Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2814 ggr
Tofei
0

Magproblem??

Som jag har skrivit förut har vi haft problem med vår hona. Hon kastrerades i våras och fick komplikationer efter det.

Vid midsommar blev hon magsjuk och kräktes och hade diarré. Efter dietmat blev hon bättre och det har varit bra ett tag. Vi var hos veterinären med henne med de hittade inget fel.

Hon har varit bra sedan dess utan att vara lös i magen. Hon kräkte dock nån enstaka gång, men bara en liten pöl.

Nu har hon blivit lite slöare än vad hon var förut. Hennes mage verkar svullen ibland och hon busar inte så mycket. Hon ligger mest och rullar sig på golvet. När vi går förbi sträcker hon på sig och vill bli klappad lite på magen.

Hon kelar och är gosig, men de senast dagarna har hon inte ätit lika mycket. Visserligen är det kanske bra då hon brukade vräka i sig maten och vilja ha mat jämt, men eftersom hon har ändrat sitt beteende blir vi lite oroliga. Hon har även börjat smacka lite med munnen ibland, utan att ha ätit, eller vad man ska säga.

Vi har bytt foder till pro-plan och det gillade hon till en början, men idag och igår brydde hon sig knappt när vi hälde upp mat.. Obestämd

tuska
0

Jag tror att du ska kontakta en veterinär som gör en hälsoundersökning på din kisse om du känner oro.  Har man den där magkänslan att det inte står helt rätt till, så kan det kännas bra om veterinären gjort en koll.

kattens Hormonförändringar efter kastrering kan göra katten lite lat, Men man ska inte bara tro att så är fallet .

Kolla tänderna på katten om det är så hon går och smackar, en infektion i tandköttet kan ställa till alla möjliga problem med kattens hälsa.

Tofei
0

Tack för ditt svar.

Jo, om det håller i sig mer nu kommer vi kontakta vet igen, men eftersom vi var där för inte så länge sedan och de inte hittade något fel så tar det emot lite. Hon hatar att åka bil och vill inte utsätta henne för det i onödan.

Har funderat på fall det är gaser hon har, men hur vet man det? Har inte märkt att hon har fisit nåt nämnvärt och hon har gått på lådan regelbundet utan konstiga korvar.

Kort och "gott": Hon är slö/hängig, svullen och smackar lite samt äter mindre..

tuska
0

Kolla hur hon ser ut i munnen, du ser om det är konstigt tandkött.

När hon slickar sej om munnen är hon illamående av någon anleddning. Kanske hon har hårbollar i magen. När katter mår dåligt av illamående så vill dom äta grovt gräs för att lättare kunna kräkas upp hårbollar, det finns pasta kattmalt att köpa för att de ska lösas upp dessa hårbollar.  Om det är det vill säja.

Kolla tempen så henne så hon inte går med en infektion. normaltemp 38-38,5

Tofei
0

Jag har försökt kolla henne i munnen. Inte det lättaste. Kunde se tandköttet på ena sidan. Hon har järnkäkar efter att hon fick äta smärtstillande/antibiotika efter kastreringen. Det var inte kul att äta piller då!

Det lilla jag såg var fint och ljusrosa.

Vi ska ringa och höra med vet i morgon. Annars får vi se om vi har något hon kan tugga på eller skaffa sån där "pasta kattmalt"?

Vart hittar man det?

tuska
0

Hos veterinären eller djuraffären, kanske apoteket även har.  Har du en långhårig kisse är det vanligt med hårbollar. Har du bytt foder nyss kan det vara det som hon inte mår bra av ? Det finns så många frågetecken runt knepiga magproblem.

Jag skulle ta ett samtal i morgon med veterinären, en svullen uppblåst mage är ju inte något man laborerar med, bra att kissen bajsar så då är det ingen förstoppning.

Tofei
0

Ja, i och med att hon har haft magproblem har vi bytt torrfoder. Först hade vi Pussi, sen bytte vi till Mjau och nu har vi det nya: Pro plan för känslig mage.

Satte just ner alla våra vänliga växter på golvet och hon började genast smågnaga lite Glad (vi har haft dom lite längre upp nu i flug-och-insektssäsongen då många krukor har gått i golvet.. Tungan ute)

Men vi ska självfallet ändå ringa vet i morgon.

tuska
0

Efter en antibiotika kur så kan det ocså vara att de normala snälla bakterierna som katten ska ha i sin mage kommit i obalans, många ger katter probiotika går att köpa även det på apoteket, finns i kapslar som man tar ut innehållet och strör på maten. Rå köttfärs eller lammfärs är bra för att normalisera magens normalflora.

jag rekomenderar torrfodret Eukanuba (innehåller inte fisk)

eller James Wellbeloed.