Snälla ha koll på era djur!
Igår var vi jätte nära på att köra ihjäl en katt som sprang ut på motorvägen. Vi såg även en annan katt som sprang tvärs över en landsväg.
Jag blir ledsen att folk inte är mer rädda om sina djur. =( Ifall man släpper ut en katt utan tillsyn (eller något annat djur) riskerar man att den aldrig kommer tillbaka. Det finns en massa faror där ute. Trafik, rovdjur, sjukdomar, andra människor osv…
Så snälla ha koll på era djur. Både för katternas skull men även för omgivningen och den svenska naturer. Jag har inte alls lust att råka köra på någon annans husdjur. Det räcker med att riskera att döda vilda djur på vägen.
Nu vet jag inte hur pass vanligt det är med lösgående katter bland er som är så pass kattintresserade att ni hänger här. Jag hoppas ni är mer rädda om dom är den allmänna kattägaren. :)
Min katt är innekatt, vågar inte släppa ut henne på grund av trafiken, men grannarnas katter springer vind för våg :( Är rädd om min katt.
Alla mina katter är innekatter och får på sin höjd gå ut på altan och i koppel.

Nej även jag vågar inte släppa ut mina små älsklingar utan det blir i koppel promenader o sedan är balkongen nätad.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det finns allt för många faror där ute för att mina ska få gå ut utan koppel… Mina är nöjda med att vara på den innätade balkongen:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Koppel och balkong gäller hos oss och katterna älskar det
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Jag håller med trådskrivaren!
Folk skulle aldrig låta sin hund springa ute hur som helst, så varför låta katten göra det?
#6 Jag skulle hellre släppa ut hunden faktiskt för han är tränad att sätta sig vid vägkanten tills bilarna passerat 
/Ingalill
#6 Tyvärr släpps även hundar ut utan koppel och träning. Här vågar man snart inte gå ut.
Och det är så synd att man släpper ut sin katt..

#8 usch vad tråkigt med djurägare som inte tar ansvar, oavsett vilket djur det gäller.

ja, såklart är det tråkigt med "vilda" djur, men man måste också tänka på att katter är djur som inte vill vara instängda. De vill vara fria. Sen är det självklart att om man hade släppt ut en innekatt som bott inne hela sitt liv hade den blivit alldeles förskräckt. Det är inte lätt att lära en katt att inte vara vid vägen… I alla fall inte om man har underbart högt gräs att leka i på andra sidan vägen… ;)
Jag tycker katter ska få vara fria, och kunna vara inne och ute när den vill… Men det är klart, har man inte möjlighet till det så…
Men har ni tänkt på hur många det är som kör för fort? Hos oss är det 50-väg, men de flesta kör så mycket snabbare! Hur ska då katten ha en chans att hinna undan? Jag håller ändå med om att man måste hålla koll på djuret, självklart måste man det…. Men katter som vill vara ute, är det då rätt att stänga in dom bara för att det finns risk att de blir påkörda? Jag vet inte…
Mina har bott ute, och har inte varit intresserade av att gå ut på vägen (vi har stora åkrar på andra sidan av trädgården och väg på ena sidan)… Men så helt plötsligt upptäckte en av dom att det fanns högt gräs att gömma sig i, 2 kompisar och ¨massa andra spännande saker på andra sidan vägen… och så kom det en bil, som körde för snabbt och… ja, ni kan själv gissa hur det gick… :`( Och bara 2 dagar senare blev min lille gose-plutts kompis (som bodde på andra sidan vägen) också påkörd… Jag var ute när det hände och man hörde bara ett högt tjut… Bilen som körde på den körde i typ 80-90´… Men de stannade i alla fall. Katten dog inte direkt och de var tvungen att avliva den… Usch!
Önskar man kunde hägna in alla vägar, och bygga tunnlar under dom till djuren!
#10 vilket djur vill vara instängt? Alla djurarter har varit fria förr, det är människan som tagit in och vant djuren att bo i hus.. Jag ser ingen skillnad på att ha katter eller hundar inne tex.. Håller man en katt inne från födseln vet den inte hur det är att vara ute, låter man en hund springa vind för våg från valpstadiet så vill inte den heller vara inne..
/Ingalill
Kul att höra att så många har innekatter (med viss tillgång till utevistelse). Vad glad jag blir. :P

#11 håller med dig. alla djur var vilda först. de blir vad man gör dem till. Tycker mer synd om fåglar isåfall som får sitta i pyttesmå burar. De har ju större revir än katter. Bor man så katten inte kommer bli överkörd osv så kan man fundera på utekatt men annars är det inne eller koppel/rastgård som gäller.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Håller med ingann. Vad är det som gör att just katter "måste" springa fria för att vara lyckliga? Alla andra djurägare vare sig det rör sig om hundar, hästar, varaner eller marsvin klarar ju av att ta hand oillm sina djur utan att lämna låta dom vara frigående utan uppsikt.
Vill man att katten ska ha tillgång till att vara ute kan man själv ta ut den eller bygga en rastgård.
Det är otäckt att så många kör för fort. Folk kör jämt och ständigt ikapp mig för att jag kör laglydigt. Men det är nog effektivare att själv se över katten än försöka omvandla 90% av alla bilförare.
Jag beklagar det som hända din katt. =(
#10 Katter måste inte springa fritt för att vara lycklig. Man kan ge dom utevistelse ändå.
Jag beklagar det som hände katterna. Men det hade nog tyvärr inte hjälpt särskilt mycket även om de hade kört 50 och katten hade blivit påkörd.
Är det då inte bättre att bygga en rastgård dit katten kan gå när den vill?

#10: Jag är inte ett dugg förvånad att din katt blev påkörd. Så är det när man har utekatter även på landet. Och har du åkrar brevid dig så kan jag berätta att tyvärr så stryker många katter med i skördetröskan och i betesputsen så nej absolut inte lämpligt för katter det heller. Bygg en kattgård så kan du ha uppsikt o katten får frihet med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Fast om katten är van att få springa lös & har gjort det i stort sett hela sitt liv, finns det inte risk att den mår dåligt av att måste vara instängd då? eller nöjer den sig vid att vara i kattgård? nyfiken
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
#17 Jag kan tänka mig att det finns ett flertal katter som skulle nöja sig med en kattgård.
Många hemlösa katter väljer ju själv att aldrig gå ut igen t.ex. Och många utekatter väljer ju att vara inne helt under vintern.
Sen finns det säkert de katter som skulle bli galna om dom inte fick springa som dom vill.
Min ena katt var helt apatisk när han satt instängd. Åt inte eller brydde om sin päls, låg bara på en hylla och stirrade slött. Efter en vecka hemma hos mig fick han gå ut och blev "normal" igen. Han hade inte ens överlevt om han tvingats att sitta inne.

jag förstår inte varför det alltid slutar med att katten alltid antingen måste vara instängd eller fri. allt är inte svart eller vitt och om fler hade gått ut med sina katter, även utan sele hade många olyckor kunnat undvikas.
själv passar jag på att kolla om någon här inne äger, eller känner någon som äger, en semilånghårig svart och alla nyanser däromkring (det var mörkt) katt i Kungsbacka, Halland, som natten mellan fredag och lördag blev sparkad och jagad av ett gäng bra berusade killar på Kungsbacka station? katten flydde ut bland bussfilerna och jag vet inte vad som hände sedan. själv satt jag och såg eländet från pendeln och hann inte göra något åt saken, men jag skulle bra gärna vilja ha tag på personen som släpper ut sin katt i den miljön på natten…

ja… så kan man ju också tänka, men varför sätter man då kaniner och marsvin i bur? Då borde de också få vara lösa alltid (innomhus), som katter och hundar. Inte sant?

#21 det är många som har sina kaniner & marsvin lösa inomhus också. Och när det är ute har man dem i rasthagar. inte tusan släpper man ut en kanin/marsvin lös själv iallafall.
100 000 hemlösa katter, och många lösspringande katter så är ju tyvärr risken stor att de passerar en väg då och då.
miniAndme, har du körkort? Då borde du i så fall veta, att du inte ens har en suck om du kör i 30 om det kommer en katt rätt ut framför bilen.Stoppsträckan vid 30 km/h är 12.8 meter. Bromssträckan är då 4.5 meter och reaktionssträckan 8.3 meter. Du kan inte stanna tillräckligt snabbt, helt enkelt! Nedanstående hämtat från en suverän sajt! OCh jag bor pålandet, har rastgård till mina. Fubnkar hur bra som helst. Varför platt katt, när jag kan ha rund och go katt levande inne? Bra inlägg, Isdrake!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#10 Man får helt enkelt låta bli att skaffa katt om man inte tycker att katter ska vara innekatter och man bor nära en väg(Eller om man bor långt från en väg för den delen).
Man får helt enkelt vara en ansvarsfull djurägare och anpassa sig, kan man bara erbjuda en katt ett liv inomhus: skaffa raskatt, det finns många raser som lämpar sig utmärkt till ett sådant liv.
mina katter är helt vanliga huskatter. En har varit ute/ innekatt hos oss i tre år, tills lokatten kom till trakten, han hade pejlhalsband i två år. De andra två huskatterna har aldrig varit ute och det lustiga är, att den katt, som är minst intresserad av att gå ut, dvs honspringer lång väg, är den som vi tog in i vintras, då var hon två år. Vi har inga problem. Kattgården räcker gott och väl till för deras lekar och utevistelse.
#26 Självklart finns det massor av huskatter som älskar ett liv som innekatt:) Men nog är vissa raser mer anpassade än andra.
Då vete fasen vad man ska göra. Ska man tvinga katter att vara inne? Jag tror det är väldigt individuellt, för katterna alltså. Vissa klarar det men inte andra. Vad ska vi göra med de som inte klarar det?

#28 jag tror att om man har en rasthage som är nog pass stor och mycket saker i t.ex hyllor osv, att de nöjer sig. Eller altenativt balkong med hyllor odyl.
Annars kanske löplina vore nått? då kan man ju låta katten röra sig väldigt fritt & man har ju koll :)
Tyvärr tror jag inte mina katter skulle bli mindre frustrerade av att se var de brukade kunna gå.

#30 förstod inte att de hade varit/ är utekatter - då tror jag det faktiskt är svårt att låta en katt måsta vara inomhus, om det inte själv vill det förståss. Som familjens katt är utekatt, och han klarar inte av att vara inne en dag ens.

#31: Jag har känt många katter som gått från ute- till innekatt, även såna som tidigare verkat jättestressade av att hållas inne. Även om det såklart finns undantag så är min bild att det brukar gå strålande med lite tålamod och mycket stimulans.
#30 Man vet ju inte förrän man prövat?

#25 - så du menar alltså att det bara borde finnas innekatter? ^^
och nej, jag har inte körkort… Men eftersom det bor barn här hos mig och om de skulle komma ut i vägen händer ju samma sak som med katterna… Så ska man sätta alla barn i rasthagar också då?
#31 Syrran hade en katt ute i glesbebygd i nästan 7 år, när hon flyttade till sin kille kunde hon inte ta med katten för killens hund hade käkat henne som frukost utan hon fick flytta till syrrans dotter i stockholm och bli innekatt. Från att inte varit inne en enda hel dag på nästan 7 år blev hon innekatt och har så varit utan problem i 1 år nu… Hon älskar att ha ett klösträd (som hon aldrig haft innan) och en balkong med hyllor där hon kan spana ut.. Hon sitter och tittar på katterna som springer utanför och ser ut som hon tänker "Ha, så här mysigt har inte ni"…
/Ingalill

Jag menar inte att det inte går att ha en utekatt som inne katt, det har jag ju inte nämnt heller utan jag sa att jag tror. Men vissa katter är väll bara svårare än andra och vänja? Vi säger familjens utekatt har inte fått gått ut på hela dagen, då han och skriker och jamar hela tiden, och vägrar äta eller leka. Hur gör man då?
#34 Så ni släpper alltså ut små barn själv och låter dom gå långt hemifrån då?

#37 - nej… men stänger du in dom i huset för resten av livet och går ut med dom (barnen) i koppel?

#28 men herregud, inte tusan kan man väll gemföra en katt, eller nått annat djur för den delen, med ett barn ?
Då ska vi ju börja gemför katten med hunden, och hunden med hästen osv osv.. det går inte alltid att gemföra saker!

#39 nej jag vet, men som du kanske sett så har många sagt att hon inte tycker det är någon skillnad på att låta en hund eller katt springa fritt… osv…. Men det är det väl visst? ^^

#39, skillnaden mellan katter och människor är att det dör runt 360 människor (totalt antal dödsfall i trafiken, både barn och vuxna där vuxna är överrepresenterade) per år. för katter är det ca 360/månaden. antalet barn som dödades i trafiken 2007 var hela revolutionerande 2 (!!!!) stycken mellan 0-9 år mot runt 4320 dödade katter (av de med dödsorsak känd, så det dubbla är nog inte omöjligt). det innebär att det dör över 2000 gånger fler katter än barn i sverige och det säger också en del om hur dålig jämförelsen barn/katter är.

#40 alltså, för en som sitter i en bil och det kommer ett djur springandes över vägen så är det jo inte så stor skillnad kanske, jo i storlek - men liksom det spelar ju ingen roll vad som springer över vägen, det är ju ändå något som riskerar att bli överkört.
Men annars är det ju såklart ganska stor skillnad på en lös hund och lös katt, många är ju mer rädd för hundar än katter - men jag tycker ändå inte det är ok att släppa ut en katt, både för kattens skull och för ens eget samvete bör den ju vara inne - en olycka hände så lätt.
Detta verkar vara ett hett ämne och det känns som det borde tas upp bland kattfolk oftare.
Jag är inte kattägare och kommer nog aldrig att bli. Jag kom bara hit för att dela med mig av det som hände här om dagen eftersom det gjorde mig upprörd. Men jag tycket det är väldigt intressant. I Sverige håller man massvis av olika djur men det är bara en som anses behöva gå helt fritt för att må bra. Vad beror detta på tro? Varför skulle katter ha större frihetsbehov än andra?
Egentligen är det ju samma tillsynsregler som gäller både för hund och katt. Ändå förekommer det inte att hundar släpps ut helt fritt eller att dom bara hålls inomhus. Varför är det så annorlunda med katter? Det verkar nästan som det är antingen eller. Antingen så får dom aldrig komma ut eller som får dom göra precis hur dom vill. Vad hände med mellantinget vilket förekommer bland nästan alla andra former av djurhållning? Det hade varit intressant att diskutera vidare kring detta.
Nu har det kommit fram massvis med personer i den här tråden som har hittat ett säkert mellanting vilket jag tycker är väldigt bra. Så det svartvita gäller inte alla.
Sen tycker inte jag det handlar om enbart katternas säkerhet. Jag anser att katter riskerar att påverka sin omgivning och natur negativt. Min mormor som bor i ett villaområde har svårt att ha öppet om somrarna för att det ibland springer in katter i huset, en kompis ställde en gång ut sina undulater i sin trädgård vilka blev dödade av en katt och jag själv brukar ibland få katter efter mig när jag går med hunden vilket jag tycker är obehagligt (dom kanske är aggressiva?).
Ska vi förresten ha tama djur som springer runt och okontrollerat döda vilda djur? Speciellt när det alldeles nyligen blev förbjudet att utfodra reptiler med levande foderdjur eftersom det anses vara djurplågeri. Man har inte ens möjlighet att mata småungar med levande som helt enkelt inte fattar att döda djur är mat utan kan behöva triggas igång med ett levande byte först. Men katter som tenderar till att verkligen plåga sina byten får fortfarande härja fritt. Lite konstigt kan jag tycka.
I Sverige dödas det årligen omkring 29 miljoner djur av katter. Nån miljon eller flera är säkerligen fridlysta. Som privatperson får man inte ens flytta ett fridlyst djur (förutom huggorm som får flyttas från tomten). Borde inte kattägare då vara ansvarig ifall dennes katt dödar ett fridlyst djur?
Som sagt, ett mycket intressant ämne. Men nu svävade jag nog iväg lite för mycket. :)
Nu börjar tråden bli lång och det är svårt att hänga med. I inlägg #19 förklarade jag situationen, så jag har provat.
#38 Nej men man håller koll på sina barn. Och det borde man även göra med katterna.
men som du ser så håller det inte ens att jämföra barn med katter.
Men man kan vara ute med sin katt när den ska vara ute. Man behöver inte släppa ut den helt själv.
#44 prövade du med koppel? Hur är inredningen inomhus, hur aktiverades katten under den tiden?
#43 Vissa tror att det är det enda rätta. Det är väl en gammal syn på katten som finns kvar tror jag.
Oftast får man ju höra att det är naturligt och att katten hittar hem. Och att den måste få jaga. Vissa tycker dessutom att katten måste ju få välja sin egna partner och få kull efter kull för det är naturligt.
Om man då själv börjar snacka om hundar får man bara höra att dom är flockdjur så det går inte att jämföra.
#43 Helt suveräna tankegångar. Dessutom väldigt objektiva. OCh jag vidhåller, att släppa ut sin katt är att spela rysk roulette med 5 kulor i loppet och en plats tom. Med kattens liv som insats. Förresten, om man ska hårddra det hela, så får man tyvärr inte ha katter i löplina inte ens under uppsikt. Tråkigt, för jag vet åtminstone 3 katter, som trivs utmärkt i det. En katts intelligensnivå ligger ju på ungefär en tvåårings. Släpper man ut såna fritt att härja i grannskapet? På nätterna?
Sen finns det självklart undantag. Om man bor som vi bodde förut, och inga lodjur fanns i skogen, så är det Ok. vi bodde på en liten enskild väg, allra längst in ca 1,5 kilometer från allmän väg. En kastrerad honkatt, som vi hade då, gick inga stora lovar. HEnne kunde jag då lita på, att kom hon inte hem på kvällen, så satt hon och klagade argt på mig på morgonen för att hon fått tillbringa en natt i vedskjulet, eller i hundkojan med Sickan, jakthunden. MEn det var då det.
Så länge vi människor släpper ut våra katter vind för våg så kommer aldrig kattens status att bli bättre
Vi behandlar inga andra husdjur på det sättet. Alla andra husdjur hålls under uppsikt.
/Maria
#47 jag tycker att det är bra att det är förbjudet med löplina. Det kan snabbt gå illa.

#49 om man har koll hela tiden - t,ex sitter och solar brevid? klart de kan gå illa, men absolut bättre än att släppa dem lös.
tycker jag. 
#49, ja, om man lämnar utan tillsyn, ja. MEn om man hela tiden är med och har koll, så kortare stunder för katt helt OK. Tack och lov, att det har blivit förbjudet för hund. För vi har för många år sen, med en jakttax, varit med om att hundstackarn trasslade in sig och hängde sig under natten. trots alla försiktighetsåtgärder, så på något sätt, så snodde hunden in sig i gammalt gräs. Sen dess, aldrig en hund i löplina mer, inte ens när man fick ha det.
OCh #48 kan inte säga det mer sunt.
#50 Fast är man ute kan man lika gärna hålla i kopplet tycker jag.
#51 Men om man då ändå ska vara i närheten kan man hålla i kopplet ändå. För sitter man några meter bort kan det ändå hinna hända något.
Det är väl inte förbjudet för hund, dock är det väl max 2 timmar eller liknande. Och då måste man även se till att hunden inte kan skadas.
Katten hade 144 kvm att röra sig på inomhus, två klätterträd. Jag hade ledig vecka och ägnade väldigt mycket tid åt honom. Han ville inte ens leka, satt i fönstren och tittade ut utan att äta. Ännu värre var det på djurskyddet, mindre yta och lite stimulans visserligen.
När jag släppte ut honom så var jag med honom. Nu är jag subjektiv men det syntes hur han genast blev helt annorlunda, och accepterade mig på ett helt nytt sätt. Snäll och go direkt tycker jag. Nu var det i februari och han fryser lätt så det blev korta turer. Selen slet han sönder när jag försökte få på den. Det var väl ingen superkvalité iofs. Har även haft samma problem med en annan katt som satt på djurskyddet, och den andra katten jag har. Den andra katten ångrar jag dock att jag själv släppte ut från början, visste tyvärr inte bättre då.
Det är det som är bra med denna sajt, man lär så länge man lever. Lärde mig mycket på djurskyddet också under det dryga året jag var verksam där. Det är nu två år sedan det startade.
#53 Låter som en katt som måste få komma ut i alla fall.
Men jag tror ändå att t.ex en rastgård kan vara värt ett försök. Eller försöka med en stabilare sele.
Ja man slutar aldrig lära sig.
#52 jo du får inte ha hund stående i löplina alls.
Ok nu gällde det inte hund här, katt får du inte hålla uppbunden alls, såvida du inte står själv i andra änden av kopplet. OCh de flesta selen man köper är rena sk**n . förlåt uttrycket. Den här varianten använde jag mig av och den är säker. Kostar gratis, dessutom….
#55 & 56. Jag skickar ett pm istället.
Jag kan hålla med om att många selar är riktigt dåliga.
ja en varning på plats faktiskt1 Vi köpte ett apdyrt fint sele till vår förening för ett år sen, den katten som det gällde, förvandlade sig till geleråtta och kröp ur lätt som en plätt….
När jag först skaffade katt för tre år sedan med min sambo så visste vi inte bättre än att låta katten gå ut. Sedan när vi skaffade vår andra katt så fick även han gå ut. Så förra sommaren hände det som inte fåt hända, han blev överkörd. Vi fick inget veta förrän sent i våras, efter att ha letat och letat hela hösten och vintern. Önskar att jag hade förstått hur dumt och farligt det är att släppa ut dem, för han hade trivts jättebra som innekatt. När vi letade hittade vi en kattfamilj med mamma och tre ungar som vi lyckades fånga in. Mamman och en av ungarna bor kvar hos oss och är självklart innekatter. De har fått testa på livet i rastgård och det tyckte de om, men sele är det inte tal om med dem.
Jag skulle helst vilja att vår gamla katt också blir innekatt, men det har varit jättesvårt. Vi testade och gick ut i sele och på promenader utan sele, vilket han tyckte var jättekul. Det är nog bland det bästa han vet att få ta ut oss på promenad och visa oss runt
Problemet är att det inte verkar räcka för honom. Han blev helt apatisk inne, vägrade leka och gosa. Och varje gång någon av de andra katterna närmade sig så slogs han. Vi kände att det inte gick, och han fick börja gå ut själv igen.
Jag vill verkligen inte behöva släppa ut honom, men vet inte hur jag ska göra för att det inte ska bli så att han blir apatisk och aggresiv. Vi var ändå ute med honom minst en timme om dagen. När han bodde några dagar hos mina föräldrar fick han vara ute i deras rastgård, men det tog inte ens en halvtimme innan han lyckades ta sig ut. Innan det gick han runt och såg olycklig ut, och när vi gjorde så att han inte kunde rymma längre så försökte han ändå ta sig ut och när han insåg att det inte gick ville han inte leka eller någonting längre. Hur ska man göra? Vill inte att han ska vara olycklig…
Kolla in rastgården så att den blir rymningsfri. Har den nät i taket, till exempel? Peppar peppar ingen har lyckat rymma från vår lilla rastgård.
Den har ett kort tak som går ut på båda sidor om nätväggarna. Mina föräldrar fixade stället där han tog sig över och de ska titta närmre på hela gården och se om de kan göra några förbättringar. Sedan ska de få låna Zlatan igen (min rymmarkatt) och se om han lyckas ta sig ut. Deras katter är inte så rymningsbenägna.
Ja att lägga nät i taket är ju en enkel grej. OCh även tänka på att se till att det är tätt vid marken.
Vid marken är det helt tätt, omöjligt att ta sig ut där. Men eftersom det är en rätt stor rastgård så är det svårt att ha nättak över hela. Därför de har ett kortare tak, men nu kan katterna inte ta sig över det längre.
Mitt stora problem är hur jag ska kunna få Zlatan att vänja sig vid ett liv som innekatt. Har ingen rastgård själv, då jag bor i lägenhet, och tyvärr ingen balkong heller. Han verkar inte bry sig om klätterträd eller mängder med leksaker och det fungerar inte när han blir apatisk och slåss med de andra katterna.
Hm… har du testat och hört dig för med att ge honom Ppiller?
Nej, visste inte att man kunde ge det till hankatter.. Hur funkar det?

#64 & 65: Zlatan är ju ganska ung, kan man ge piller ändå? Tänker på tumörrisken och så.
Mm, tänker också på det. Han är bara tre år… Skulle hellre hitta en annan lösning
#34, Absolut inte, men man får som sagt vara ansvarsfull och bedöma utifrån sin egen bostad vad man har att erbjuda, och kanske anpassa sig. Ibland kan man tycka att en person borde skaffat en guldfisk istället för katt, men framförallt handlar det om hur man kan aktivera sin katt.
Mina föräldrar har utekatter, de bor på ett sådant sätt att de inte behöver oroa sig för trafik eller vilda djur, inte ens skördetröskor då mamma brukar vara väldigt noga med att stänga in katterna de dagar som arrendatorn ska skörda. Jag har en underbar högt älskad huskatt, som numer bor hos mina föräldrar. Hon trivdes helt enkelt inte inomhus, hon blev mer och mer sluten och satt och tittade ut genom fönstren. Då bodde jag ändå i ett hus. Därför har jag valt raser som i generationer har fungerat som lyckliga innekatter. Och mina katter är ofta ute i rastgård:)
Man kan naturligtvis, med vetens inrådan som en inne på Hittis sa, ge ett piller en dag och sedan ett tre dagar senare och sen ett varje vecka. Balansgång det där. Väg risken mot att katten blir vägpizza….
Men hur fungerar det? Gör det hankatter gladare och mindre benägna att slåss? För han slåss aldrig med de andra, förutom lekslåss ibland, när han får gå ut. Han är inte hanig av sig, är väldigt snäll och gosig. Har mest hört om ppiller som lösning när de är haniga och strilar och sånt
ja det tar bort en el av det manliga beteendet. Gör honom även lugnare. Hör med veten, du kanske kunde prova i en månad, det hinner ju inte bli några skadeverkningar i alla fall och pillren som du får över om det inte har någon effekt, kan du ju alltid skänka bort till något katthem eller någon inne på hittekatter, som jobbar med hemlösingar. de brukar bli glada åt såna små gåvor.
Tror ni en del av problemet kan vara att katten har blivit ett husdjur för den late?
Dels är dom jätte lätta och billigare att få tag på och ifall dom får springa som dom vill är dom väl väldigt lättskötta?
Att ha hund är väldigt krävande. Den ska ut flera gånger varje dag och aktiveras. Nu är inte katten ett flockdjur men att ha innekatt lägger ju helt klart större ansvar och jobb på ägaren.
Jag undrar ifall katten skulle vara så vanlig som den var idag ifall det var olagligt att släppa dom utan uppsikt. För plötsligt skulle dom bli tidskrävande husdjur.
tänkvärt….. Det hela skulle underlättas, om man hade stenhårda krav på idmärkning och kastrering av frigående katter. MEn då kommer vi till knäckfrågan, vad ska man göra med de katter, som påträffas omärkta och okastrerade? Endast ett fåtal tror jag kommer ansvarsfulla ägare ta och göra det som krävas på. Resten då????? Visst omhändertas av katthem, för vilka pengar då? Suck……
Förlåt, men det var ett bra svar faktiskt..
Loranga får gå lös ute.
Men, hon går aldrig utanför gården. Bara vid staketet, och lite utanför.
Orkar inte läsa alla inlägg i tråden. Mina katter är utekatter. Jag väntade med att skaffa katt tills jag bodde på landet. Visst finns det större rovdjur som kan ta mina katter.
Jag älskar dom, dom är mina barn, man stänger ju inte in barnen heller då dom blivit vuxna. Det kan inte hjälpas, det är farligt att leva.
Hunden är annorlunda, har mer flockdjursbeteende. Den skulle vara med mig på ett annat sätt än katterna, om jag hade någon. Katterna och jag går på små promenader tillsammans, men inte så långt och det krävs mycket övertalning om jag ska få välja vart vi ska gå.
Min mest äventyrliga och frihetsälskande katt kom hem i går kväll efter att ha varit borta i 5 veckor. Visst, jag har varit orolig och faktiskt inte trott ibland att jag skulle få se henne igen. Nu är hon som omväxling väldigt mattig. :-)
Men, i viss mån är det farligt för alla levande varelser, inklusive oss att leva. Olyckor händer alla. Jag kan krocka på väg till jobbet, det ingår i att leva. Jag kan inte stänga in vare sig mig själv eller någon annan för den skull.
Om jag flyttar så är det viktigaste kriteriet att det inte är nära trafikerade vägar.
Så det är mina spridda åsikter. Man kan vara ansvarstagande utan att ha sina katter instängda.
Blir lite fundersam nar jag laser tips om piller till katter for att de ska lugna sig. Det later illa i mina oron. Ska man droga dem till innekatter? Sa att de blir fogliga och mot sin natur? Om katten har ett aggressivt eller nervost beteende av nagon overgaende orsak kan jag kopa det, men inte annars.
#76 Varför ska det alltid handla om att katterna är instängda om man har dom som innekatter?
Det går inte att jämföra med människor. Speciellt inte vuxna människor.
Varför ska man släppa ut katterna helt själva. Varför inte vara ute med dom?
Jag och mina katter är ofta ute tillsammans. Dom är med mig då jag jobbar i trädgården, dom tycker om att vi tillsammans går ner till havet. Vid affären finns en lada som dom brukar vara i då jag handlar.
Men dom går ut själva också.
Då jag ofta har altaddörren öppen så här års, mest hela dagarna kan vi alihopp gå ut och in som vi vill.
Just nu ligger två av dom och sover intill mig. Hankatten är uppe på berget bakom mitt hus, om ja skulle ropa på honom skulle han komma springande i sporrsträck.