Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3995 ggr
almira
0

Orijen Cat Adult 20kg

Hej!

Har varit på djuraffären och fick lite tips angående ett bra foder till katten. Jag blir allt säkrare på att jag vill ge mina katter ett riktigt  bra foder.

Jag har hört många säger att ett bra foder räcker länge. Ni som ger katten Orijen, vad tycker ni om detta foder. Hur länge tar det inna 1 kg Orijen tar slut?

Vad tycker ni om en 20 kg  Orijen påse?  blir det billigare? hur lång kan det ta innan 20 kg Orijen tar slut?

Tack på förhand

ingann
0

Jag köper Orijen 20 kg… Här räcker det ca 1 år till 2 katter men då äter de blötmat också:) Så till en katt skulle jag nog inte köpa mer än 7 kgs-påsen:)

Det är det bästa foder jag haft någon gång till mina djur. Både katterna och hunden äter Orijen.. Att jag började med det beror på att hunden är spannmålsallergiker och Orijen är helt spannmålsfritt så när jag ändå köpte det till hunden så var det lättast att ta samma till katterna vilket jag aldrig ångrat:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

blondifire
0

prova en mindre påse först. if din katt inte gillar det..

S*Winsnes Wilda

EwaAngantyr
0

jag köper Orijen till mina britter. Bästa fodret jag provat. Katterna älskar det!

spiritedaway
0

Jag kan inte köpa 20 kg påsen till mina 2 katter eftersom det räcker för länge. Det håller nämligen bara ca 3 månader när man öppnat den. Sen kan det bli lite si och så med näringen antar jag.

Så har man bara en katt så bör man inte köpa större förpackning än 7 kg.

almira
0

#1 Tack för svaret. Och anledningen att jag ska börja med att ge min katt ( och en akattunge som jag har) ett bra foder är att jag tycker att foder som man köper på Ica och liknande är inget bra.

#2 Jaja! det ska jag göra. Tack för svaret

#4 tack för svaret.  Jag har två katter en vuxen katt och en kattunge. Jag har ej nämnt kattungen i inlägget eftersom den behöver kanske kattunge mat och ej kan äta sig vuxen mat.

Det var bra att du sa det. Jag ska ta upp det och se om det håller bara i tre månader.

spiritedaway
0

Okej men då skulle jag nog ändå bara köpa förpackningen med 7 kg. 20 kg kan räcka länge för två kissekatter.

ingann
0

#4 Förvarar man den svalt i tätförslutande behållare så håller den utan problem 1 år…  Jag förvarar min säck försluten i tätslutande fodertunna och tar upp ca varannan månad till en mindre tunna som jag tar det dagliga ur…

/Ingalill

spiritedaway
0

#7 Vart har du fått den informationen?

Jag har nämligen fått höra att det håller 2 månader efter att man öppnat påsen. 3 månader om man förvarar det bra, som t.ex i fodertunna.  

Och hur svalt ska man förvara det i såna fall?

Maxima06
0

#7 undrar detsamma som #8 för enligt foderbilen bör man göra slut på det på max 3 månader för att vitaminerna garanterat ska vara kvar. Sen ska man precis som du skriver ha det i en tätslutande tunna.

Lotus2009
0

Jag har fått tips att lägga det i en tätslutande plastpåse i frysen så håller det längre. Största problemet där är att det blir så trångt i frysenSkrattande

Imasy
0

jag har varit kanon nöjd med Orijen. Mina kaater, då 9 st, åt ½-1 kg /dygn.

ingann
0

#8,9 det är en veterinär som sagt det till mig…

Att de säjer en kortare period är för att tillverkaren inte vill stå för garantier längre än så..

Det är precis som när du köper vanlig mat, det anges ett bästföre-datum men varan kan hålla betydligt längre än så..  Ta mjölk tex, under vintern håller den nästan 2 veckor (jag köper max 1 liter/vecka, därav exemplet) medan på sommaren, helst under rötmånaden, så håller den nån dag eller ibland bara nån timme beroende på förvaringen…

/Ingalill

spiritedaway
0

#12 Fast det låter som en väldigt lång tid. Och hur ska man kunna garantera att maten är lika näringsrik då? Visst dom har satt 3 månader, men det kan hålla längre. Men så länge som ett år?

Hawknestgrove
0

du har ju et  bäst föredatum på påsen. efter det så kan du ge med gott samvete åtminstone 3 månader efter….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mainebusters
0

#14  Men det datumet gäller väl oöppnad förpackning?

Heidi
0

Mina katter äter Orijen och jag är nöjd Glad katterna blev mycket bättre i päls och mage efter byte till Orijen.

Eftersom vi har fyra stora kattgrabbar så köper vi alltid 20 kg´s påsen.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Hawknestgrove
0

Maine, antar det. MEn om man förvarar påsen tätt, så är det väl samma sak?

Mainebusters
0

#17  Nja, jag tror faktiskt inte det..

spiritedaway
0

tror heller inte det

Kania
0

Jag är hel nöjd med Orijen har kört adult nu i 6 månader har iofs provat andra foder samtidigt men pälsen blev verkligen mycket bättre på min katt med Orijen. Min katt har inte så känslig mage och har fått provat en del foder och jag ser lätt när han gillar något.

Jag fick hem ett nytt foder idag från Orijen som är med enbart fisk, kan säga att han älskade det eller han började lukta och äta på en gång iaf =). Det luktade ganska mycket fisk men det ska det väl göra om det är gjort på färsk fisk, det heter Orijen 6 fish cat.

Jag beställde här och fick det lämnat utanför dörren

http://www.hemfoder.se/orijen-6-fish-cat-2-5-kg/

Hittade ingen mer information på orijen.se så det måste vara väldigt nytt eller importerat från utomlands.

Såg att det finns på orijen.no

Hawknestgrove
0

ja och hemfoder är också ett toppenföretag… synd att  de inte har applaws för katt. det är toppengott tycker mina….

Mainebusters
0

Huvva vilka färger det var på den sidan! Var snabb att klicka mig vidare.. den var inte så läsvänlig tycker jag. Har inte beställt foder någongång, men Foderbilen har en väldigt bra sajt.

Kania
0

Ja hemfoder har fungerat bra för mig väldigt nöjd de gångerna jag beställt. Foderbilen är också bra. Jag gillar att beställa på nätet det är smidigt och enkelt och snabbt och billigt.

Är det någon som har provat Orijen 6 fish? Jag kommer nog att variera det med vanliga Orijen adult om allt går bra.

Heidi
0

# 23 Vad jag kan hitta så är Orijen fish 6 för hundar. I alla fall det jag hittade på foderbilen.

Heidi
0

Och hundfoder har ju inte samma näringsämnen som kattfoder så det är farligt att ge katten.

Kania
0

Foderbilen verkar bara ha för hundar

Kolla här http://www.hemfoder.se/orijen-6-fish-cat-2-5-kg/

Heidi
0

# 26 Ja det där var ju helt annat Flört ville bara säga att det var hundfoder de som var på foderbilen. Man kan ju lätt ta fel när påsarna är ganska så lika och tro att det är kattfoder man klickar ner i varukorgen.

Kania
0

Jobbigt om man får hem den andra istället och ger fel, men det står iaf cat på den för katt men som sagt de är rätt lika påsar..

[Anunnaki]
0

Jag har sedan kanske ett halvår gett mina katter Orijen torrmat. Egentligen ger jag katterna barf men det är bra att ha torrmat hemma som reserv. Sedan i april har jag inte kunnat ge dem barf som vanligt för de har varit till stor del självförsörjande och då vet jag inte hur mycket rått kött som jag ska köpa/tina.

De stor förpackningen Orijen som är 20 kg är ju för stor för de flesta kattägarna för torrmaten härsknar efter ett tag, spciellt när man öppnat påsen. Säcken på 20 kg kostar på djurmagazinet 55 kr/kg och den på 7 kg kostar 75 kr/kg. Trots att jag har så många katter tvekade jag att köpa den stora säcken men man kan ju dela med någon som har katt i närheten.

Kania
0

När jag beställer Orijen så beställer jag 2,5 kg och jag har en katt det är en ganska bra nivå för det tar slut på två månader. På sommaren när han är på landet och är tillsammans med två andra katter (totalt tre) så beställer vi 7 kg och det räcker den tiden de är där. Eftersom det är så bra råvaror i Orijen så känns det bra att försöka hålla det så fresh som möjligt. Det är helt klart betydligt dyrare att beställa mindre påsar men det känns bättre att anpassa till en mer lämplig åtgång.

Jag såg att jag klantade mig när jag beställde nya Orijen 6 fish Cat. Jag beställde då 2,5 kg som kostade 259 kr.

Men det hade varit billigare att beställa 6 st 400 grams påsar för 119 kr (2,4kg totalt). Eftersom de har 68 % rabatt på dessa.

http://www.hemfoder.se/orijen-6-fish-cat-400-gram/

Men annars är det ju alltid billigare att beställa större.