Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3824 ggr
NaimaG
0

Jag är less

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min norska skogkatt är en ren, pain in the ass. Varje dag 24 timmar om dyggnet går han och kraffsar på varrenda dörr han kan hitta i huset.

Vill han ha mat - kraffs
Vill han ha kel - kraffs
Vill han leka - kraffs
Har han varit på toa - kraffs
Vill han ut - kraffs

Han krafsar fasst maten står framme när han vill ha mat och slutar inte förrän du följer med honom till köket och går med honom till matskålen först då kan han äta och detta kan ske även mitt i natten ofta 5-6 ggr om natten. Jag har medicin som gör så jag slocknar på natten men min man som kommer hem sent på natten får gå upp hela tiden.

Vi har testat med vattenspruta men icke, han fortsätter ändå och så här har han hållit på hela sitt liv. Jag vet inte vad jag ska göra längre men det är sjukt irriterande när han ska krafsa på allt och klippa klorna hjälper inte.

Hans taktig är att krafsa lite lätt först och får han inte uppmärksamhet så ställer han sig på baktassarna och börjar krafsa som en idiot samtidigt som han skriker. Går man sedan till honom så jamar han lätt och lyfter på svansen av glädje.

Jag älskar honom men jag älskar inte detta beteende det går mig snarare på närverna. Han vill att all min uppmärksamhet skall gå till honom och gissa om dörrarna har rivmärken.

Hjälp mig, hur ska jag få honom att sluta kraffsa på allt?

[Hilo]
0

Haha åh din stackare! Jag vet hur det är.
Dock vart min hane mycket bättre efter sin kastrering, men ibland.. vill man bara strypa honom.
Jag gjorde så att jag blandade ättika och vatten i en blomspruta och sprutade på där kissen kraffsade.. Det funkar ibland, men det skär ner på kraffsandet.. i Alla fall här.. Man kan också testa vatten+citron :)

NaimaG
0

#1 Kastrerad är han redan. Jag har testat med vatten och citron redan men han börjar bara slicka på dörrarna istället och sen kraffsa. Ättika vet jag inte om det är så bra att spruta på vitlackerade dörrar, är det inte risk för att färgen lossnar?

[Hilo]
0

#2 Vet inte, vi har några dörrar med någon skiva på…

Josefa
0

En kattkompis kanske distraherar honom.

NaimaG
0

#4 Jag har redan två katter.

Kristall
0

Min första tanke var att helt enkelt ignorera beteendet och låta honom inse att han inte alltid kan få som han vill. Men jag antar att du redan har försökt med det. Obestämd

Har inga bra råd, men.. lycka till!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

NaimaG
0

#6 Åh ja det har jag och det är då han blir galen och krafsar som en idiot.

Erina
0

Har du provat Feliway? Bara ett tips Glad.

NaimaG
0

#8 Tror inte det skulle hjälpa på en fd utekatt. Dessutom har jag två våningar.

Erina
0

Finns ju i sprayflaska, du kan ju prova spraya dörrarna.

Alexej
0

Provat med nån fyspray där han krafsar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

stina63
0

Vet hur det är.. Min ena katt Hugo har fått för sig att man ska kratta på dörrar fönster speglar altandörrarna. Han kan stå där rätt länge och kraffsa. Vet inte varför. Men först tänkte jag att det var för han ville ut., men när han började på spegeln eller köksskåpen då tror jag att det var något helt annat. Tror att han njuter av deGlad

Cazzos
0

Min katt krafsar bara på balkongsdörren när han vill ut och t.ex. sola (när det är soligt väder dvs).

När det är lite kallt och muligt väder så får han inte gå ut (är rädd att han kanske blir förkyld, han e 17 år.. en riktig gamling Tungan ute) så när han krafsar på dörren ropar jag bara hans namn och petar bort honom så slutar han.

Jag vet dock inte om det går att peta bort din katt från det stället han krafsar på, vilket du kanske kommer att göra 24 timmar om dygnet eftersom att han håller på ganska mycket, som du har skrivit i inlägget.

Lycka till med andra råd också.

isa
0

#9 Ser att han är f.d utekatt. Och på bilden är han ute.

Hur mycket går han ut nuförtiden? Han kanske vill visa med krafsandet att han vill ut?

Blomma1
0

Försök komma på vad han inte gillar för lukt om citronen inte funkade (våra tycker kaffe är riktigt blä, de försöker alltid krafsa över koppen Glad) och spreja det på dörren, kanske fästa någon skiva eller ett plastat papper eller så om du inte vill spreja direkt på dörren. Min gnäller hela dagarna tills man plockar fram selen och går ut, lite enerverande

Seglarina
0

När min hankatt var yngre och ville gå ut i gryningen, letade han upp någon del av min kropp, ett knä eller en fot som stcka ut utanför sängen, ställde sig på 2 ben, spärrade ut klorna och… ritsch. Gissa om matte flög ur sängen. Men han fick inte som han ville, han blev instängd i ett rum tills jag skulle upp. (Förberedde under denna tid med att ha en extra kattlåda där.) Efter en tid slutade han med detta.

Tänkte att det är viktigt att tydligt visa att det beteendet inte funkar.  Var ett tips till. Kanske är svårt om han har detta beteende sedan länge.

[Gemm]
0

Åh fan så jobbigt det låter!

Jag såg att du skrev att du har provat att ignorera men jag undrar hur länge du ignorerar beteendet?

Att inte uppmuntra beteendet är egentligen det enda sättet att få stopp på kraffsandet under förutsättning att du inte lyckas hitta en underliggande orsak som du kan åtgärda, exempelvis uttråkning eller annan obalans i hans liv.

Helt enkelt, ignorera honom till han slutar av t ex fysisk utmattning. Det kan handla om flera timmar under upprepade perioder, men någonstans har han lärt sig att när han kraffsar får han uppmärksamhet och så länge han får den som belöning för sitt kraffsande kommer han inte att sluta.

Bestraffning som spray etc är ju också uppmärksamhet och det blir en slags (om än konstig i våra ögon) belöning för hans beteende, så inte ens det tycker jag du ska ge honom. Bara att låtsas som att du varken hör eller ser honom och en stor, stor hink envishet, tålamod och kanske en mp3? ;)

EddaM
0

Hade en katt med exakt samma beteende. Han var 75% skogis. Nåja så han slutade när jag placerade om honom till en familj på landet där han kunde få gå in o ut som han vill. Nu har han slutat med att krafsa överallt men ibland så krafsar han ändå…mest av vana o att han vill ha uppmärksamhet tror jag.

Så tråkigt nog kanske en ompacering e det enda som funkar. Gjorde han samma sak när han var utekatt?

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

NaimaG
0

#14 Han går enbart ut i koppel numera eller på balkongen pga sin sjukdom och som jag nämnde är det inte bara för att han vill ut som han krafsar utan även när han vill ha kel, mat osv.

Han krafsar på dörrar när han är hungrig, går du sedan till honom så springer han till köket och då vet jag att han vill ha mat även om matskålen står framme hela tiden, man måste visa honom maten annars äter han inte.

Vil han ha kel så krafsar han, går man sedan till honom så börjar han stryka sig och då vet jag att han vill ha kel.

etc etc

NaimaG
0

#18 Inte tusan omplacerar jag honom bara för det här, hur kan du äns föreslå det. Vi är redan tredje ägaren på honom med uppfödaren inkluderad dessutom får vi inte omplacera honom för hans uppfödare. Han har aldrig varit utekatt hos oss utan var det hos förra ägaren men enligt dem gjorde han samma sak, kraffsa för mat, kraffsa för kel osv.

Hawknestgrove
0

Har du funderat att kanske stänga in honom i ett eget rum på natten, så att du får sova? KAnske till och med införskafffa kompostgaller och göra en nattbur åt honom? Givetvis i ett rum så pass långt från ert sovrum, som möjligt.Eller näta in balkongen och låta honom gå ut där? HAr själv liknande problem med Arne. HAn  ska ju ha specialmat, som inte kan stå framme, då Esther är allergisk. OCh han håller också på så där. KRafsar på den nätade altandören, biter i pappkartonger, allt för att väsnas så mycket han kan. För kel, för mat, för sällskap på toa, you name it. Vi kan tyvärr inte stänga, då vi har öppen planlösning. Men vi har en liten rastgård innätad och nu när det är varmt, så öppnar jag så han och de andra kan gå ut och in som det passar. Borde ju funka med balkongen som du har också.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

NaimaG
0

#21 Jag stänger inte in en katt, tyvärr. Näta in balkongen kommer vi göra men hans krafsande kommer inte sluta för det eftersom han krafsar för allt han vill.

Hawknestgrove
0

ja jag vet bara att vi har ju en katt med precis det beteendet, krafsar och gnäller för allt. HAn kanske slutar när han kan gå ut på balkongen och spana in fåglarna? Det gör Arne.Att inte få sova är ju fruktansvärt tröttsamt. OCh katten lider ju inte av att få vara instängd nattetid om han blir ompysslad och aktiverad för övrigt. Det rör sig ju bara om ca 7 timmar.

NaimaG
0

#23 Stänger jag in honom så är det väll risk att han krafsar på rumsdörren eller sätter igång och jamar för fullt nattetid, så nej tack.

goldenmatten
0

#24, men har du testat?

Det finns katter som tvärtom lugnar ner sig om man stänger in dem i ett rum under natten, mindre stress för dem. Därmed inte sagt att din katt skulle reagera så, men det kan ju vara värt att testa.

Annars har jag inga tips, jag beundrar ditt tålamod däremot. Jag skulle ha åkt ut i skogen och dumpat katten under en gran för länge sen. Flört Skrattande

NaimaG
0

#25 När vi har sovrumsdörren stängd om nätterna så kraffsar han hej vilt på den för att han vill in eller om han vill ha mat osv eller så tar han klädkammarens dörr bredvid sovrummet som i sig sitter löst och slår mot karmarna något fruktansvärt ifall han krafsar på den.

När vi skall bära in något och måste öppna ytterdörren så stänger vi in båda katterna i något av sovrummen och gissa ifall de börjar jama.

Hawknestgrove
0

ja, nu beskriver du ju, att du bor i två plan. det betyder ju rätt stort, vad jag kan förstå. OCh om du gör en mysig nattbur av kompostgaller med toalåda, säng och lite mjukisinredning, så är inte det illa att prova. det blir ganska stort. Låt den buren stå i ett rum så långt som möjligt från ert sovrum och stäng dörren. Funkar det så funkar det och det enda du har förlorat,om det inte funkar, vilket du inte har(kompostgaller är ju väldans användbara)är ju en ungefär hundrig för gallret. Jag har inget val här, då vi inte kan stänga. Så jag får vackert finna mig i att gå upp två tre ggr/natt och ge mat, tända på toa om jag inte sett till att han kissat natt vid 12tiden.(ja, Arne är mörkrädd) MEn jag tror, att får du ordning på din innätning av balkongen, så kommer det lugna ner sig betydligt. Det gjorde det här.Inte till 100 men en avsevärd skillnad.

NaimaG
0

#27 Vi har två sovrum och båda är vägg i vägg med varandra resterande är öppen planlösning. Vart vi än placerar katten så går han varken att stänga in samt att vi ändå skulle höra honom. Nedervåningen består av en hall och that's it, resten är på övervåningen.

[Norrbysa]
0

Kanske blir till att ge upp och täcka nedre delen av dörrarna med sisalmatta innan de blir förstörda. :-(

dagdrivarn
0

Ser att du skriver att du provat ignorera beteendet, men att då krafsar han bara som en idiot, vilket får mig att misstänka att ni då ger upp?

Stämmer det?

För att bli av med beteendet så måste han bli helt utan belöning, dvs ni får inte under några som helst omständigheter ge honom det han vill ha.

Och ni måste vara konsekventa och utrusta er med ett tålamod utan dess like, öronproppar till din man kan vara ett gott råd.

Räkna med att det kommer att ta en vecka MINST!

Antingen får ni hitta något sätt att skydda dörrarna eller konstatera att ok vi får väl byta dem när beteendet gett sig, det kan det vara värt. ;-)

Det kommer att bli en prövning för alla, men det gäller att belöna honom när han inte krafsar och så länge han krafsar låtsas som om det regnar….

Jag har pratat med många, många och så gott som alla har gett upp för tidigt eller glömt sig och belönat beteendet med uppmärksamhet.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
0

Ser att du skriver att du provat ignorera beteendet, men att då krafsar han bara som en idiot, vilket får mig att misstänka att ni då ger upp?

Stämmer det?

För att bli av med beteendet så måste han bli helt utan belöning, dvs ni får inte under några som helst omständigheter ge honom det han vill ha.

Och ni måste vara konsekventa och utrusta er med ett tålamod utan dess like, öronproppar till din man kan vara ett gott råd.

Räkna med att det kommer att ta en vecka MINST!

Antingen får ni hitta något sätt att skydda dörrarna eller konstatera att ok vi får väl byta dem när beteendet gett sig, det kan det vara värt. ;-)

Det kommer att bli en prövning för alla, men det gäller att belöna honom när han inte krafsar och så länge han krafsar låtsas som om det regnar….

Jag har pratat med många, många och så gott som alla har gett upp för tidigt eller glömt sig och belönat beteendet med uppmärksamhet.

S*Dagdrivarn Maine Coon

NaimaG
0

#31 Vi ignorerar även när han krafsar som en idiot och visst han slutar för tillfället när han krafsat i 30 min men inte med hela beteendet.

dagdrivarn
0

Att han slutar efter 30 min när ni ignorerat beteendet helt är ju positivt, det visar ju på att han inte är helt oemottaglig :-)

Vad som är viktigt här är att  fortsätta ignorera beteendet fullkomligt, ett enda tillfälle ni glömmer er och ni är tillbaka på ruta ett igen.

Det gäller att vara helt konsekvent och inte på något sätt belöna beteendet.

Att komma till rätta med något sånt här kan vara extremt tålamodsprövande och superjobbigt när tålamodet redan är på bristningsgränsen.

Du kan läsa en massa mer bra om beteende här:

http://www.felinebehaviour.se/

S*Dagdrivarn Maine Coon

Hawknestgrove
0

ja här är nog i så fall bara dagdrivanrs tips att ta till….MEn var ligger badrummet?

NaimaG
0

#34 På övervåningen mellan köket och vardagsrummet, vadårå?

Hawknestgrove
0

Tänkte att du kunde prova att ha den lille där inne på natten….HAn kanske lär sig. Elelr som sagt, Dagdrivarn har ju väldigt rätt, men jag tror väldigt mycket, att får han chansen att gå ut på balkongen, så gör det underverk. Det gjorde det här…..

NaimaG
0

#36 Skulle inte käna något till att ha honom där inne eftersom sovrummen ligger mittemot sedan är badrummet väldigt litet.

Hawknestgrove
0

JA du…..nattbur i hallen då?

NaimaG
0

#38 hallen är avdelad i två våningar, hallen där nera är väldigt liten och hallen här uppe går mellan sovrummen och resterande rum. Hur jag än vrider och vänder så kan jag inte stänga in honom någonstanns.

Jag stör mig inte på att han krafsar för vad han vill dagtid utan det är mer nattetid och väligt tidiga mornar man blir galen på honom.

Hawknestgrove
0

nä jag känner igen det. MEn då kanske en kompostgallerbur som man kan fälla ihop på dagen kan vara en lösning på natten i nedre hallen? Elelr prova i det andra sovrummet! Det kan faktiskt vara så, att han blir lugnare. MEn har du nätat in balkongen och han har fått gå in och ut som han vill på dagarna, så lovar jag, att du får det lugnare!

NaimaG
0

#40 Ja balkongen nätas in mot slutet av juni så jag hoppas att det hjälper och att han inte blir så att han vill ut jämnt och ständigt, inklusive nattetid.

Hawknestgrove
0

Ja, men då kan han ju ha sitt krypin där ute om han vill!

Tasspuls
0

Ja, du…lite "som man bäddar får man ligga" med det här problemet. För att bryta problemet måste du "bryta det". Så länge han vinner på sitt irriterande beteende kommer det att fortsätta. Men du verkar också anse att katten inte får uppfostras för han är så ömtålig. Om jag var du skulle jag hindra hans beteende (som man skulle göra med en hund). Visa att det är fel med ljud och kroppsspråk+ låt honom ALDRIG få som han vill. Han styr er helt och hållet med sitt beteende. Ni kan antingen välja att jobba på att bryta beteendet eller välja att bara leva med det som det är.

NaimaG
0

#43 Har inte påstått att jag anser att han inte ska uppfostras, aldrig sagt att han är ömtålig heller för den delen.

Tasspuls
0

#44 Nej, men uppenbarligen så uppfostrar du han ju inte utan väljer att ge honom vad han vill istället. Så det kan ju tolkas att du anser att du inte bör uppfostra honom. Han styr ju verkligen i ditt hushåll och tillåts att göra det. Jag skulle inte stå ut med det, men alla är ju olika.

NaimaG
0

#45 Jag gör så gott jag kan. Vände mig inte hit för att få en utskällning utan råd.

Tasspuls
0

#46 Jag menar absolut inte att uppfattas som att jag ger en utskällning. Jag tycker att jag ger råd. Jag menar bara att katten nog behöver uppfostras, det är nog enda lösningen. Annars får ni nog tyvärr ha det som det är :/ Jag skulle flytta katten "lagom bryskt" när den klöser och visa att jag inte accepterar det den gör och INTE ge den varken mat eller kel när den nyligen klöst. Det är mitt råd. Men oavsett om man gör detta eller väljer ignorera så är ju nyckelordet: Konsekvens, alltid.

NaimaG
0

#47 Svårt att flytta på katten när han går mot en med svansen upp i vädret så snart man går mot honom för att tillrättavisa honom. Vi har tidigare satt honom på klösställningen när han gjort så för att visa att han får klösa där istället men då blir han bara busig och hans beteende upphör inte. Vi har hållit på i 2 år att försöka få honom sluta krafsa på dörrar utan framgång.

Tasspuls
0

#48 Då får ni väl ignorera honom då :) Det finns nog inga fler möjligheter.

MichaelE
0

Det roligaste (är sarkastisk) är att han krafsar på dörren prick fem minuter efter att man har gått och lagt sig. Vi testade denna natt med att ignorera och han gav upp till sist när vi hade gått och lagt oss. Men sedan startade han igen vid sju tiden på morgonen och jag orkade inte med det och gick upp för att sjasa iväg honom. Det jag fick var en ruggigt kelig kisse som kom emot mig.

Det är svårt att ignorera när man är lättväkt och jobbar dessutom sent på kvällarna så varje timmes sömn är viktig för en.

oh-la
0

#50, öronproppar kan vara en kattägares bästa vän ;) vi har haft samma problem nu när sambon börjat jobba natt, och katterna tycker ju det är jättekonstigt att han ska sova mitt på dagen helt plötsligt :P om man köper de där som liknar lera typ (finns på apoteket) blir det inte särskillt obekvämt att sova med heller.

stina63
0

Känner igen de så väl. Dom kan ligga och sova hur djupt som helst. När man ska lägga sig så sätter dom igång.

Det är svårt att ingnorera dom, mycket svårt. Något som jag inte klarar av alls.
Min förra katt Curre fick för sig att när jag la mig så skulle ha ha maraton, Något som jag inte uppskattade alls.

Något som jag gjorde som fungerade här var att jag tog honom till sängen. Började kela med honom. Han blev tillslut där efter ha lugnat ner sig lite.

Dom som jag har nu är lite svårare att ha i sängen samtidigt. Men däremot så har jag min inglasad balkong från sovrumet öppet dygnet runt oavsätt väder. Så där kan bli rätt kallt inne på vintern. Men Dom brukar sova där ute. Anton brukar komma in lägga sig och gosa. Sen går han när Hugo kommmer. Sen sover dom så sött.

MichaelE
0

#52 om han sover i sängen så fungerar det, han krafsar inte. men då stör sig min sambo på hundens klafsande och slickande…

NaimaG
0

#52 Fungerar utmärkt att ha honom i sängen men då är det hunden som sätter igång istället som i sin tur ligger och slickar sig med ett högt klaffsande ljud i stort sätt hela natten.

Hawknestgrove
0

OCh det går inte att lägga hunden i eget rum då?

MichaelE
0

Nej… då måste man låsa in honom och det är inte snällt.

NaimaG
0

#55 Att låsa in en hund från dess eget revir gör tyvärr större skada än nytta.

Hawknestgrove
0

MEn… ni har alltså hunden i sängen för att den inte ska ligga och slicka sig högljutt? varför kan ni inte ha bägge då? OCh att stänga av en hund eller katt från sitt eget sovrevir under den tid man behöver sova är inte alls skadligt. Sen får ni väl fråga er varför han ligger och slickar och slafsar. Det är ju inte helt Ok heller. Nåt är ju lite fel om en hund eller katt slickar sig ideligen.

NaimaG
0

#58 Hunden ligger inte i sängen. Stänger vi sovrumsdörren så ligger han utanför dörren och då slickar han inte men skulle vi öppna dörren så börjar han slicka. Vi skulle inte få plats i sängen om hunden skulle ligga där.

Tasspuls
0

Hahaha, vilka underbara djur ni har :P Är det inte den ena så är det den andra. Så hunden är alltså flockledare i erat hem? Om inte så är det ju inga problen att stänga in honom i ett annat rum…är ni flockledare så betämmer ju ni vart han ska sova.

NaimaG
0

#60 Så sant så. Men vi har en enorm hund och små rum. Sedan vill jag inte stänga in honom någonstanns för du utesluter jag honom från flocken. Kan jag inte och vill inte stänga in katten så vill jag väll heller inte stänga in hunden.

Hawknestgrove
0

Men…. då stänger ni sovrumsdörren med katten i sovrummet Det borde väl funka? OCh Tasspuls har väldigt rätt. Vem är egentligen flockledare hos er. Som före detta brukshundsägare, så gäller faktiskt två regler.

1. En lydig hund är en lycklig hund.

2. Dominera din hund, annars dominerar den dig.

OCh även den minsta hund kan bli en pain in the ass om den får bestämma. OCh kan ni stänga sovrumsdörren, tja, för kattens skull, så kan ni faktiskt inhandla en plåt i så fall, så krafsar han inte på er sovrumsdörr. Hur som helst, han är understimulerad, om han lever rövare varje natt. OCh får ni innätad balkong, så kommer mycket att förändras, om han får fri tilllgång till den även nattetid.

NaimaG
0

#62 Nej vi kan inte ha katten i sovrummet och stänga dörren då måste vi ha en kattlåda där inne och det klarar inte jag. Var det ämnat som en peek nu eller? Du behöver inte läxa upp mig på hundar och jag vill heller inte mäta kunskap. Hunden är lydig i vår familj. Nu lägger jag ner denna disskution, jag orkar inte längre.

MichaelE
0

#62 Det är fortfarande hjälp vi ville ha med katten, om hundar vet vi allt redan. En plåt kan vi inte sätta dit eftersom vi bor i hyreslägenhet och för att inte skapa värre ljud så måste den vara fastlimmad vilket inte går.

Vi vill gärna ha ett effektivt, billigt knep på hur man kan avhjälpa dtta problem.

Hawknestgrove
0

jag vill inte läxa upp, men förlåt mig, det verkar som om alla råd som vi har försökt att ge inte verkar värda att ens prova. Du har fått tipset att stänga in katten i ett litet utrymme för natten, att stimulera den mer,, sen kommer plötsligt en hund in i bilden som slafsar så att det stör. JAg förstår,att sånt kan vara otroligt enerverande. MEn något är fel då, för en hund ska inte slicka sig konstant. OCh kan du inte stänga sovrumsdörren med katten i sovrummet? För då måste du ha kattlåda som du inte klarar av? JAg tycker förlåt, att det hela verkar, som om du är trött på katten.  Inga utav råden du fått av oss här är ju elaka råd, varken mot dig eller katten eller hunden. Det gäller faktiskt,,som många här säger, bara att visa vem som faktiskt bestämmer. Om du ställer frågan inne på hundar i fokus om din vovve, så kommer du att få rådet att ta den till vet med en gång. För det beteendet är inte bra.

NaimaG
0

#65 Goddness, kan du släppa hunden och om du tar orden "slicka sig hela natten" ordagrant så är det inte mitt problem men hundar rengör sig mellan bena exempelvis, våran hund råkar göra det förbannat högljut.

Jag har ALDRIG sagt att jag tröttnat på katten, det är din tolkning ingen annans. Jag försöker ta till mig de råd ni ger men jag har sagt upprepade gånger att jag INTE KAN stänga in katten NÅGONSTANNS, när ska det gå in.

Hawknestgrove
0

Ja men då så. Då får du ju ha problemen som de är om du inte ens vill prova, för både din och djurens skull. Inga av råden du fått här är ju farliga elelr elaka för  vare sig katt eller hund. OCh jag kan fatta att öronproppar kan vara ursvårt, då man kanske ska upp på morgonen med väckarklocka. OCh du skriver faktiskt att hunden slickar sig hela natten i stort sett. Jag hade blivit vansinnig. Ok för  att de gör det en liten stund, men sen ska det vara bra. Men då vill ni bli störda på natten för era djur bestämmer. Så är det ju bara.

NaimaG
0

#67 Du upprepar hela tiden att jag ska stänga in hunden eller katten. Jag har sagt tusen gånger att jag inte kan stänga in någon av dem och fortfarande säger du "Då får du ju ha problemen som de är om du inte ens vill prova". Detta med att ignorera honom gör jag redan, ibland hjälper det och ibland inte. Och vem har sagt att våra djur styr hushållet, vi har fyra stycken och ingen av de gör det. Bara min Norskis vars krafsande är irriterande.

Jag vände mig hit för att få hjälp och säger jag att en del saker inte går så hade jag hoppats på att ni också förstod det. Men jag hade fel man kan tydligen inte få hjälp här på Katter iFokus utan att bli skälpt.

Erina
0

Efter att ha läst igenom denna tråd, så förstår jag Gunillas inlägg. Ni har fått jättemånga BRA råd från personer med erfarenhet. Att ni väljer att inte försöka med dessa metoder är ju helt upp till er, men ingen här inne har kommit med råd som skulle vara elakt mot djuren. Ni bad om hjälp och ni har fått tips från många här inne, människor som tagit sig tid att försöka hjälpa er situation. Då det är ett beteende som funnits med ett tag, så kommer det att kräva att ni är konsekventa och att ni ger det tid. Det finns inga genvägar, men många av det råd ni fått här kommer att hjälpa om ni ger det en CHANS. Jag önskar er varmt lycka till med att lösa detta.

Hawknestgrove
0

Tack Erina. MAn ska i mitt tycke, aldrig förkasta något förrän man har provat. OCh som du också säger, inga av råden är elaka. MEn jag blir ju lite syrak, då allt hela tiden bara bemöts med att det går inte och det kan jag inte göra.

NaimaG
0

#69 Jag vet men det är störande när det upprepas hela tiden att stänga in katten när jag sagt att det inte fungerar hos oss. Ska jag stänga in honom ja då får vi väll flytta först till ett ställe med bättre planlösning där det går att stänga in djur.

Förlåt för att vi har öppen planlösning men ändå trånga utrymmen.

Hawknestgrove
0

Vi har också öppen planlösning och förutom det så eldar vi med vedkamin, så vi kan inte alls stänga några dörrar helt någonsin, förutom de stunder man behöver vara för sig själv på toan.MEn jag vidhåller, att om du provar med att göra en enkel bur av kompostgaller, de blir rätt stora och sätter den i det andra sovrummet och stänger dörren, så tror jag att ni får nattro. För ni stänger ju er dörr till sovrummet ändå, efter vad jag förstår. Så här gjorde vi, när vi tog in lilla sista katten , för att hon skulle vänja sig med de andra.

NaimaG
0

#72 I andra sovrummet dvs kontoret där jag sitter just nu kan bli ganska svårt med alla möbler här inne. Men din lösning kan fungera i vardagsrummet, det är större yta där dock finns det ingen dörr dit men det kanske kan fungera ändå. Det var bra att du visade en bild för då förstod jag bättre, har lättare för bilder än text (aspergers syndrom).

Hawknestgrove
0

ja som du ser, så kan man göra det jättemysigt där inne. Du behöver ju inte ha en bricka som jag har med mat, ha en mjuk filt på golvet och fixa ett krypin. Var bara noga med att förankra buren med något, annars så kan en smart katt få för sig, att lyfta på hela härligheten.Som du sewr, så fick jag ta till stroppar. OCh som sagt, du behöver ja bara ha den på natten. Det går åt som du ser 5 galler, alltså får du köpa två förpackningar. MEn de är inte dyra och väldans bra till annat.KAnske göra en gallerdörr nu till sommaren? häng gärna en filt över buren också, så känner sig kissen trygg. För er som förfasar sig över katt i bur, så kan jag lugna er med, att det var bara i två-tre veckor. Nu är hon en i gänget…..

NaimaG
0

#74 Gud så söt kisse. Ja eftersom han är norsk skogkatt behöver han ett stort utrymme och gallren är bra att ha till kaninen sen. Tungan ute

Hawknestgrove
0

Precis! har för mig,att jag betalde 120 kr för 4. JA lilla Mee är husets pajas numera. Hon var bortjagad från grannen här och sökte skydd hos oss. Så hon bodde ute förra vintern och jag kastrerade henne för ett år den. MEn nu i vintras, så tyckte vi att vi skulle prova.

Hawknestgrove
0

Putt… Det går bättre nu va?

NaimaG
0

#77 Har skrivit en annan tråd om det här inne om att han är botad. Flört

Hawknestgrove
0

Ok….. skönt att höra. JAg har minne som en guldfisk ibland……

NaimaG
0

#79 då är vi två. Skrattande

Hawknestgrove
0

Guldfiskar är söta……

NaimaG
0

#81 haha jodu det skulle säkert katterna också tycka. Oj vad begaistrade de skulle bli. Skrattande

Hawknestgrove
0

gottigott gott gott

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.