Hård i magen av pro-kolin?
Min katt Ansgar hade tidigare i veckan diarée, och efter råd från veterinären skulle jag ge honom pro-kolin tills hans diarée var över. Jag gav honom det i två dagar och slutade sedan eftersom han inte längre hade diarée/ han bajsade inte över huvud taget. Han har ätit torsk fram tills igårkväll, och då började jag ge honom torrmat och mjaus mjukmat igen, men problemet är att han fortfarande inte bajsar! Är det normalt att det blir såhär efter att katter har haft diarée och ätit pro-kolin, eller vad är det som häner?
Han är annars jättepigg, äter och dricker bra och är hur leksugen som helst! Hur länge kan det gå utan att en katt bajsar och det är ofarligt? Kan jag göra något själv för att få honom att bajsa igen?
Det har nog inte med pro-lolinet att göra. Djur som har haft diarée och får något stoppande gör att tarmarna börjar jobba långsammare, det kan ta ett par dagar innan avföringen kommer ut då dem blivit bättre i magen. Diaréen tömmer ju tarmarna ordentligt så det tar sin tid att "fylla" dem igen 

Ja, det fanns bajs i lådan imorse, så nu är jag lugn igen, men tack iaf! 
Gud så skönt 
Håller tummarna för att han repar sig fint nu
ja, precis. Det tar ett tag innan tarmarna fylls upp. Alla som gått igenom en förberedelse till röntgen av mage/tjocktarm vet hur det är. Då ska ju magen bli helt tom. OCh det blir den……MEn sen tar det 3-4 dagar innan nåt händer på holken igen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Okej, nu idag på morgonen var han åter lös i magen efter att ha bajsat bra sen i lördags/söndags. Ska jag göra om samma procedur nu med att fasta, ge torsk (eller har ni nått bättre förslag?) och pro-kolin? Fattar inte varför han blir lös i magen igen! Han äter samma torrfoder och samma mjukmat som han gjort sen i februari. Funderar på om det kan vara foderallergi? Min mamma har en grön växt på balkongen som han gärna äter av när ingen ser, tror den heter "Kärleksgräs", kan det vara den han blir dålig i magen av? Men förövrigt är han sig precis lika lik, liksom, inte trött eller så… Usch 
Vad äter han för foder då?

Torrfodret är Orijen, mjukmaten är Majus mjukmat, och det har han ätit sen i februari.

Finns det möjlighet att låta bli med mjukmat ett tag framöver? Att ge mjukmat kort tid efter att katten varit magsjuk är inte att föredra. Börja med det och se om det bli bättre annars är det väl att börja om med skonkosten igen.

Okej, tack för tipset, det ska jag absolut testa!