Begagnad katt?!
Jag har själv använt ordet de gånger jag inte kommer på det rätta ordet (omplacering) men aldrig offentligt utan gentemot min man hemma men när man hittar bloggar, blocket annonser, foruminlägg osv där de gladligen använder uttrycket måste jag bara fråga er.
Hur ser ni på att man använder meningen "begagnad katt" i en mening som tex på ett forum utanför ifokus där det skrivs "jag skall åka iväg och titta på en begangnad katt" eller i en annons där det skrivs "begagnad katt säljes"?
Begagnad ar inte ett ord jag skulle anvanda i samband med djur. En bil har man nyttjat da ar den begagnad, liksom andra doda ting som mobler, bocker mm. Omplacering ar ett bra ord for en katt som byter agare. Kattungar som flyttar hemifran ar dock inte omplaceringar i mina ogon.
Visst att djur räknas som varor inom konsumentköplagen, men att kalla det för begagnad skulle aldrig jag göra.
Kan väl förstå om du gjort det "off the record" då minnet svek 
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att folk skriver så 
#2 Nej jag reagerade på en annons ett tag sedan där det stod "begagnad katt" och bestämde mig då för att göra efterforskningar på nätet och hittade flera som använder sig av det inte bara i annonser men även som allmänt språk på forum odyligt.

Nej det är inte ett ord jag skulle använda.Omplaceringskatt är ett mer passande namn tycker jag.
Stolt ägare till tre La permer
Begagnad låter väldigt fel när det gäller ett djur.
När det står begagnad tänker jag även att en sak inte är i toppskick längre osv.

begagnad innebär ju egentligten att man gör köparen medveten om att saken är använd och i något sämre skick än samma sak helt ny. det är ju helt sjukt i sammanhanget djur. även en 12 veckors kattunge är ju i så fall begagnad.
#6 Helt sjukt kanske man inte behöver säga..

#7, fast jag tycker det är rätt sjukt att man refererar till ett djur som en vara med ett "bäst före"-datum, eller som tappar i värde med ålder. men det är ju mina ord… en synonym på "sjuk" är ju för övrigt befängd, så varför inte. men det är ju som sagt min personliga tolkning av folks användande av ordet begagnad med synonymer som "använd" eller "nyttjad" tillsammans med ordet "sjuk" och dess synonymer.
#8 Visst, du får ju uttrycka dig som du vill. 

#9, jag hoppas det i alla fall :)
#3 Jo jag kan förstå att du reagerade på det 
Egentligen om man ska hård dra det hela så är en katt begagnad direkt vid födseln. Vid första slicken från mamman så är den väl använd..eller?
Ja det är roligt att läsa vilka skojiga ord man man använda då minnet eller kunskapen sviker