Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 11732 ggr
janeth
0

Vilken ras är bäst att ha som innekatt?

Hej!

Jag undrar vilken ras som kan passa bäst som innekatt?

Sen undrar jag om någon har något tips  om hur man kan ha katten som utekatt om man nu bor på andra våningen ca 3 m upp. Min innekatt som är bondkatt har nämligen fått smak på utelivet.

Går det att ha två hankatter ihop.  Min hankatt är 7 år och har förlorat sin kompis och jag tänkte skaffa en ny kompis. Är det då bättre att skaffa en kattunge eller en äldre katt?

vänliga hälsningar Janeth

Hawknestgrove
0

nummer 1 kastrera om det inte är gjort. och som innekatt, så är ju Helig Birma och Ragdoll väldigt lugna och fina raser att ha inne. Sen kanske det är bättre att satsa på en liten, men kravet är ju att den gamle har blivit kastrerad.Hm…. andra våningen… Då får du, om du prompt ska ha katten utegående, ta ett prat med hyresvärden och fråga om du kan få sätta upp en liten kattstege till balkongen, där ku kan ha ett krypin. Annars så anser i alla fall jag, att du inte ska ha katt som går ute, för då kan han ju inte komma in. Sen heter det huskatt=katt utan stamtavla. Bondkatt finns inte.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

NaimaG
0

Ragdoll och perser skulle jag säga fungerar som innekatter.

Ha utekatter när man bor på andra våningen kan bli svårt men du kan ju ta ut dem i koppel eller helt enkelt näta in balkongen så de kan vara där ute.

Det spelar ingen roll om du tar in en vuxen eller kattunge till en sju årig hane mycket hänger på individen ifall det fungerar och ja man kan ha två hanar ihop.

Mainebusters
0

Alla raser fungerar som innekatter..

Hawknestgrove
0

Oh ja. men temperamentsmässigt, så är ju ragdoll och Birma väldigt coola

Fonrims
0

Vi har skogisar i lägenhet och det fungerar utmärkt.

Hawknestgrove
0

ja jag har ju själv huskatter, varav två aldrig satt sin fot utanför dörren. De andra två är  bara glada att vara inne.

IceJossan
0

Tänk efter många gånger innan du låter dina katter gå ut lösa. Är det ett kattvänligt område? Då menar jag inte ett område som ser fint ut för katten, utan om området verkligen är en plats katten är trygg i, utan arga grannar och idioter som kan göra katten illa. Är det tätbebyggt område så är det inte lämpligt för utekatter - det finns alldeles för många idioter och bilar i såna områden. Då är det mycket bättre att dina katter får gå ut i sele! Många katter älskar det, och nöjer sig mycket bra med det!

Ilya
0

Har hört att Ragdoll, Helig Birma och Perser ska vara de "ultimata" innekatterna tack vare sitt coola temperament :)

Mainebusters
0

Den Birman som jag träffat var inte cool.. den var som en sengångare! Flört  Maken till lugn och seg katt har jag aldrig varit med om. Nej, lite sprätt och attityd vill jag nog att en katt ska ha, annars kan jag lika gärna ha en hund som ligger vid fötterna och väntar på att få en order..

Nej, då är Maine Coonen, den ultimata tycker jag. Lugn och fin, följer familjen och vill vara med överallt. Men rätt var det är så racas de vilt en stund och sen är det bra. Nyfikna är de, händer det något så är de där med nosen ivägen..

janeth
0

Hej alla ni som svarat! Jag är tacksam för alla svar. Har börjat ta ut min katt i koppel och det funkar bra.

Vänliga hälsningar Janeth