Rasartiklar?
jag har en ambition att få ut artiklar om de olika raserna, alltså en artikel/ ras.
Men då jag inte är direkt någon expert på varenda ras, tänkte jag höra om det finns någon här som vill skriva lite om sin ras och få den publicerad som en artikel?
Jag har bara en norsk skogkatt (utan st). Men vad exakt vill du artikeln skall innehålla?
Jag hade väl tänkt lite bakgrundsinfo/historia hur rasen uppkom, om temperament, om de finns rasbundna sjukdomar eller sjukdomar som rasen ofta är drabbad av, lita rasstandard, hur den ska se ut, behöver inte vara utställningspoängen uppradade, utan mer hur en rastypisk katt ser ut.
Och mycket foton :)
Hade ju varit kul om man kunde få upp en artikel i veckan :)
#2 Tja, så pass insatt är jag inte i NFO att jag kan rasstandard på utställningsvarianter. Lättast att någon som sysslar med uställning eller möjligen en uppfödare tar hand om den artikeln då. 
Fast å andra sidan finns det väl säkert bra info på Skogkattslingans hemsida tex? ;)
#4 Jo det är sant. Där finns ju rasstandard för FiFe samt IDP.
Japp, busenkelt, nästan bara att kopiera rakt av och ange källa ;D
ja hellre det än en huskatt som tas för skogis( inte illa ment). annars kan jag skriva om skogis, säg bara vad du vill ska ingå :-)
S*Winsnes Wilda
kOLLA INLÄGG #2 ;)
Oj, caps lock, ja ni får slåss om vem som ska skriva om skogisen ;)
Men huskatten är ju en "ras" den också, så vi kanske ska ha den med också?
oki jag kan skriva lite om du vill. ska jag maila dig den + foton?
S*Winsnes Wilda
Huskatt räknar inte jag som en ras. Det kan ju vara en massa olika blandningar, så det är ju svårt med en rasstandard, temperament mm..
En huskatt är en speciell katt tycker jag, men man kan väl inte sätta tummen på vad som utmärker den, förutom att stamtavla saknas.. eller är jag ute och cyklar nu? 
håller med dig #10…
S*Winsnes Wilda
Självklart menar jag ite att huskatten är en ras, men jag vet inte riktigt vilket fack jag ska stoppa den i.
Tänkte att den kunde vara värd att nämnas endå, då huskatten ändå är vår vanligaste katt, oavsett om den är en "ras", blandras, speciell katt eller vad man vill kalla den för.
Sajten är ju inte enbart till för raskatter utan katter överlag, och där inkluderas ju även huskatten.
Självklart finns det ingen rasstandard på en huskatt, men det finns väl annat att skriva om?

Tycker att huskatten verkligen skall nämnas då den ju ligger i grund för alla raser som finns! Och de skall synas mer då vi försöker att öka deras status! Och det finns en standard, även om den bara innebär att den skall vara hel o ren.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ja så tycker jag också, hur ökar man huskattens status om den anses inte ens vara värd att skriva några rader om?
Dessutom så får man ju tex ställa ut sin huskatt, även om den är en "ickeras" om man ska va petig ;)
Jag tycker då att huskatten nämns hela tiden, i synnerhet vad gäller avel, och vad en huskatt är.
Sedan vad gäller temperament, egenskaper osv, där kan man ju inte dra alla huskatter över en kam.
Om man nu inte skriver om huskatten som en ras så minskar det ju inte kattens status. Det har jag svårt att tänka mig. 
Det finns ju redan en huskattsartikel.. 
Oki jag har redan fattat och vetat sedan han kom till oss att min skogis räknas som huskatt pga att han inte har stamtavla men om jag är förbjuden att skriva en artikel om skogis bara för att min saknar stamtavla so be it. Jag är relativt trött på att höra upprepade gånger från dig blondifire något jag redan vet om. So what att han inte har stamtavla atleast I know why.
Tack för mig.
Men nu höll väl blondifire med vad jag sagt, eller menar du vid andra tillfällen?
Nu kan jag ju inte föra blondifires talan, men jag tror att hon menar att många säger att de har en skogis, fast det inte är det..
Precis som med många andra raser. Många säger ju att de har en coonis, eller perser, fast det egentligen är huskatter, och det tycker jag är lite missvisande.
Hur många gånger har man inte pratat katt och nån säger att, jag har en skogis. Okej, vilken uppfödare kommer den ifrån? Nej, den är en blandning av det och det kommer det då.. ibland undrar jag om det låter finare att säga att en katt är en ras.
Har katten renrasiga föräldrar med papper och är själv utan papper, så kan man ju säga att det är en huskatt med renrasiga föräldrar.
#20 Ja min är ingen blanding och har föräldrar med stamtavlor men har själv ingen stamtavla. Uppfödaren som inte föder upp längre är en nära vän till mig. Och jag vet att min inte räknas som skogis vilket jag nu sagt ungefär hundra gånger om, redan när jag presentera honom när jag blev medlem på iFokus sa jag att han räknas som huskatt pga att han inte har stamtavla men trots det har han ju egenskaper som en skogis osv men om jag inte får skriva en artikel om skogisar bara för att min inte har stamtavla vilket det uppenbarligen menas med #7 then so be it. Då vet jag att jag inte ska erbjuda mig på den fronten och överlämnar det till någon annan.
Jag är ganska trött på att höra "han är huskatt" tusen gånger om fast jag i texter själv skriver det.
Är det någon som sagt att du inte får skriva om skogisar? Du skriver ju om själva rasen, inte om din katt. För det är väl inte sina egna djur man skriver om?
#22 Hur ska jag annars tolka #7s mening "ja hellre det än en huskatt som tas för skogis( inte illa ment). annars kan jag skriva om skogis, säg bara vad du vill ska ingå"
Tänker ändå inte skriva en artikel då det klarligen ogillas.
Jag kanske har missuppfattat men du skrev i #3 att en uppfödare kunde skriva, och blondifire är ju det?
Nåja, jag ska inte lägga näsan i blöt.. 
#24 Jo för jag kan inget om utställning osv och blondifire skrev ju "hellre det än en huskatt som tas för skogis". vilket jag tolkar till: Hellre en uppfödare än att någon som har en huskatt som tas för skogis. Saken är bara den att min katt är en skogis som är en huskatt.
Sorry blondiefire men jag tar lätt åt mig och kan tolka saker på helt annat sätt. Nackdelen med att ha aspergers syndrom. Jag låter lite bärsk i inläggen men det blir väll så när man tar åt sig. ;)

Jag har en brittisk långhår, skulle kunna tänka mig att skriva en artikel om den rasen. Frågan är om det är någon mening att skriva en artikel om brittisk långhår, eftersom den inte är godkänd som egen ras. Eller om man ska slänga in brittisk långhår i en artikel om brittisk korthår istället? Visserligen kan det ju vara intressant att skriva om att brittisk långhår är en ras på framfart, och hur detta går till, hur man avlar fram långhåriga, om de kommer bli godkända i framtiden, hur det kommer sig att de är långhåriga osv.
Vad tror ni? skulle brittisk långhår passa som en egen artikel?
du kan gott skriva om skogisen Naima men vems foton skulle användas? och du kan allt hitta om både rasens historia,standard och utställning på nätet. ja det har du nämt men du envisas forfarande att skriva om din "NFO". inte nog med att man då spär på myten om att alla semilånghårkatter har "skogis" i sig, du nedvärderar oxå huskatterna… jag drar mig ur dagisnivån..
p.s. finns många olika människor här inne med lika många diagnoser…
S*Winsnes Wilda
#27 Jag har inte sagt att jag ska skriva om min katt och det var väll inte det som var frågan om heller eller? Har heller inte sagt att min katt har skogis i sig utan att han är en skogskatt utan stamtavla därmed huskatt (hans föräldrar har stamtavlor) så på vilket sätt bidrar jag då till det du säger?
gå tillbaka i dina egna trådar där du refererar till din "NFO".. men asså denna diskussionen leder ingen vart. skriv du artikeln jag har inget alls emot det,har nog mer tid till sånt än vad jag har men se till o ha godkännande för alla foton som oxå var önskan att det skulle finnas i..
S*Winsnes Wilda
#29 Han är ju en NFO men har ingen stamtavla. Antar att du stör dig på att jag skriver norsk skogkatt istället för huskatt pga ett papper som inte finns? Som jag sa inne på norsk skogkatt iFokus så är han värd att kallas skogis, papper eller ej, med tanke på hans bakgrund. Men visst om det är det du stör dig på så säger jag huskatt hädanefter och lämnar därmed norsk skogkatt iFokus.
Härligt att du går på mig sedan jag nämnde att mina katter saknar vaccination och försäkring (ej så fallet längre) innan dess syntes du inte till. Hur vill du jag ska tolka det?!
men va?? nej han ÄR ingen Norsk skogkatt han är en huskatt och jag skriver i trådar där jag har nåt att säga så vad är ditt problem??!! skulle jag vara den enda på NFO iFokus som regerade?? starta en tråd där då och fråga uppfödare om din katt utan stamtavla är en NFO?? och förtjänar?! är han mindre värd om du kallar han för huskatt då eller vad menar du? föressten,svara inte på det ,ajg lägger ner denna diskussionen för du missförstår och misstolkar allt…
S*Winsnes Wilda
#31 Du missuppfattar mig helt ungefär hundra gånger om. JAG VET att han ÄR huskatt men jag vet OCKSÅ att han är renrasig nfo men eftersom han INTE har stamtavla så RÄKNAS han som HUSKATT. Shit jag har skrivit det till dig tusen gånger nu.
och ja om du hade kunskap om aspergers syndrom så bör du veta att jag har svårt att förstå.
du har ingen aning om mina kunskaper eller om jag oxå har en diagnos.. väljer inte att ständigt älta det i vilket fall…
S*Winsnes Wilda
Orkar inte längre med detta forum so jag lämnar detta ställa också.
#33 du verkar inte förstå det hela, Dak är en Norsk Skogskatt då hans föräldrar är båda norska skogskatter med stamtavla och under vissa omständigheter kunde inte uppfödaren skicka med stamtavla. Tänker inte gå in på det men så är det. Det är en skogis men utan stamtavla. Han är renrasig, men utan stamtavla.

#35 Jag menar verkligen inget illa med det jag skriver nu, men jag måste bara fråga: Hur vet du att katten ni har är renrasig Norsk skogkatt? Har man ingen stamtavla så kan man ju omöjligt veta det.
Det är lite komplicerat och svårt att förklara men uppfödare tar väldigt illa vid sig av att huskatter påstås vara någon typ av ras. Vi uppfödare lägger mycket tid och pengar på att förvalta rasen och går ofta back på varje kattunge som säljs. Det förstör för uppfödare att huskatter kallas för Norska skogkatter när de inte är det. Myten i befolkningen är just nu att alla huskatter som är långhåriga måste vara Norska skogkatter, men det är de ju inte.
Ta nu inte illa upp av denna kommentar, er katt är jättefin och har precis lika stort värde även om den är en huskatt. Jag kan dock inte se ett enda skäl till varför man inte skulle kunna skicka med en stamtavla om nu katten är renrasig…
#36 det har NaimaG redan skrivit, vi känner uppfödaren och han har följt hans katt väldigt länge. När vi köpte katten utav en familj som skulle flytta söderut och när han hälsade på så kände han igen den direkt. Det var då vi fick reda på att det är en Norsk skogskatt men tyvärr så utav omständigheter kunde han inte leverera stamtavla med dessa katter och efter denna kull slutade han som uppfödare. Som sagt, vi har hans ord på att det är en norskis.
#37 Plus att hans föräldrar har stamtavlor.

#37 Men alltså pratar vi om en registrerad uppfödare här? För det finns ju gott om folk som säger att de har Norska SkogSkatter, vilket inte har ett dugg med rasen Norsk skogkatt att göra.
#39 han var registrerad uppfödare några år sedan när kullen kom.
som #39 försöker förklara så spelar det ingen roll om föräldrarna har stamtavlor för isf varför inte avkomman? att det skulle vara dyrt håller inte,det enda är väl att det finns avelsförbud på en av föräldrarna då får man inte regga.. så hur lik han än är så är han en huskatt. jättefin men en huskatt. varför är det så fel??
S*Winsnes Wilda

Men den är ju godkänd i WCF så självklart ska den vara med.Själv ska jag försöka få ihop lite om La Permen.Fast inte idag då jag inte är i form för att skriva något vettigt alls.
Stolt ägare till tre La permer
#42 Läste på norsk skogkatt iFokus. Och där står det ju att det dök upp en sjukdom (?) som gjorde att kullen inte registrerades. Varför skrev du inte så till mig? Det var ju inte ens i närheten av vad du skrev till mig.
Och vad var det för något som gjorde att dom inte kunde registrera kullen då? Känns ju inte som en tillräckligt bra anledning.
För om det var en registrerad uppfödare så borde väl kullen ha registrerats ändå.
Min ena katt fick patella luxation redan som liten. Hon registrerades ju ändå. Och i hennes stamtavla så går det att se att det är avelsförbud på henne.
Lite mer OT men visste inte riktigt vart jag skulle skriva det annars.
#44 Som det också står på nfo iFokus så är det "en av anledningarna men självklart finns det en huvudorsak" och om du vet om den så behöver jag ju inte nämna denb och tänker verkligen inte gör heller offentligt. Disskutionen hölls här, mer om detta tänker jag nu inte lägga energi på.
#45 Nej jag tänker inte nämna något du inte vill.
Blev bara väldigt förvånad varför det var två olika förklaringar.
Kan man inte som uppfödare registrera kullarna efteråt eller finns det nån gräns på hur länge det går?
#46 Tror inte det går men det är också väldigt svårt eftersom han inte är uppfödare längre samt att han fortfarande är… ja du vet.
#47 Men katten var 2 år när ni fick honom? Och uppfödaren upptäckte annonsen och fick träffa katten så då antar jag att den anledningen jag har hört inte var aktuell just då. Och var inte aktuell under tiden som kullen föddes upp?
Så jag förstår inte vilka fler anledningar det fanns just under tiden kullen föddes upp som gjorde att kullen inte registrerades. :/ Men det är väl svårt att veta när man inte vet hela historien. När den anledningen jag fick höra dök upp osv.

Det finns ingen tidsgräns på när man måste ha reggat kullen.Men hela kullen måste reggas och det är bara uppfödaren som kan göra det.
Stolt ägare till tre La permer
Nu börjar det väl spåra ur här med.. handlade det inte om rasartiklar? 
#48 jo situationen var aktuell redan innan kullen kom, just vid det tillfället hade han…. (jag pmar dig om ordet).
sorry för allt OT. Men hennes sajt var inte aktiverad tidigare och jag visste inte om man kunde skicka mail då.
#51 maila gärna.
Jo nu blev det mcket OT och disskution kring min katt. Ett par som hade intresset vet historien bakom honom andra vet inte så jag tror nog inte man ska uttala sig om något när man inget vet.
Nu tycker jag denna tråd skall hållas till sitt ursprungsämne.
Japp, håller med föregående talare, nu får tråden återgå till ämnet, om någon vill skriva en artikel om sin ras.
Övrigt prat får tas via pm alt att diskussionen fortsätter i en ny tråd.