Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1542 ggr
Volodja
0

Lite problem, orolig!

Hejsan!

Vi har två "problem" med vår 4 åriga bengal hankatt (kastrerad). Han har ibland kala fläckar i pälsen. Fläckarna är små, ca 1 -2cm i diameter och de uppkommer kanske en kal flcäk var 3:e månad eller så och har gjort det senaste halvåret. Fläckarna sitter på olika ställen. Han verkar inte må dåligt i övrigt eller ha ont om man trycker på fläckarna eller ha besvär av dem på annatsätt. Är det någon som vet vad detta kan vara, jag funderar på om det kan vara ngn typ av vitaminbrist?

Igår när han bajsade kom det också några droppar blod i avföringen. Jag har tryckt honom på magen och han verkar inte ha ont och idag verkar det inte blöda, är detta ngt att oroa sig för?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Var han hård i magen? Om han var det kanske det sprack lite runt anus på honom bara. Rätta mig om jag har fel, men det är väl så att ljusrött blod kommer från ytliga stället (som runt anus) och är ingen större fara men är det mörkare ska man nog kolla upp det för då kommer det innifrån?

Tyvärr vet jag inget om fläckarna, även vi människor kan ju få torra fläckar då och då, kanske du ska kolla upp med din veterinär lite nästa gång han får en. Kanske behöver han bara en kräm att smörja med. Hoppas det ordnar sig med fläckarna iallafall

blondifire
0

fläckarna du beskriver låter som foderallergi så se över vad du ger honom. vet att fisk och spannmål är ganska vanligt att dom blir allergiska mot..

S*Winsnes Wilda

tuska
0

Kolla upp så inte din kisse har ringorm,allergier sätter sej oftast kring runt öron hals och huvud.

Volodja
0

Ingen av fläckarna har varit kring öron hals eller huvud, två på benen och en på sidan. Först trodde vi att våra katter lekt och  bitit loss en bit päls men de verkar ju komma och gå. Jag har aldrig sett att han har flera fläckar samtidigt utan de kommer och växer sedan igen på ca 1 vecka.

Han äter främst torrfoder, då han inte är jätteförtjust i blötmat även om det slinker ner lite då och då. Han äter aldrig något annat än kattfoder då han är totalt ointresserad av köttfärs eller fisk som lilltjejen kan få smaka på ibland… Jag tycker även att hans klor rispar sig vid klippning, kaa ju iofs vara en dålig klotång men antar att det också kan tyda på att foderbyte kanske vore bra… Finns det något bra torrfoder för lite känsligare katter då, eller kan man allergitesta en katt?

Vad gäller blodet så var det rött och färskt, såg senare att det blödde lite kring ändtarmen så kanske var han hård så att det var påfrestande, idag har det inte varit några problem med att gå på lådan.

blondifire
0

titta på fodret vad det innehåller, är ofta fisk typ olja, spannmål är oxå vanligt. tror james beloved har utan, kolla fodertrådar här,vet att det nämnts flertal ggr. för hård mage ge lite parrafinolja eller vanlig olja i maten..

S*Winsnes Wilda

Mainebusters
0

Säger som #5, James Wellbeloved är ett bra foder att testa om man misstänker allergi.

[Anunnaki]
0

Jag går alltid till veterinär när jag är orolig för något om katterna och det inte går att lösa med ett telefonsamtal med veterinären.

Hawknestgrove
0

ja, men man kan ju ifall katten mår bra för övrigt, testa med ett fiskfritt foder som nämns ovan. alternativt lammfärs elelr vilt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....