Är Cinna dräktig?
Hej hej!
För ca. 3 veckor sen blev Cinna parad och hennes mage verkar nu svullen och tuttarna ser hallonröda ut tycker jag. Men jag har ingen erfarenhet av hur en dräktig katt ska se ut (änsålänge) och detta är i såna fall min första kull :)
Superspännade!! Kan ni hjälpa mig avgöra om hon kan tänkas vara dräktig eller inte?
MVH Lesley
Ja hon är med bebisar
wohooo!! Åhh jag ska bli mormor :D
Hon får kattungefoder nu och mjau blötmat (mest)..är det något annat du rekomenderar för dräktiga honor?
vad har du för torrisar ? Mjau blötmat är bra, tycker hon om rå köttfärs, nötkött är det jättebra för tarmfloran.
Grattis när ska hon ha sina bebisar
#4 Just nu äter hon james wellbeloved torrisar, hon äter annars orijen men det fanns inte i affären jag var inne på och de sa att james wellbeloved var likt orijen, så jag kör på det nu.
Hon äter mest mjau blötmat dock. Har testat med rått men hon är tyvärr inte jätteförtjust i det…
Räcker mjau som dräktighetsfoder då?
Grattis till kommande kull
..
men något jag blir lite fundersam över.. när man ska planerar avel, tar man inte reda på vad som behövs under dräktighet, innan katten blir dräktig?
Jag blir faktiskt lite förvånad när det kommer sådana här frågor från en uppfödare, även om denne är helt ny.
Eller det kanske bara är jag som är dum! 
Du utfodrar helt rätt, en uppvispad äggula är inte helt fel några gånger i veckan. Hon kommer att äta dubbelt så mycket än hon tidigare gjort och då kanske även torrisar går ner.
#6 Man vill väl ha redapå att man gör allt rätt.
Påläst om kost är inte det lättaste när alla gör reklam för sin vara.

#6 funderar lite jag med. jag är också ganska ny och såg till att ha en "mentor" som hjälpte mig och jag fick vara med på dennes kattförlossningar så man såg hur det gick till och vilka tecken som blir.
#0 håll koll när du såg röda tuttar. det brukar räknas som dag 21 ungefär. de föds mellan dag 61-70
Lycka till med bebisarna.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
# 6 Tack så mycket!
Ja vad ska man svara på det? Jag har tagit reda på mycket, läst mig till allt vad som kan tänkas behövas inför en dräktighet. Men många gången har det stått olika, tex att det bara räcker med kattungefoder, nån annanstans stod det att man skulle ge ersättning med extra proteiner i, eller foder anpassad till dräktiga honor.
Helt ärligt blir jag förvirrad av all info och därför tycker jag att det är bra att fråga i en sajt som jag tycker verkar kunna mycket om katter.
Jag frågar hellre en gång för mkt än en gång för lite!
En annan sak som jag absolut känner mig förvirrad över är förlossningen, det kvittar hur många trådar jag läst här inne om hur man ska gå tillväga eller hur många böcker osv så kan jag aldrig bli så förberedd som jag vill bli. Det är jättemycket man ska tänka på och jag vill såklart att allt ska gå bra!
Men någon gång måste bli den första gången och som sagt jag lär mig inte om jag inte frågar!
Så är du dum? tja du, det får du tänka över själv. kram
Tack för tips!
Jag har mer än gärna velat ha en mentor, och på sätt och vis har jag haft en uppfödare som jag hållit kontakt med och fått råd från. Tyvärr är det så att jag pluggar i budapest vilket betyder att jag bor där nere med mina djur och inte haft möjlighet att vara med i någon förlossning då inga ragdolluppfödare finns i just Budapest!
Jag har koll på hur länge de är dräktiga ;) Mest fodret och förlossning jag är lite orolig över då jag vill att hon ska få allt hon behöver.
Jag pluggar till vet men tyvärr har de dålig utbildning om just katter och ännu värre om kost, ni kanske har märkt det när ni själva har varit inne mer era katter? Därför känner jag att jag vill fråga i en sajt som kan mycket om katter!
Denna sajt finns ju trots allt bl.a. för att alla ska fråga och information ska utbytas eller?

#9 har du någon du kan luta dig mot vid förlossningen. det kan bli krångel men det kan även flyta på ordentligt. Försök skaffa dig en "mentor" att tala med. En som haft några kullar och vet hur det är.
Jag var supernervös när jag märkte att det var dags och det kändes skönt att redan ha sett flera förlossningar innan.
oj,vi skrev precis samtidigt
Ta kontakt med en uppfödare av en annan ras där och kanske få vara med på en förlossning innan?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
# 9 Ingen kattungeförlossning är den andra lik. ibland tar det tid att få bebisar ibland ploppar de lätt ut. Det ska vara lite pirrigt när de blir bebisar. Att man ska vara beredd att hjälpa sin hona när det är dax har du säkert läst dej till. Bra är om man har lite stöd av någon när man ska vara barnmorska =)
Undrar du över något speciellt så fråga på. Vi är många här som kanske kan vara till hjälp
#4 sorry glömde svara! Hon ska ha kullen i mitten av sept :D
Den 13.e ska det komma en liten katt bebis här. Ingen jättekull här inte, jag räknar med endast en unge i den lilla magen.
Det kan bli lite jobbigare förlossning för min katta det är ingen unge som trycker på och värkarbetet kan då bli lite försvagat.
Att ta kontakt med en uppfödare i ungern är inte direkt det lättaste då de flesta inte talar engelska och jag inte talar ungerska, tyvärr. Men just nu befinner vi oss i Sverige över sommaren och jag funderar om jag inet ska ha min kull här istället. Det känns lite tryggare här måste jag säga.
Så i såna fall kan uppfödaren jag har kontakt med vara till hjälp!
#12 Jag kommer absolut att fråga på! Även om jag kanske ställer "dumma" frågor så riskerar jag det framför att nåt ska gå galet med min kisse :D
Tack för all hjälp!!
#15 Ingen fråga är väl dum…. Det kan finnas dumma svar.
Du måste väl ha någon vet.skolkompis som du kan bjuda hem den aktuella dagen. Jag har min kompis att ringa om det skulle strula. Vi har hjälps åt att få ut ungar.
Ser att du kommer att vara i S.
# 16 Spännande med den lilla bebisen i din kisses mage! Vad föder du upp? HUr kan du veta att det kan bli en jobbig förlossning? Rör sig ungen mindre i magen eller? Sorry om jag frågar men blir så nyfiken :)
Jo jag har skolkamrater jag kan fråga absolut! Men jag vet inte riktigt om jag borde ha kullen i Sverige istället, känner mig velig men måste bestämma mig snart innan hon blir för högdräktig.
Har du möjligheter till att hon får stanna och du tänkt dej att sälja bebisarna här hemma är kanske det bäst att hon stannar.
En bebis ligger på vä sidan och den har god plats, jag har än inte känt några rörelser Katten är inte still så länge att jag har en möjlighet att känna rörelser hon ska kela och stryka sej så fort jag lägger handen på hennes mage.
Att det bara finne en liten krake gör att det inte finns någon annan som buttar på i födselkanalen, det är lika när det föds "döingar" då blir det strax lite jobbigare för honan,
Jag föder upp Siames och Oriental