Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4330 ggr
madebyinferno
0

Hur gör ni när klorna klipps?

Hur bär ni er åt helt enkelt?

Rullar in i en handduk med en tass framme åt gången kanske, kissen ligger på rygg och myser, sitter snällt i knät vänd framåt!?

Ja hur gör ni??

spiritedaway
0

Håller katterna i knät och håller i en tass. Dom sitter rätt så snällt tills man är klar. 

När jag ska klippa baktassarna brukar jag dock lägga dom ner i knät.

Charlie2006
0

Har katten i knäet på rygg. Dom tycker inte det är obekvämt utan brukar myssa och leka med klosaxen Flört, jobbigt när man ska klippa deras klor men då vet jag ellerfall att dom inte tycker det är obekvämt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

EddaM
0

Har dem på rygg i knät =) Fungerar kanon =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

madebyinferno
0

Hur ofta ska de klippas förresten??

MonicaLagerquist
0

Jag sätter mig på en stol i köket ropar på katten och tar katten i knät och klipper klorna.På några minuter har alla katterna fått sina klor klippta.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Det är lite olika men jag klipper Feztiz ofta för hon snuttar på armen o kloar så det gör så ont annars. Sedan klipper jag Kungens för han kloar på en med när man myser men de andra får ha sina klor tills det är dags för utställning eller bad. Men varannan vecka klipper jag dem.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Norrbysa]
0

Jag lägger dem på rygg i knät och låter den sjunka ner lite emellan mina lår så jag har kontroll på dem. Sen klipper jag framtassarna först eftersom dom är lättast. Baktassarna har lite kraftigare klor och jag tror att katterna kan uppleva det som obehagligt att klippa dem.

Mona22
0

Tyra och pixel läggs på rygg. Bamse måste hållas av min gubbe då han är lite kittlig på trampdynan. Han kan sprattla lite lätt om man inte håller i, men han har inget emot det.

[Thiah]
0

Pixie håller man i knät och hon verkar förstå att det går snabbare om hon är still.

Lucifer måste maken hålla i annars funkar det. Men bara maken håller i honom så går det på ett kick. Efteråt får dom en godisbit… Tungan ute

Cheapo
0

Min Ansgar är inte alls förtjust över att man håller honom, och absolut inte om man skulle hålla fast honom så jag klipper hans klor när han ligger och vilar eller när han sitter upp i fönstret.

misty89
0

misty ligger ibland i sängen annars i mitt knä, hon har inga som helst problem med att få klorna klippta.

mindy måste jag ha hjälp med oftast, min sambo får hålla i henne och jag klipper. hon försöker ofta dra tillbaka tassen just när man ska klippa, så jag vill helst inte göra det själv, då ökar risken att jag klipper henne i pulpan.

mary har jag alltid i knäet om jag klipper henne.. jag måste ta det lite försiktigt med henne, altså när jag klipper hennes klor är det VIKTIGT att jag klappar henne där emellan.. så hon inte tänker/märker  att jag klipper dom.

NaimaG
0

Har katten i knät och klipper.

Hawknestgrove
0

Lyckoe er alla….. Här  kan jag bara klippa framklor och det bara på två katter….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

stina63
0

Sätter Hugo och Anton i min famn och klipper klorna på dom,

Bumsibum
0

jag sitter ner o har katten i min famn så den med "sitter" så håller jag fast den tass jag klipper me min vänstra hand o klipper me den högra… Glad det går jätte bra båda mina katter är så duktiga så… Glad.  Gäller att ha en nätt klosax så man ser, de går fortare… jag hade en lite för grov ett tag de gick inte alls bra, nu har jag en sån man kan klippa burdjur med.. Glad går hur fort som helst me den nu o man ser me en gång hur mkt man tar, så rekomenderar en liten klosax och inte en större Glad den e bara klumpig o man ser inte klorna alls så man reskerar att klippa för långt o de vill man inte!

Gunlog
0

Jag klippte aldrig mer än när det verkligen behövdes…

Ju mer man klipper desto mer växer klorna.

Jag fick problem med min äldste vars ena klo plötsligt hade börjat trycka på trampdynan på tån, just pga att jag hade klippt i alla år…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Fridaybrew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 troligen ett felaktigt antagande iom att klon består av keratin och har inga nerver i sig som kan förmedla information till resten av kroppen att den blivit klippt. Det är ungefär som att hår på huvudet klipps skalpen kommer inte justera sin hårproduktion pga klippning.

Eller att skägget växer snabbare/grövre pga rakning/klippning.

Det troliga är nog att katten din skadade sin tass vilket senare påverkade kloproduktionen negativt. Ungefär som när man själv råkar klämma ett finger vid nagelbandet ungefär där nagelbildas så kommer nageln senare att påvisa detta i olika former som tex ett hack, missfärgning eller annat vis.

Det man bör vara försiktig med är att inte klippa en en kattklo för kort så man kommer åt pulpan för där finns det nerver och det gör därmed väldigt ont på katten samt att det blöder.

Här är en video från youtube av en veterinär som har gjort en ok intruktionsvideo för kloklippning:

http://www.youtube.com/watch?v=5YLDQMvskH8

/Fridaybrew

[tigersprang]
0

gör så som vidieon. funkar jätte bra o väldigt lätt!

Bumsibum
0

exakt så gör jag me, likadan sax me men i blå…. Glad
Toppen! Tyst

Gunlog
0

#17 Där har vi olika erfarenheter och tycken…

Jag vet hur klor ska klippas (haft katt sedan barndomen), och jag vet att han inte hade någon skadad tass…

Har även blivit tillsagd om detta av vet. (Iofs var en av dem inte den bäste till att ställa diagnos, men ändå…)

Jag sade även till min väninna att inte klippa klorna på deras "nytillkomna" katt. Den andra katten har de klippt och klorna växer och växer. Den "nykomna" katten klipps det inga klor på och de klorna växer heller inte så mycket…

Nåja, man har olika uppfattningar om saker och ting… Cool

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Hawknestgrove
0

HUm… tror inte det skulle funka på lilla Esther. HEnnes klor måste klippas, fram går hyfsat, men bak????? Vilket skulle behövas på den lilla lata…

Hawknestgrove
0

jippie!!!! Det blev lite ormet kryper,,, men det gick faktiskt!!! Nu hatar hon mig……