Kissarna kommer imorrn, vad göra?
Får hem ett par katter imorgon som jag ska var stödhem åt. Har redan ett par kattungar hemma på 13 veckor.
När kattungarna kom så var de så framåt att de genast gick ur buren och då lyfte jag ner dem i pottan så de skulle veta vart den var som utgångspunkt.
Misstänker att stödkissarna däremot inte kommer vara lika framåt att komma ur buren så nu undrar jag då såklart; ska jag göra samma med dem och lyfta ur dem ur buren och ner i pottan på en gång eller ska jag bara ställa pottan i närheten av buren och låta/hoppas de hittar dit själva??
Hur skulle ni gjort?
Lägger samma fråga under hittekatter också…
Ta det det lilla lugna och låt dem upptäcka livet med dig själva i sin egen takt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
När jag har fått hem jourkatter så brukar jag öppna transportburen och om det är en skygg/rädd katt brukar dom oftast smita under sängen eller någon annan trygg plats. Då brukar jag ta en toalåda och en skål med vatten och ställa det nära katten. I början ställer jag även mat i närheten.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Jag skulle nog säga att det beror på katten. Är den framåt låt den börja där kattlådan är och upptäck världen senare. Annars skulle jag nog ställa in kattburen i ett rum med mat och vatten och kattlåda så att de börjar med ett rum i taget.
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
När jag kör hem katter till sina nya hem eller när jag får hem jourkatter, öppnar jag alltid buren bara i närheten av deras toalåda så får de komma ut i lugn och ro. Ibland tar det en liten stund men de flesta kommer ut förr eller senare. Man får gå å ta en kaffe så länge så kikar nog misse/missarna snart ut.
Vet man att det är en skygg katt och ett lågt badkar brukar jag täppa till ingångarna dit men ser till att de har nånstans att gömma sig lite på, dock på sånt stället där jag kan nå dem om jag vill.
Lycka till med de nya jourkissarna 
Hur och när ska jag låta min befintliga kattungar på 13 veckor få hälsa på nykomlingarna??
Kommer de direkt utifrån eller vet du de är skabb och maskfria? skulle jag bara ha dem åtskilda nån dag eller så, genom att det är kattungar så kommer de komma fort överens. Men det är min personliga erfarenhet och åsikt, andra kanske anser du ska hålla isär mer.
Om de kan tänkas ha skabb eller mask skulle jag hålla dem åtskilda längre så man kan påbörja behandling och få verkan av behandlingen för att inte smitta övriga missar
nej de kommer inte direkt utifrån och ska vara avmaskade mm