förstås.

Kastrering på hankatten 300:-, honkatten 1100:-

Hör av dig så får du 300 av migGuld i mun

Lycka till, Pia

Sixten och Mollie

Heidi
0

# 35 Åh va billigt din veterinär gör hankastrering Glad. Jag har betalat 500 kr st för mina kattpojkars kastrering.

[Anunnaki]
0

Pia, vilken snäll människa du är! Själv har jag inte möjlighet att hjälpa till eftersom jag alltid ligger back på skyddslingar som jag tagit hand om för omplacering inkl hemska veterinärräkningar.

Hawknestgrove
0

ja och förlåt alla er andra, jag blir bara så arg, när någon rakt ut säger att det ligger inte i min budget att kastrera och jag tänker inte göra det. OCh grovt sagt, visst, det var en riktig råsop jag slängde ur mig det där om att slå ihjäl katten, men den är ju sann! MAn kan inte säga, att man ska ta tag i det då den dagen kommer. OCh vad som skulle ha blivit gjort, så skulle den som lagt ner stallet blivit anmäld till polis för vanvård av djur. det är nämligen i lag förbjudet, att gör aså, att lämna en katt på detta viset. Så vad du skulle ha gjort, så skulle du anmält detta till polis och LST. När vi ställer frågan på dess spets, vad händer om katten blir så dålig att den måste avlivas? Hur gör du???? Det går inte att säga sen……..

[Norrbysa]
0

Kan tipsa om att byta sand. Pussi Kompakt är bra men tar inte bort all doft. Du kan köpa den lite dyrare sanden Everclear i någon av dofterna och blanda ner lite i den billigare sanden. Everclear innehåller aktivt kol som tar bort lukt.

Sen angående kastrering kan jag hålla med om att du borde spara ihop till en sådan så fort som möjligt. Kan ingen låna dig pengarna och du kan betala tillbaka med en hundring i månaden? många veterinärer hjälper till med avbetalning och om du passar på att ta den årliga vaccinationen samtidigt får du förmodligen rabatt.

Tänk även på att försäkra katten. Det blir billigare i längden och oftas får du rabatt om du id-märkt katten.

Jag var student när jag skaffade mina 2 katter och dom är vaccinerade, försäkrade, id-märkta och kastrerade. Så det går om man vill.

[Anunnaki]
0

Ge tjejen lite mer beröm för att hon tog hand om katten och sluta ge råd om den sanden eller den andra. Vilken sand som man tycker illa eller ej är nog en smaksak. Köpte Ever Clean en gång och tyckte att den luktade så illa att jag aldrig använde hela kartongen.tt

Har ni något som ni kan avvara så lägg in det på auktionssiten så blir det väl någon krona som ni kan stötta tjejen och katten med.

Sannolikheten att katten skulle behöva någon dyr veterinärvård är mycket liten, speciellt när den  nu är innekatt. Nu gäller

1 kastrera katten

2 hitta ett permanent hem

Allt annat är detaljer som får lösas på sikt.

Hawknestgrove
0

ja jag är ju enig med annanuki om att vad kattsanden heter, Andersson, Petterson, eller Nilsson är av noll betydelse. Finns en uppsjö av sand och en uppsjö av trådar om den enas förträfflighet över den andra. Jag har slutat gå i dispyt  om det. Det enda jag anbefaller, är en sand som är så pass i lådan att katten kan gräva ner sina fekalier. OCh om att använda pejorativa uttryck som piss och skit ger mig personligen ett intryck av att man använder ett pejorativt tänkande även om djuret. Katten finns tydligen i Helsingborg. HAr Pälsbollarna kontaktats?

Hawknestgrove
0

Sen en sak till. Om du hade hyrt exempelvis av min sambo, hade han inte haft något emot en katt i bostaden. MEn kravet hade varit kastrering. Ingen bön på det. OCh så resonerar många hyresvärdar. Det kan bli dyrköpt erfarenhet att inte kastrera

Breathplay
0

Tack alla som har gett bra tips och uppmuntrande ord!

Eftersom det är hemskt mycket nedlåtande ord och icke hjälpande kommentarer så kommer jag inte skriva mer i denna tråd. Tycker det är hemskt att bara hoppa på folk sådär, bara för att jag skriver skit och inte skriver avföring. Jag kommer kastrera katten när jag kan och har råd! Det handlar inte om att jag inte vill. Men jag kan inte trolla fram pengar. Jag har nyss flyttat och mycket pengar har just gått till min flytt, har även hittat en hemlös kanin som behövde omvårdnad, och jag har inte vänner som har gott om pengar och kan låna ut, hade jag haft mycket prylar så hade jag sålt dom men det har jag inte. Och jag tycker inte att jag borde behöva förklara hela min situation utan tycker att det borde räcka med att jag säger att jag inte har råd just nu. Jag är en extrem djurvän och gör allt för att djur ska må bra. Men tyvärr har jag inte massor med pengar att spendera. 

Jag tyckte att det viktigaste var att få bort skabben som katten hade, och sen fick resten vänta. Och att skriva om stallet katten var på och att det gick fel till där när dom stängde ner hjälper inte just nu.

Det viktigaste för mig är att se att katten är lycklig nu ( trots att hans skit luktar hemskt) , se att han ligger på rygg i min säng och spinner och mår bra helt enkelt.

Jag skrev här för att jag sökte tips, och för att jag ofta fått hjälp på olika iFokus sidor men kan ju säga att jag kommer tänka mig om innan jag söker hjälp här igen! Har köpt ny sand Everclean så hoppas på att det ska hjälpa lite iaf, och kommer skriva på grannar då jag fått småjobb där förr. Dom som har andra tips att ge (på ett snällt sätt!) om fonder man kan få hjälp av osv är välkommna att pma mig istället!

Isabella Ekelund

anselm
0

Till hawknestgr Du verkar inte greppa ordet djurvän? Jämför man att låta avlida katten istället för att vänta med kastrering så saknas där empati för djur och människor. Sen att hoppa på en tjej som har valt att hjälpa en katt som hade suttit utan tak och mat så känns det som att hon gör mer för sjuren än du som inte ens hade velat ha en katt under ditt tak om den ej hade varit kastrerad.

Tror ingen hyresvärd är särskilt angelägen att veta om katten är kastrerad eller inte det är en fråga för anticimex och ägaren av lägenheten efter man har flyttat. Hon frågar om hjälp mot skitlukten (eller usäkta avföring som har en sådant betydelse för dej) ej mot kastrering och eventuellt framtida sjukdomar på tusentals kronor. Du borde lära dej att skilja på begrepp. Du borde istället ta lärdom av TS än att hoppa på henne.

Inte många som har undan stoppat 1000 tals kronor för en dyr operation något man får ta då helt enkelt om man inte har en vettig försäkring men man får lägga ut en hel del ändå.

Min honkatt är ej kastrerad är också en hittekatt. Har ej hunnit kastrerat henne är det också lack på känslor? Och ja har pengar för det men inte hunnit.

MVH Rasmus

Heidi
0

# 43 Jag tyckte du gjorde rätt som frågade här men jättetråkigt att du fick en del elaka kommentarer.

Jag är stor djurvän och säger kattskit precis som du, inget konstigt med det tycker jag.

Jag tror absolut att du vill kattens bästa och såfort du har pengar kommer ordna allt som behöver ordnas.

blondifire
0

NEJ,alla hankatter revirkissar INTE!! även om j håller med att man helst ska kastrera så är det faktiskt så att inte alla katter strilar. har själv en fertil hane hemma som t om parat o han varken strilar eller sjunger. därimot hade jag en hona som markerade överallt!! så visst kan man vänta tills man har råd. eftersom hon inte tänkt skaffa katt har hon såklart ingen budjet för det. tagga ner lite..

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

Jag har INTE satt likhetstecken mellan avlivning och icke kastrering. 500 kr är i och för sig  både mycket och lite pengar, men om man verkligen vill och måste, så kan man trolla fram den summan inom en månad. OCh jag säger aldrig kattskit om inte i nedsättande mening. Likaväl som jag inte använder det ordet om  människor heller. OCh inte hunnit kastrera? Ännu en dålig ursäkt. Det är vad vi kallar här i norra Bohuslän att be för sin sjuka mor.

OCh väldigt kul med en hyresgäst som viftar på svansen och flyttar och lämnar en nerpinkad lägenhet efter sig. I synnerhet när en sån hyresgäst inte går att kräva på ersättning, då den  inte har något att ta på. Ni är nog liiiite för mycket duvungar. OCh anselm, lär dig läsa svenska. Du är väl dessutom den första som ifrågasätter min djurvänlighet……. Att jag är en vass och elak drake, det köper jag. MEn att jag inte sätter djurens bästa i första hand, det köper jag inte. OCh  TS, som alltså inte har råd att kastrera sin katt och  som grädde på moset tar till sig ytterligare ett djur? MAn tar inte till sig mer djur än man kan sörja för i alla väder. Jag är ingen rik person, förtidspensionär, har runt 10.000 i månaden som jag ska gå runt  på med bil, mat telefon, bredband och mina djur. Det går. OCh jag har aldrig behövt  neka mina djur kastrering eller sjukvård. MAn får prioritera….

tuska
0

Heja Gunilla vi har samma månadslön och jag har även lån på huset och bilen.  Ändå får jag nån krona över till välgörenhet.   Men attans när det kommer oförutsedda utgifter, tur att jag inte behöver gå till tandläkaren så oftaSkrattande

tuska
0

Nu va det ju så att katta skiter illaSkrattande

BYT FODER

Signe-Jonna
0

#28 Hon hade ju inte precis planerat att skaffa katt och därför har hon väl inte räknat med utgifter för katt i sin knapra budget (det är väldigt knapert att vara student). Det är väl där skon klämmer skulle jag tro! Jag tycker hon ska ha beröm för att hon tog hem katten och tar hand om honom! Så länge han hålls inomhus ensam så kan han inte para någon, det är fysiskt omöjligt!

#40 Faktum är att en sand som klumpar ordentligt tar bort lukt betydligt bättre än icke klumpande sand, så nog kan man ge henne råd om att byta sand. Det var ju lukt hon klagade över!

#47 Lämnar en nerpinkad lägenhet efter sig? Så du tror på allvar att alla som har fertila katter skulle stå ut med att bo i nerpinkade lägenheter? Alla fertila hanar strilar inte! Och angående ditt påpekande om prioritering, så är det ju så att hon inte hade planerat att skaffa en katt. Skulle det vara bättre om han fick stanna ensam och övergiven på stallet då menar du?! Du en drake? Knappast! Tycker mest du låter gnällig!

anselm
0

@ hawknestgr

Att du är djurvän säkert men visa det i tråden då!!! Vass drake? Men kan inte argumentera på ett normalt sätt. Att du tar kattskit för ett nedlåtande ord får stå för dej och dina konstiga värderingar. Att använda ordet skit är bara fånigt att haka upp sej på.

Nädu väx upp och läs igenom tråden och vad du har skrivit och ta lärdom av det!!!

Signe-Jonna
0

#26 Eftersom du inte verkar veta om det så kan jag tala om för dig att det finns olika storlekar på lådorna med huv. Själv har jag en här hemma som är jättehög och stora katter kan med lätthet gå på den utan att behöva huka sig. Sen är det lag på att man måste rensa lådan minst en gång om dagen. Ofta rensa jag lådorna här hemma två gånger om dagen och då blir det ingen instängd lukt eftersom det inte finns något som kan lukta när bajs och kiss rensats bort. Men det är klart, om man bara rensar en gång i veckan så blir det ju som en gammal skitig pissoar som inte städats på veckor typ!

ala02
0

# 47

Att det går bra att tjafsa på hittekatter betyder inte att du behöver ta med dig beteende hit, skärpning. Skit är skit, rosor är rosor om än i spruckna kärl.

Hawknestgrove
0

Mot dumhet kämpar även gudarna förgäves. OCh snacka om förutfattade meningar!#52. Jag har en bautalåda inne som rengörs minst två ggr/dygn och en liten låda ute i kattgården med sågspån, som min(KASTRERADE) hane favoriserar.

Väx upp…. det hart jag gjort för många många år sen…. OCh jag reagerar bara på, att någon säger, att jag tänker inte kastrera katten för jag anser mig inte ha råd. Det är en fråga om att prioritera.  Som jag förut påpekat, det hade varit bra mycket bättre om hon hade tagit den rättsliga vägen mot stallägaren i samband med att hon tog hand om katten och kanske  i trevlig ödmjuk ton hade bett om hjälp att kastrera.  Men det verkar inte vara något intresse av. Att dessutom tro, att man kan placera om en okastrerad hankatt  till ett bra hem, är ju samma sak som att tro på jultomten. Fortfarande så  säger jag heder åt tjejen som tog in katten, men att använda sig av pejoriserande ordalag om kattens avföring ger mig rysningar. Jag kan bara säga, att vi i vår lilla förening här hade aldrig placerat ut någon katt hos någon ,som använt ett sånt språk. Vidhåller fortfarande, att kan man inte klämma fram en sån liten summa som en femhundring inom en månad, så ska man inte ha djur överhuvudtaget, för då har man ju inte ens råd med,  om det värsta skulle hända, att ge djuret en värdig död. Tack Tuska, du förstår hur jag tänker.

anselm
0

Det som gör mej irriterad är att du verkar prioritera språket framför hur en katt har det. Då är man mer en språkpolis eller "paragrafryttare".

Ge tjejen råd istället att hävda samma saker om och om igen.  Du som har förening och allt borde veta att katten dör definitivt inte av att vara okastrerad. Vill en människa ta hand om katten så kan säkerligen dem kastrera katten själv? Inte så att den har en tumör och måste avlivas nästa vecka, lär dej skilja på saker och ting. Om du nu tycker att det är fel med okasrerade katten "ovårdat" språk osv… Så borde väl du veta bättre att alla djur skall leva i det fria, men likaså har du en kattgård istället för att flytta ut på landet långt ifrån allt som heter bebyggelse? Så katterna kan ströva fritt.

Extremt exempel men det verkar vara det som man måste ta till för att du skall förstå din taskiga attityd och att använda "svåra ord/förfinade ord" hjälper inte.

Hade gärna sett att man kan hjälpa folk med sina problem än att hoppa på dem. Ge tjejen pengar till kastrering istället då om du nu tycker att okastrerade katter inte borde "finnas"?!

Signe-Jonna
0

#54 Om du nu rensar så mycket och ändå får en pissoarlukt i lådan tycker jag verker väldigt konstigt. Det händer nämligen inte att det bli en instängd pissoarlukt om man håller rent så ofta! Men du kanske har sågspån i den?!

Det är väll lätt att se i denna tråd vem som behöver växa upp! Istället för att ge råd och tips till inläggsskrivaren ger du dig på henne som en hyena och vräker ur dig det ena prejoriserande ordalaget (för att använda dina egna ord) efter det andra! Själv hade jag använt ordet nedlåtande istället för ordet prejoriserande eftersom det är viktigare för mig att alla begriper vad jag skriver än att verka märkvärdig!

Tror du på allvar att du når ut till folk med kattkunskap och de hemlösa katternas situation med hjälp av att attackera alla som försöker hjälpa en hemlös katt? Då tror jag du lurar dig själv. Sen är ju inte alla människor lika fräcka som du och ber stallägare och andra om pengar till kastreringar och annat. Du kan väl beskriva för henne hur hon tar den rättsliga vägen mot stallägaren, det är inte säkert att hon är insatt i sådant förfarande. Hjälp henne med det du kan då!

Hawknestgrove
0

#55 jag bor mitt ute på landet, mer på landet än vad många av er gör…. mitt i skogen. OCh jag skulle aldrig, aldrig nånsin släppa ut mina katter fritt. Jag hade pejl till min Arne förut. MEn sen det börjat ströva fyrfota vilda djur av annat slag här som är farliga för mina katter och vi har en allmän väg 400 meter ifrån oss, där folk kör som de hade stulit bilarna, så släpper jag inte ut mina katter.

JAg har gett tjejen råd. KASTRERA!!!! OCh du borde nog tänka dig lite för, både en och två gånger, vem du anklagar, när det gäller ekonomiska bidrag till hemlösa katter.

#56, JAg har aldrig sagt, att min låda luktar katturin eller fekalier.  Jag använder en mycket bra Kattsand, dock inte den som så många pratar om här. Den lilla lådan ute i kattgården har jag däremot sågspån i. För ute är ute och luften är fuktig och sågspånet är gratis och det tar jag från vår egen såg tio meter härifrån.

Sen kan du ta och lära dig stava. pejoriserande =(nedsättande)

OCh för den som undrar, så är jag 59 år. OCh jag har mig veterligen inte bett någon stallägare om pengar till någon kastrering. Så vad du  talar om, har jag ikke pejling på. Gidder ikke masa mer med  såna som du….

David
0

Med några korta och snabba förändringar så tror jag allt i denna tråd kan lösas.

1. Byt sand till någon klumpbildande sort, gärna med doft (jag själv har Everclean Laveldel).

2. Pröva med större låda med huv. Och rengör direkt kissen bajsat.

3. Byt mat! Är det matsmältningen kanske Royal Caning Digestive kan vara något?

4. Kastrera! Spar in på något annat, 500 kronor kan man få ihop om man priorterar rätt. Vet inte hur du lever, men går du ut på krogen? Eller äter ute? Nöjen? Köper mycket kläder? En eller två månader så har du garanterat sparat ihop 500 kr.

5. Använd ordet avföring istället för kattskit.

(och sedan när du får bättre med pengar är en försäkring jätteviktigt, och ID-märkning om kissen skulle smita ut!!)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

sen vet jag, att en del, även jag förr i tiden var dumsnål. Hade för lite sand i lådan, knappt bottenskyla. Klart det luktar då! i tron att det ska gå åt mindre…MEn lärde mig att det som går åt och blir fuktigt det går åt oavsett om jag har 1 kg i lådan eller 10 kg.

David
0

#59. Precis. Fyll lådan med minst 1 dm sand så det finns mycket att gräva i för kissen, det gör också att det blir fina klumpar av urin och avföring som är lätt att ta bort.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Norrbysa]
0

Eftersom TS har lämnat tråden och inget nytt tillförs förutom arga inlägg så låser jag tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer