Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1791 ggr
paow
0

OT - vilken upplevelse

För drygt 1 timme tog jag på mig mina crosskläder och körde iväg med fyrhjulingen. För att komma till  grusvägen jag brukar köra på måste man åka igenom en skog, utan någon stig att följa.

Iallafall, så kör jag väldigt lugnt i skogen då det är fullt med fågel ungar som sitter på marken - och min mardröm är ju att köra över en fågel, eller något annat djur för den delen. När jag kommer ut på själva grus vägen så ökar jag farten, men är ändå ganska uppmärksam på, speciellt fåglar.

Så helt plötsligt kommer det, 2 meter framför mig upp en fjolårskalv ! Hjärtat åker upp i halsgropen och mina första tankar är ju "skogens koung" & undra om det finns någon mamma åt den där som kommer annfall mig!" Nu i efterhand ser jag ju hur löjligt jag tänkte, men jag lovar att det inte kändes lika löjligt när jag väll satt där på fyrhjulingen och stirrade på kalven.

Och jag kan lova, det är stor skillnad att se en älg/kalv när man sitter i bilen än när man sitter på ett fordon utan tak!

Kände bara för att få skriva av mig lite Glad

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Be27
0

Det är väl inte så ovanligt att älgar attackerar när de har kalvar? Hade säkert tänkt precis det samma.

Sverige har en fantastisk natur och det är underbart att se storkar, örnar, vildsvin, älgar osv. Blir alltid lika imponerad.

Första gång jag kom hit var det faktiskt en stor upplevelse bara att se ett skylt med en älg SkämsSkrattande

Det vackraste måste vara att sitta i en stuga någonstans ute i skogen och höra vargarna yla, eller vakna och se älgar och rådjur i sin trädgård.

IceJossan
0

Alltid lika häftigt :D

En tidigt morgon hade vi två råbockar som stångades vilt i trädgården!

LaSadie
0

#1 Bland det första jag lärde mig av pappa ang. älgar var att kommer man mellan en kalv och en ko så är man "körd". Kon försvarar sina barn ordentligt, blir ledsen varje gång när man läser om kor som skjutits för att de försvarat sina barn Rynkar på näsan

paow
0

Nu var ju detta en fjolårskalv - men kon kanske ändå är i närheten ?

Oj vad jag är dåligt på älgar Skäms

LaSadie
0

#4 Tror att fjolårskalvar är ensamma. Är inte hundra, men tror att kon har en ny kalv.

Hawknestgrove
0

ja fjolingen är bortstött, för mamma älg har nya bebbar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

EddaM
0

Har mött älgar på olika sätt. Har träffat på dem på hästryggen, krock och när jag varit ute i naturen och på tallriken =) Vackra djur =) Och ja lite skräckinjagande är de med, helst en galen ko som fanns där jag jobbade som turledare. De fick ta bort henne för hon kunde anfalla eller bara stå i vägen så något fel var det på henne.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

paow
0

#7 ja det kan jag förtså! det är en häftig känsla - helt annat än att se från en bil. Och så nära dessutom. Även om jag bor i Norrland och så gott som i skogen, bland alla möjlig djur - älg,räv, björn & lo, ja de mesta. Så har jag bara sett älg 1 gång tidigare i mitt liv Skäms Detta var andra. Har sett björn betydligt fler gånger.