Sluta hadla i djuraffär !
Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.
Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.
Så, för att komma till mina frågor:
Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag har helt klart funderat på det och undviker faktiskt djurmagazinet så gott jag kan. Men vissa saker har jag bara hittat där tyvärr.
Har tidigare köpt både djur och tillbehör i djuraffär. Har däremot tänkt om och har bestämt mig för sen flera år tillbaka att ALDRIG handla ett djur mer i en djuraffär. Har inte tänkt på detta med att affärerna gynnas så dom kan fortsätta sälja djur genom att man handlar andra produkter av dom. Men denna tråd ger mig nu en tankeställare så jag kommer inte fler gånger att handla någonting därifrån.
Att jag tidigare bestämde mig för att inte handla djur i en djuraffär är p.g.a att jag en gång köpte en chinchilla. Hade ingen större kunskap vilket jag givetvis borde ha skaffat innan jag köpte den. Men jag lyssnade naivt nog på skötselråd etc från dom som jobbade där. Vilket visade sig vara ett STORT misstag. För det första hade han en bur (inköpt på affären) som inte var okay i storlek vilket gjorde att jag byggde en själv. Det andra var att han visade sig vara otroligt aggresiv vilket bara tilltog med tiden. Diskuterade då med kunnigt folk, uppfödare etc som var övertygad om att det var inavel. Inte nog med det….det visade sig sen flera år efter att jag köpt honom att han inte fick rätt mat p.g.a att jag naivt nog lyssnat på dom i djuraffären.
Tänker aldrig mer riskera att ett djur blir felskött i mina ägor för att den som jag köpt det av ger mig fel information, fel kunskap etc.
Jag handlar i djuraffärer. Mest tillbehör och mat men köper även mina akvariefiskar där. Jag handlar oftast i samma affär där jag får bra service och där de tar hem det jag vill ha och de inte har hemma(oftast akvariefisk).
Vad är det som säger att de djuren som säljs på annat sätt än i affär har det bättre? Jag säger inte att det inte kan vara så men jag tror tyvärr inte att alla djur som säljs på annat vis har det bra heller. Likväl som jag tror att det finns djuraffärer som sköter sina djur bra.
Så jag tror inte att lösningen är att sluta handla i djuraffärerna, man måste se mycket bredare på problemet med illa skötta djur.
#3 ofta föds djuren på djuraffär upp hos grossist. Uppfödare kan man själv kolla upp mer för att se hur djuren har det.
I en djuraffär har man inte större koll än när man ser djuren i butiken.
Så det är en stor skillnad.

#3 Precis som #4 skriver och när man handlar ett djur privat har man juh möäjlighet att se och döma om djuren faktiskt har det bra. Har de inte det undviker man förhoppningsvis den säljaren och låter bli att köpa något utav denna. Men givetvis är det som du säger att även privata uppfödningar kan ha djur som sköts fruktansvärt dåligt. Men bara den biten att djuraffärer säljer djur i princip till vilka som helst utan att ens ha rätten att neka i de flesta fall får mig att undvika djuraffärer då detta är fruktansvärt orättvist mot djuren. Säljaren i djuraffär har inte ens rätt att ifrågasätta djurets fortsatta liv eller om det är förberett i hemmet, eller åtminstone har de ingen rätt att få svar på det. "Bara" detta tkr jag är helt galet och det är inget jag vill stödja.
Mvh Ellenfyrkant
#2 tycker det är konstigt att kunnigt folk skyllde aggression på inavel :S De finns kanske en anledning att man inte rekomenderar en chinchilla till små barn
Tror handhavande fel även kan orsaka att djret blir aggressivt.
Vissa djuraffärer vill jag inte gynna oavsett då de är otrevliga och icket hjälpsamma för 5 öre. Beställler hellre från tex foderbilen där man även får alla rabatter :D

Ända djuraffären jag handlar på, jag undrar om det inte är djurmagazinet (?) den finns iallafall i Sollefteå i jämtland och har mycket kunnigt folk. De säljer inte djur där heller, utan de finns en som jobbar där som har kaninuppfödning som man får ringa till eller prata med i butiken om man är intresserad av en så bestämmer man datum när man vill hämta den så tar hon/han dit den. Har själv köpt kanin där när jag var yngre, och den var rätt ålder och väl skött. Eftersom att den då kom från en uppfödare.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Tyvärr finns det många privata uppfödare som inte heller bryr sig om vart deras djur hamnar…
Jag säger inte att det är bra det djuraffärerna gör men jag ser att problemet är så mycket större.
#6 Inavel behöver det säkert inte ha varit. Men säkert dålig avel där dom inte brytt sig om psyke.

#8 Absolut är det så, och det är fruktansvärt. Men vi som klarar av att ta ansvar får lov att göra vad vi kan. Och påverka annat folk positivt, tipsa okunnigt folk om bra uppfödare och ja, man gör väl vad man kan. 
Mvh Ellenfyrkant
#6 En anledning att inte rekomenderar en chinchilla till små barn? Vart har du fått ifrån att det fanns små barn med i bilden?
Självklart kan fel handhavande bidra till mycket. Men denna vi köpte som unge visade agressivt beteende ganska direkt. Högg så att blodet rann från fingrar och blev bara värre. Till slut försökte han gå till attack bara man gick förbi buren. Vet inte varför men män hade mycket lättare att handskas med honom än kvinnor.

Skall jag köpa ett djur så köper jag från uppfödare o inte djuraffären, förutom fiskar då. Sedan måste ju djuren ha mat o aktiviteter så jag handlar foder o leksaker i djurbutiker men oftast i en som inte har djur.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#8 men nånstans måste man ju börja. Och som sagt, uppfödare kan man själv ta ansvaret att kolla upp.
Jag är själv aktiv inom hittekattsproblematiken och gör vad jag kan där. Det gör att jag ser hur stora problem det finns även utanför djuraffärerna. Att de djuren som finns i djuraffären kanske inte är de som har det sämst.
Självklart måste man börja nånstans det är helt rätt och visst behöver det göras mycket för att djuren i djuraffären ska få det bättre.
Klart det finns stora problem utanför djuraffärerna också. Men alltför ofta ger djuraffärer fel råd. Flockdjur säljs ensamma. Dom föds upp hos grossist osv.
Jag hoppas att det en dag inte kommer säljas djur i djuraffär. För tyvärr tror jag inte mycket kommer att hända som gör att de kommer få det mycket bättre.
Jag har inte handlat i djuraffärer som säljer djur (annat än fiskar) sedan jag var 8 år. Jag ämnar inte ändra på det.
#11 På Svenska chinchilla avelsföreningen står följande "Chinchilla är inget djur för små barn, som handskas för "ovarsamt" med det. Man bör också tänka sig för ifall man är borta mycket eller sällan är hemma om kvällarna" även meningen "En rätt skött chinchilla kan bli mycket tam och tillgiven. För att detta skall lyckas bör man börja med ett ungt djur som är ca 8-12 veckor, det kan bli svårare ju äldre djuret är.
Tolkar det iaf att barn (som alla vet kan vara oförsiktiga och hårdhänta) inte ska ha en chinchilla. Och oavsett så är det inget lätt djur då man måste få den tam tidigt, sköter man den på fel sätt från början eller att den redan är vuxen och "feluppfostrad" blir den inte trevlig att ha som husdjur.
#17 Jag vet mycket väl att små barn kan handskas fel med djur. Men förstår inte riktigt vad den komentaren har med mitt inlägg och inköp av chinchilla att göra som var aggresiv? Det stog inget i mitt inlägg om små barn så det kan omöjligen vara svaret på att min chinchilla som var köpt i djuraffär var aggresiv p.g.a det.
Jag vet att chinchillor kan bli oerhört tama, har haft kontakt med flera stycken. Däremot inte ägt dom. Chinchillan jag köpte var en liten unge, ingen i familjen var ovarsam med den. Följde alla anvisningar jag fick från djuraffären. Visst kan det bero på fel information från affären men då stärker det ju inställningen att inte köpa djur från djuraffären. Och vad säger att det inte kunde vara inavel? För att den var köpt på en djuraffär eller?
#18 därför att aggression även kan bero på annat än inavel tex felhantering, dåligt psyke mm.
Oavsett vad man köper om den påstås vara renrasig så ska de medfölja en stamtavla där ser man om de är inavel. Får man ej stamtavla på djur i djuraffärn är dom som vilken BYB som helst som vill tjäna pengar…de bryr sig föga om inavel, friska djur mm
#19 Stamtavla på djur man köper i djuraffär ?????? Har aldrig varken upplevt eller hört talas om någon djuraffär som skickar med sånt.

#20 Om djuren är inköpta från en uppfödare kan stamtavla ibland medfölja.
Mvh Ellenfyrkant
#20 Det finns djuraffärer som sammarbetar med uppfödare men då skall ALLTID stamtavla medföljas om djuraffärerna själva medvetet föder upp djur för att sälja utan stamtavla är dom BYB som utnyttjar dig för köper du tex en kanin där så köper du en dyr bur, mat, saltsten, hö mm på samma ställe
Du får väl heller inga garantier på djuret?
#22 Ja det stämmer att man/jag oftast köper bur, mat och utrustning från samma affär. Och nej jag har aldrig fått några garantier på ett djur från en djuraffär. Endast erbjudande om reduserat pris för en ny kanin en gång då den jag köpte dog 1 vecka efter inköp men valde att avstå och nöja mig med dom jag redan hade.
#0 jag förstår inte riktigt.. om alla i sverige slutar köpa djur från djuräffär då slutar väl djuraffärerna att köpa in och sälja djur.. då inga köper dom.. då spelar det väl ingen roll om man köper djur tillbehör på samma djuraffär som säljer djur..
#25 jo delvis men som t.e.x som jag har det.. jag har bara mat butiker i närheten.. och deras foder till hundar är juh bara deras egna som t.ex. x-tras, icas m.m är det inte bättre då för min del att köpa i djuraffär då hunden mår bättre av deras foder :P?

Jag har köpt många djur i djuraffärena o det e inget fel på dem.. Kaninerna jag hade när jag var liten var hur snälla o goa som helst o även mitt marsvin.. jag köpte nu sist en leopardgecko o hon hade varit övergiven o hade inte överlevt om de inte tagit hand om henne..allt detta berättade de o jag fick rabatt för att de inte visste nåt om henne.. så det finns djuraffärer som bryr sig om sina djur.. sen finns det såklart dåliga djuraffärer precis som det finns dåliga uppfödare..
Nja, det går ju att motionera om ett totalförbud. Katter och hundar får ju tex. inte säljas via djuraffärer. Att bredda det förbudet till tex. alla däggdjur borde inte vara jättesvårt (iaf inte om de rödgröna vinner valet i höst).

#27 Just de djuren du köpt kan mycket väl kommit från uppfödare ursprungligen. Men fortfarande tycker jag det är helt galet och har starka åsikter mot att djur ska få säljas hur som helst - på det viset de gör i djuraffärer. Dina djur kunde lika gärna komma att vanvårdas hos Olof Karlsson (namn plockat ur luften). Och oavsett hur fel det hade känts för personalen att sälja dessa djur till denne Olof Karlsson hade de inte haft så mycket att säga till om för att inte riskera att anmälas för t.ex. diskriminering.
Mvh Ellenfyrkant

*29 jo mn det kan ju alla djur som säljs.. komma till fel hem menar jag..man kan ju aldrig vara 100% säker på att den som köper djuret är rätt människa för det djuret.. jag tror mer det handlar om djurens psyken o där kan jag hålla med om att seriösa uppfödare har bättre koll på hur djuren e i humöret än i djuraffären.
#23 det är inte första gången jag hör att ett djur dött strax efter köp från djuraffären. Man kan ju undra varför

#28 jo det har du ju helt rätt i.
#26 Jag åker 63 km för att köpa hund,katt och hönsfoder/mat hos vetrinär (granngården t höns..) För att vi enbart har en liten matbutik här också. Fast det är ju såklart upp till var och en hur pass man är villig och åka.
#31 När jag var liten, ca 7 år, fick jag en kanin av mina föräldrar från djuraffär - den dog 1 vecka senare.
Ar det pga forsaljning av marsvin och kaniner som jag inte bor handla min kattmat i en djuraffar och for att de skamligt nog tjanar pengar pa det? Vad ar alternativet? Kopa kattmat pa natet (jag arbetar heltid och missar alltid leveransen), kopa kattmat i snabbkopet (inte ratt marken), laga sjalv (jomenvisst)?
Det finns val bra djuraffarer och daliga djuraffarer liksom med allt annat. Min djuraffar ar mycket bra och valsorterad. Framfor allt har den det mesta jag behover och jag kan handla pa helgen. Visst dor smadjur ibland efter att de kommit till sitt nya hem. Det gor spadbarn ocksa. Rent statistiskt finns det val ocksa smadjur med medfodda hjartfel, njur problem osv sa att att djur dor ibland ar definitivt inget argument for att sluta handla i djuraffar.
Det finns oseriosa uppfodare ocksa. Det man inte ser som kopare ar de djur som avlivas tidigt for att de inte passar rastyp eller djur med lattare handikapp som ocksa avlivas.

#33 Altenativ vetrinär.
Jag har köpt/fått kanin från djuraffär 1 gång, den dog 1 v senare, jag har köpt kaniner från uppfödare 7 gånger - alla i toppskick.
Ja, det finns oseriösa uppfödare - och de blir anmälda dom också - varför ska djuraffärer få undantag? De som inte sköter djuren får stå sitt kast - och djuraffärer brukar inte göra det … men om djuraffären som du handlar av e bra, fortsätt med det då. Ingen har tvingat dej till att sluta. det är ett val var och en gör.
Att handla hos veterinär kan som sagt vara ett alternativ men annars foderbilen.se. De lär väl kunna lämna maten utanför dörren om man inte är hemma.
och från foderbilen går det ju välja postpaket om det är under 20 kg eller något sådant.
#31 Antar att du har en teori om det som skulle vara intressant att höra *L*
Lamna paket utanfor funkar inte i en storstad. Veterinaren ar mycket dyrare pa maten. Om man ska lagga moraliska aspekter pa det hela sa finns det ganska manga daliga veterinarer ocksa. Slumpmassiga och daligt fakta-underbyggda bojkotter av djuraffarer ar nog ett mindre bra satt att forandra branschen pa. Battre i sa fall att skapa opinion pa andra satt, diksutera med branschorganisationer och de stora bolag som saljer sina produkter genom djuraffarerna. Det finns ju Kennelklubben och SVERAK , kanske engagera sig aktivt i motsvarande smadjursforeningar?

#38 absolut finns det dåligta vetrinärer också, de finns dåligt av allt - dåliga doktorer,dåliga tandläkare, städare,lärare osvosv.. Men gemför man hur många dåliga vet & hur många dåliga djuraffärer - blir det nog ändå mer dåliga djuraffärer.
Därimot tror jag på de du skrev länge ner.
Bor du i en storstad bör det finnas djuraffärer som säljer enbart foder och tillbehör så jag kan inte riktigt se att det skulle vara svårt att undvika djuraffärer som säljer smådjur.
Jag tycker inte att däggdjur ska säljas i affärer öht. Inte ens i "bra" affärer eftersom jag inte anser att det är i djurens bästa. De lever oftast i alldeles för torftiga och störande miljöer. För mig är det inte en dåligt underbyggt beslut att aktivt bojkotta djuraffärer som säljer däggdjur. Jag bojkottar dåliga veterinärer också, av (förhoppningsvis) uppenbara skäl.
#38 teorier eller inte frågan är hur bra dom har koll på hälsan av djuren. Hos en riktig uppfödare gör ju en veterinärbesiktning av djuret innan försäljning..men det inträffar sällan hos BYB 
TS, har du tagit upp denna intressanta fråga på Exotiska Djur i fokus? JAg kan tänka mig att du får bra med debatt där inne också….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fragan ar varfor inte folk engagerar sig i smadjursforeningar och intresseforeningar. Dar kan de fa battre gehor och skapa forandringar. Pa det har viset sa fattar inte djuraffarerna varfor forsaljningen gar ned.

#30 ´Djurens psyke och hälsa är jätteviktig. Och visst säljer även uppfödare till "fel" folk ibland eller kanske till och med ofta om det är en mindre engagerad uppfödare. Men bara saker som att djur på djuraffärer har ohyra och andra sjuksomar i många fall är ännu en anledning att skippa det alternativet. Och fortfaande tycker jag inte man ska sälja djur på ett vis där man i princip saknar rätten att neka köpare.
#33 Märkligt resonemang. Jag tycker VERKLIGEN att det är ett skäl att sluta köpa djur i djuraffär. I många fall finns som sagt ohyra och smittsamma sjukdomar som man kan få med sig hem (som kanske inte direkt syns på djuret i butiken). Är det medfödda sjukdomar/ fel är det verkligen en anledning att sluta handla då detta är genetiskt. Vilket betyder att oseriös avel pågår. Snacka om att stödja något illa..
#42 Japp, det har jag gjort. 
Mvh Ellenfyrkant

Dubbelinlägg. Ber Sajtvärd eller Medarbetare att radera detta.
Mvh Ellenfyrkant
#34 Veterinär? Och hur vet man att vetten inte avlivar friska djur som folk ledsnat på? Hur kan man riskera att stödja sådan verksamhet?
Ja, jag är ironisk nu.
Mina synpunkter i frågan finns i samma tråd på Djurskydd iFokus.
#44 Jag tolkade det #33 skrev som att det man inte ser bakom kulisserna hos uppfödare är att de avlivar djur med fel utseende, inte zooaffärer. Det stämmer väl överens med mina egna erfarenheter. Hittar man ohyra på sitt zooaffärsdjur är det bara att kräva ersättning för veterinärbesöket och anmäla affären.
Medfödda sjukdomar kan ingen uppfödare eller butik i världen gardera sig emot (bortsett från uppenbart genetiska som bettfel som beror på val av fel avelsdjur). Och långt ifrån alla privata uppfödare har koll på sina avelslinjer. Somliga tar chanser trots kända defekter i linjen för att det kan ge intressanta färger etc, och skulle ungarna uppvisa fel är det ju bara att ta bort dom… :-(
Vänliga hälsningar
Cindy

#46 En seriös uppfödare tycker jag försöker ta reda på varifrån men medfödda genetiska sjukdomen kom genom att kolla över sina linjer (som man förhoppningsvis har koll på) i den mån de kan. Och även se om felet uppkommer i en kombination där en linje är inblandad vid olika tillfällen. En genetiskt sjukdom går att få reda på hos vilken av försäldradjuren den finns och när man kommit på detta bör man utesluta detta djur från avel.
Mvh Ellenfyrkant
#47 En seriös uppfödare, ja. Men hur många procent av alla privatpersoner som föder upp är verkligen så seriösa? Visst går det att ta prover och klura ut vilket av föräldradjuren som är bäraren av sjukdomsgenen, men min erfarenhet är att de flesta inte testar utan provar avelsdjuren med andra avelsdjur för att utesluta den vägen. Det är kostnadsfritt och enda risken är att man får ta ihjäl några ungar.
Nu är mina erfarenheter främst från kaninaveln, och där är djuren djur som ska ge utställningsvinnande avkommor och inte kelgrisar. Uppfödarna är seriösa, de studerar genetik, har ett specifikt syfte med aveln, tar väl hand om djuren, och utesluter defekta avelsdjur ur aveln (avlivar). Seriös uppfödare är med andra ord en värderingsfråga, inte en absolut sanning.
Vänliga hälsningar
Cindy
Min kanin kommer från djuraffär och jag måste dock säga att inte alla djuraffärer är okunniga. De finns de som utbildar sin personal, följer L80 lagen vad gäller burar, även de som ser till att ge rätt information om djuren osv.
Nackdelen med att köpa djur på djuraffärer är väll att deras bakgrund emellanåt kan vara okänd men i sällsynta fall kan de även röra sig om djur med kända bakgrunder.
Jag är inte mycket för djuraffärer men jag vet i alla fall att djurmagazinet här där jag bor är oerhört kunniga i djur och följer alla lagar och regler. Men samtidigt finns det de djuraffärer som inte borde sälja djur. Zoocentret här där jag bor slutade sälja djur självmant när L80 lagen kom då deras burar blev olagliga.
Det jag menar är att jag inte vill dra alla djuraffärer över en kamm. Det finns osäriösa djuraffärer liksom det finns osäriösa uppfödare.
jag har lämnat en del hamstrar till en djuraffär. Nu är det inte vilken butik som helst, utan denna är en bra butik och jag har köpt mina första hamstrar jag hade som liten för 20 år sedan där också, så man "känner" ju dem.
Så jag hade ju aldrig sålt till dem om jag visste att de inte skulle få tas om hand ordentligt. Stamtavla ville de gärna ha om det fanns, spelade dock ingen roll om den var hemmagjord eller från klubb/förening, bara det fanns dokumentation på djuret.
Vet många andra hamsteruppfödare som också säljer till zoo en del runt om i landet, så allt som säljs är inte dåliga inavlade djur från grossist.
Däremot kommer jag aldrig köpa djur på zoo något mer själv. Köpte 2 hamstrar till min son från lokala djuraffären. inom en vecka hade båda av dem dött i en sjukdom som bla utlöses av stress. Jag kan ju hantera den förlusten på ett annat sätt än ett barn som är överlycklig över sin nya hamster.
Men jag vill inte heller stötta försäljningen pga hur de hamnar i butiken bla. Här uppe i butiken i min stad i Dalarna beställer de djur från en grossist nere i skåne.
De packar djuren (som dessutom tagits för tidigt ifrån mamma, dehar inte ens slutat dia) i små mörka lådor som är i storlek med en tablettask, stoppar ner så många att de inte kan röra sig ordentligt, Stå upp kan de inte göra.
Hur det är med mat och vatten på vägen hit vet jag inte. Sedan sätts de i en bil och får dundra tvärs igenom landet. Inte konstigt att de dör av stressrelaterade sjukdomar.
#50 Är grossisten du syftar på Åkello så kan jag lugna dig lite. Transportburarna är inte tablettadkstora utan av samma storlek som de flesta marsvinsuppfödare använder. De har fri tillgång till mat och vatten och får tillsyn på vägen. De kan definitivt stå upp och röra sig, det vet jag eftersom jag sett burarna. Djuren tas från mamma helt enligt lagtexterna. Däremot håller jag med om att det inte är helt lyckat att köra dom tvärs igenom landet, synd att det inte finns filialer norrut.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag tror det var Imazoo de tog ifrån. Har sett burarna som de har fått stå i mitt inne i butiken hur länge då? Tills någon har haft tid med dem.
Hamstrarna har varit ca 3 v vid leverans till butiken, men då diar de fortfarande. Men till kund heter de att de är 5-6 v gamla, men det syns att det inte stämmer.
Vet inte vad man använder för burar till marsvin, men detta är små små trälådor som inte alls är stora. En vanlig petbox är lyxtransport jämfört med detta.
epicindy, det var precis sa jag menade i inlagg # 33.
Uppfodare av alla sorts djur som avlar pa raser och stravar efter utstallningskvalitet sorterar bort djur med daliga anlag. Vi pratar alltsa inte bara om svaga njurar eller felstallda hofter utan palsar med fel sorts/brist pa teckning, brack pa svansar, fel farg pa trampdynor osv osv. Sa det dar med om djuren behandlas humant eller inte bara for att de kommer fran uppfodare ar inte speciellt val underbyggt. Beror ju pa vad man tycker ar humant. Jag tycker inte att det ar OK att avliva ett djur bara for att det har floppiga oron eller flackar pa fel stallen i palsen. Snacka om att lita blint pa uppfodarnas egen marknadsforing. De som klagar pa djuraffarerna ar markligt tysta dar.
#52 De träburar jag sett Imazo använda Till hamster är av samma sort som olika hamster, mus och finkuppfödare brukar göra specialbeställningar på. Höjden är inget att jubla över, men bottenytan är större än en vanlig petbox.
#53 Instämmer helt! Och om dessa uppfödare skulle sälja de mindre vackra djuren till butik istället för avliva så gör de tydligen också fel…
Vänliga hälsningar
Cindy
Tja, istället för att säls de "defekta" djuren till djuraffärer kan man hör och häpna sälja dem själva, till reducerat pris. Ungefär som 99% av vi kattuppfödare gör.