tatuering v.s. chippning
Jag skrev ett inlägg som handlade om tatuering av katt kontra chippning. Men jag kan inte finna det inlägget någonstans.
Jag frågade om det var någon som visste om det var någon prisskillnad mellan dem.
Och VET någon vad det kostar över huvud taget?

Jag vet att min vette tar 200kr för chip men vet inte vad har tar för tattu, men det innebär en risk då katten måste sövas då. Tycker att chip är det bästa alternativet.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Tatuering kan man göra samtidigt som katten kastreras och chippningen kan man göra i samband med vaccinationen.
På så sätt kan det bli lite billigare.
Jag tycker att man ska både tatuera och chipppa.
tatuering kommer försvinna f rom nästa år…
S*Winsnes Wilda
#3 Oj! Jasså? Vart har du fått den informationen ifrån?
SVERAKs tidning stod det i..
S*Winsnes Wilda
#5 i senaste numret?
Kollade i senaste numret nu och det står "Efter den 3 juli 2011 är tatuering inte en godkänd märkningsmetod. Då måste alla resande djur vara märkta med microchip."
Det verkar alltså bara gälla katter man tar utomlands?
kan nog stämma som #7 skriver. skummade igen måste jag erkänna..
S*Winsnes Wilda

Jag har både chip och tatuering. Och i samband kastreringen tror jag det kostade 250:- för en tatuering, och chippet kostade typ 200-300, kommer inte riktigt ihåg.
Spännande.. Hoppas att det informeras ordentligt om att "tatueringar går ur tiden" så att inte folk misstar icke tatuerade katter för hemlösa.
Tveksam till att tatuering kommer att försvinna, däremot måste katten redan idag vara chipad om du ska ta den utanför Sverige. MEN håller helt med #10 om att det borde informeras mer om att en katt inte nödvändigtvis behöver vara synligt märkt för utan kan ha ett chip. Dessutom bör nog polisen ha en internutbildning så de lär sig hitta chip. De verkar inte ha särskilt mycket koll.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Håller med tidigare om att infon om att en icke synligt märkt katt inte behöver vara en hemlös.
Jag ska både tattuera och chippa våran husis när vi kastrerar henne hade jag tänkt. Känns säkrast fast att hon är innekatt så kan hon ju smita ut och då vill jag inte att någon ska tro att hon är hemlös och kanske "tar hand" om henne utan att leta efter en ägare.
Hon är alldeles för dyrbar mitt lilla hjärta för det. Vill att alla ska veta att hon har en ägare som älskar henne över allt annat
Tror tyvärr att det finns en hel del folk som har dåligt med kunskap om chippning mm. vad gäller katt. En hund som springer lös hade man ju letat efter ägaren direkt!
Vi får fortsätta att informera så mycket vi bara kan!

Tack alla för alla svar! Det var verkligen upplysande! Tack, tack, tack …
Det blir chippning som gäller för lilla Hera då.