Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1384 ggr
Raggisar
0

Pälsvård

Hej!

Har en Ragdollhane som jag borstar med en karda(med pyttesmå knoppar i ändarna), dessvärre så avskyr han att bli borstad, hela proceduren blir bara svårare o svårare, jag pratar med han hela tiden, han får godis efteråt men inget hjälper, kan det vara så att han är jätte håröm?

Marina

NaimaG
0

Du har inte testat med stålkam? sliter mindre på pälsen och vad jag upptäckt är det bekvämare för katten.

Raggisar
0

Nej det har jag inte, men ska testa. Alla förslag är välkommna. Han är väldigt pälsig så det är mkt att borsta.

Marina

NaimaG
0

#2 det är min ena huskatt också och jag använder stålkam på honom istället för karda som jag använde tidigare och det fungerar utmärkt samt att det ger mycket bättre styrsell i pälsen.

Raggisar
0

Hej!

Har nu prövat stålkam, jag tycker det är mkt bättre och katten är lite mer medgörlig….Gladså jag hoppas att det kommer att gå bra i fortsättningen.

Marina

NaimaG
0

#4 Så bra. Stålkam är det bästa redskapet på långhårskatter. Det skadar inte pälsen lika mycket samt att katten inte behöver känna samma obehag som en borste eller karda ger.

Lycka till i framtiden.Glad

Linnslins
0

Vi har en katt som är lite långhårig och han har väl aldrig riktigt älskat att bli kammad, men det är ju inte så att han blir förbannad så fort vi tagit fram kammen. Vi har då haft en stålkam. Han har liksom tröttnat väldigt fort. Men så köpte vi en furminator på tradera eftersom vi hört att de skulle vara så himla bra. Och han tycker den är mycket skönare. Man kan kamma honom längre stunder utan att han bli less (för det mesta) och när han tröttnat så säger han ifrån och då är det bara att sluta =)

Så testa lite olika kammar och om du inte tycker det blir för dyrt kan du ju testa en furminator. Vi kom undan med under 200 kr för våran. =)

Zoraya
0

På båda mina raggisar använder jag både Hindes mirakelkam och Furminator. Mirakelkammen fungerar väl sådär, men när jag far över dom med fuminatorn är dom stilla och verkar njuta, den ena t.o.m. spinner. Furminatorn är också väldigt effektiv på en kastratpäls eller om han annars har en del underull.

Raggisar
0

Tack för alla svar:) Har aldrig hört talas om furminator, men ska kolla upp det oxå, det funkar bättre med stålkam (mirakelkam) än kardan, fast önskar det vore lite bättre.

Han gör ingen antydan att bita mig när jag ska kamma han, men han är stor, stark och mkt bestämd. Jag är oxå bestämd men det hjälper inte.

Marina