Hittekatt, hur gör man?
Det har börjat (14 dagar)springa en ny katt i kvarteret, han sover på vår hammock, problemet är den är lika tunn som min plånbok och oljig på rygg och svans. Vi har tvättat den och gett den mat, den är väldigt snäll mot mina katter och mot oss, så den har nog eller har haft ägare. Har kollat runt kvarteret utan lyckas hitta någon ägare. Han är inte idmärkt varken i örat eller chip. Har en sån katt lucka som bara öppnar sig om man har chip, ställer man den i inlärningsläge sä känner den av cihpet men det fanns inget. Så nu undrar jag hur går man vidare? om man inte hittar ägaren när kan man anse att katten är min?

När du har gjort men inte lyckats hitta ägaren. Du kan också sätta anons på blocket och liknande hemsidor. dessutom finns hittekatter.ifokus.se.

Du behöver också anmäla katten upphittad hos polisen.
Katter ses som gods hos polis och ska alltid anmälas som upphittad.
Hittar inte polisen ägaren efter en viss tid så kan katten bli din (om det är vad du vill)
börjar man mata en katt har man tagit på sig ansvaret. gäller sjukvård m.m läs på polisens hemsida om upphittade/hemlösa katter.
S*Winsnes Wilda

När du polisanmäler ska du tala om att du vill behålla katten, har man "gjort anspråk" kan man få det juridiska ägandet. När vi hittade vår Knytte gick det till så att vi efter en viss tid (kan ha varit 3 veckor kanske) fick hem ett papper där det stod att hon var vår katt.

Det finns lite bra tips på vad man kan göra i en artikel på hittekatter i fokus. Tror den heter "när du hittat en katt" eller något liknande. Man kan ju önska att någon saknar katten och letar…
På sidan "Kattpolisen" kan det finnas efterlysningar oxå. Tänk på att har katten varit borta länge så kanske ägarna inte letar lika intensivt längre.
På sidan "Kattpolisen" kan det finnas efterlysningar oxå. Tänk på att har katten varit borta länge så kanske ägarna inte letar lika intensivt längre.