Allergivänlig katt?
Hej!
Det är så att pojkvännen och jag funderar på att skaffa katt, men det är ett litet problem. Jag är nämligen lite allergisk mot speciella katter. Katterna hos föräldrarna är det inga problem med, det är bondkatter som går ute mycket.
En brittisk korthår min syster har är jag ganska allergisk mot. Finns också en katt där jag är nu som jag inte tål något vidare fastän den är utekatt.
Så det är bara vissa katter. Vet inte varför om det är något speciellt med pälsen eller vad det är. Undrar även hur rex katter är? Dom har ju lite speciell päls dom.
Vore tacksam för svar :)
just rex brukar vara typisk bra katt för allergiker. MEn även norsk skogkatt och Maine Coon va?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sibirisk katt brukar många allergiker tåla eftersom dom har mindre utav det proteinet vi människor reagerar på.
På Sibiriskkatt.nu kan man hitta testhem där man får åka hem till sibbe ägare och känna efter om man tål rasen.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Jasså? Långhåriga katter med? Ja då var det väl inte syrran maine coon då utan den brittiska korthåringen. Hon har ju så fin päls så kan ju vara det.
Rex katter är väldigt fina och har väldigt mjuk päls har jag hört? Kostar dom mycket tro? Det är ju en raskatt trots allt :/
Jag har en granne som är mycket allergisk mot katter, hundar, hästar osv och han berättade en gång för mig att det finns två olika sorters allergier när det gäller katt.
Den ena allergin är mot kvalster som ju finns hos alla pälsdjur medan den andra är en allergi mot ett protein som vissa katter har i sin päls. Detta har inget att göra med om de får vara ute eller inte eller om de är långhåriga eller inte.
Själv har jag allergi mot proteinet. Om jag tar en katt som har detta speciella protein i pälsen sväller ögonlocken upp och det kliar i ögonen inom någon minut men andra katter kan jag bredvid mig på kudden när jag sover utan att känna någonting alls. Min allergi dök inte upp förrän jag var 17 år.
Du kan ju testa med någon katt genom att först hälsa på den och gosa med den några gånger och se till att om du märker av din allergi så får du lämna tillbaka katten. Bor man på begränsad yta kan ju allergier slå värre än om man bor rymligt och katten dessutom kan gå ut ibland.
#1 Vi tål inte huskatter, inte heller skogisar. Men Maine Coon går bra! Så vi har två stycken.. och inte är det omöjligt att en till får plats så småningom. Och då har både jag och dottern pälsallergi, samt att jag har astma.
Lite OT, men om den enda katt jag tålde var nakenfisar så skulle jag hålla mig till gerbiler..
Gillar katter, men inte alla raser, då är jag hellre utan. Vilket jag var i många år innan jag "hittade" coonisen. Men nu är lyckan fullständig då jag kan gosa ordentligt med dem, och stoppa näsan i pälsen och snusa..
det där med att åka hem och testa hos Sibirisk katt låter ju väldans trevligt!
Gunilla, är du ironisk? Är sibirisk katt en farlig ras?
Oh nej! ingen ironi! Tycker det låter helt allvarligt jätmysigt, att någon låter upp sitt hem för att testa om man tål den sortens katter. Suveränt
Jag vet inte hur de som säljer renrasiga katter tänker men om någon vore intresserad av att ta hand om en hittekatt som jag tagit hand om men hade oro för allergi fick de gärna bo här någon dag för att testa.
Det man får tänka på om man har andra allergier/överkänsligheter är att man kan reagera på annat hemma hos folk. Det kan vara damm, dofter, tvättmedel mm.. och träffar man fem katter på en gång, så kanske man reagerar. Men inte på en katt i sin egen hemmamiljö.
Under de år jag fött upp devon rex har jag haft många allergiker på besök och de flesta tål inte rasen. En del med mild allergi kan ha en devon rex, men man får vara beredd på att man ibland får symptom och behöver medicinera. Samt hålla välvädrat hemma, inga katter i sängen, våttorkat och annat som underlättar för att hålla nere halterna allergen och ger kroppen möjlighet att vila.
Jaha okej jag får besöka en uppfödare ett par gånger då eller kanske någon privatperson som kan vara snäll nog att låta mig hälsa på och sniffa på katten ;)
Tack så hemskt mycket för alla svar föresten, det uppskattas verkligen! :D

Vissa tål inte katternas saliv, andra tål inte sekret i huden, eller pälsen.
Det allra vanligaste (vad jag lärt mig) är att vara allergisk mot det i kattens hud, och att svarta och långhåriga katter över lag är värst. Men det är även så att vissa bara tål korthåriga katter, medan andra bara tål långhåriga. Vissa tål bara svarta, andra bara röda, eller tvärt om att de tål alla färger utom en.. Jag har träffat en som tål alla slags vuxna katter men som är jätteallergisk mot kattungar.
Så det finns alla möjliga slags möjligheter.
Vilken färg och vilket hårlag har de katter som du inte tål, och hur se de katterna du tål ut? Man kan luska lite i sånt, och har man hittat en möjlighet så kan man åka och besöka folk som har katter som du eventuellt tål, för att testa.

Hade en allergiker på besök som tog sitt örngott och drog på katten (vi har rexar) och sov sedan med det, tyvärr tålde han inte rasen.
Ingen katt är 100% allergivänlig.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Att sova med ett orngott med katt pa kan vara odesdigert for en allergiker! Absolut inget att rekommendera som test!
Sova med det är inte att rekommendera, däremot är det smart att katta ner en tröja eller ett örngott och bära med sig under sin vakna tid. Då kan man få en bild av hur man kan tänkas reagera på den riktiga katten.
Det ar ju helt ok men inte att sova med det.
Sibirisk katt = Funkar en aning för allergiska.
Sphynx/Nakenkatt = Väldigt dyra, 100% allergivänliga 
# 19 Sphynx är inte 100 % allergivänliga. Dom producerar fortfarande det protein människor kan bli allergiska för.
#20 Om man inte tänker på proteinet.. vilket jag inte gjorde.. så är de väldigt allergivänliga. 
# 21 Jo men då är dom ju fortfarande inte 100 % allergivänliga.
#22 Nejdå xd
My bad.
# 23 Oftast är det ju proteinet man reagerar på så jag skulle faktiskt tror att sibiriska katter är mer allergivänliga än sphynx 
Jag är kattallergiker och har idag 4 vuxna cornish rex och 9 små cornishungar hemma utan några problem. Jag har tur jag som tål cornish rex utan minsta problem! Jag har också såld cornishungar till allergiker utan problem, men jag känner också till några fall som varit annorlunda. De är inte allergifria, men absolut allergivänliga och det verkar vara en individuell fråga för varje allergiker.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Min sambo och vår dotter är allergiska mot korthårskatter, som tex brittiskt korthår, burmor etc…
Däremot har vi 5 norska skogkatter som går här och lufsar hemma, och det fungerar alldeles utmärkt.