Från katthem lr typ blocket??
Om man nu vill skaffa sig ett par kattungar, vilket är då att föredra?
Från ett katthem där de kanske inte vet så mycket om dem, kanske inte ens om de är släkt eller från en privatannons på tex blocket?
Om man nu inte vill ha en raskatt från en uppfödare alltså!
Oftast så är det mer gjort på kattungarna från katthemmen. Och så stödjer man samtidigt en bra sak ändå.
Men väljer man blocket tycker jag att man ska köpa från någon som avmaskat och vaccinerat kattungarna i alla fall. Och finns det nån som dessutom idmärkt och veterinärbesiktat kattungarna är det ju självklart ännu bättre.
Katter från katthemmet är alltid vaccinerad, avmaskade och id-märkta. En del är födda på katthemmet eller intagna som familj.
köper man en kattunge genom Blocket gör man kanske en bra gärning men uppmuntrar också folk som avlar på sina huskatter istället för att kastrera mamman. Köper du genom Blocket kräv att katten är vaccinerad och avmaskad och upplys ägaren att en kastrering av honan kanske vore bättre än en massa nya kattungar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Lite nyfiken varför det spelar roll om de skulle vara släkt eller inte om de tas från katthem. Katterna ska väl vara kastrerade eller kastreras då de är 6 månader. Då de inte ska användas i ave spelar väl släktskapet mindre roll?
Köper du från blocket se till att kattungen verkligen är 12v, för de får enligt lag ej skiljas från sin mor innan dess. Den ska även vara ID-märkt, avmaskad och vaccinerad.
#1 #3 var och kikade på ett katthem en gång men blev avskräckt för det var så dålig standard/hygien, förhoppningsvis det enda som har det så! Vill ju inte behöva börja med att rengöra kissarna på en gång vid hemkomst!
#2 tror inte jag sett någon annons där det varit mer än avmaskade som mest, verkar mera vara upp till köparen!?
#4 Köp inte från såna som bara avmaskar katterna. T.ex så var det ju nån här på iFokus som hämtade hem en kattunge som inte var vaccinerad, men som tänkte fixa det själv.
Men kattstackarn hann bli sjuk. Kattsnuva. Nu blev kissen frisk men hade den varit vaccinerad innan flytt kanske den inte hade behövt bli sjuk alls.
Kolla upp katthem istället.
Och jag undrar samma som #3. Spelar det någon roll om katterna är släkt eller inte?
#3 #4 glömde skriva det ;-) nej det spelar ingen roll om de är släkt, tänkte bara om de skulle gå bättre ihop om de kom från samma kull ;-)
# 4 ush så onödigt tragisk :-(
Någon som vet ett BRA katthem i närheten av Varberg, kan tänka mig att åka lite såklart!!??
En fråga till
Katter från katthem har väl ofta lite speciella behov då de kanske hunnit vara med om elände, hur fungerar det ihop med en barnfamilj??
Kissarna jag tänkt mig är inte mina barns leksaker utan för att jag alltid har haft katter i mitt liv men inte de senaste tio åren men tycker det är dags ;-)

DEt är ofta fördommar att katter från ett katthem behöver vara speciella i negativ bemärkelse.De flersta kattehemmen har ju kattmammorna ute hos privatpersoner så kattungarna är som vilka vanliga blocket kattungar som helst.Självklart kollar man upp kattehemen.Det finns oseriös katte hem också tyvärr.
Själv så tror jag på att undviker man att köpa ovaccinerade ochippade och obesiktigade kattungar så kommer folk som annonserar ut såna katter på sikt att inse att man för att få sina kattungar sålda måste göra sånt.
Stolt ägare till tre La permer

På hittekatter iFokus så finns det folk som känner till alla katthem, fråga där.
Skulle absolut köpa en katt från katthem hellre än från blocket, det är så fruktansvärt oseriöst från många håll där. Och många blir lurade att tro att katten är "finare" än den är, alltså har ras inblandning. En långhårig katt är inte alltid Norsk Skogkatt!!! Och har den ingen stamtavla så är det en långhårig huskatt % hit o dit spelar ingen roll! Många många blir lurade.
Sedan finns ju uppfödare med raskatter med stamtavla. Titta runt, kanske gå på en utställning innan du bestämmer ras. Nästa helg är det utställning i varberg. Gå dit vet ja =)) Finns massor med leksaker o annat att köpa o titta på med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Om du söker kattungar, skriv på hittekatter. Där finns det många aktiva som säkert kan tipsa om kattungar i din närhet.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det finns som föregående talare skriver maaaassor med katter som behöver nya hem. Många av kattungarna som bor i stödhem är som vilka familjekatter som helst, och många är också redan vana vid barn eller är så pass framåt och orädda att barn inte skulle vara något problem. Sen rådgör man ju alltid med stödfamiljen/kontaktpersonen hurvida just de katterna passar i ens familj. Är det en som inte passar i din familj så finns alltid en annan misse som passar bättre.
Lämpligt är också att mejla till katthemmet och be om tips på vilka katter du ska titta på, så får du lite hjälp på traven.
#3 Ska även vara id-märkt mm? Nej, men det är jättebra om de är det. Det är inget tvång att fixa sånt innan försäljning om man inte är reggad uppfödare.
Om de inte är det, så kanske de kan fixa det mot ersättning.
Hejsan :)
Om du är ute efter kattungar så kan jag faktiskt erbjuda en kombination av katthem och blocket 
Jag är akuthem via kattkomando syd åt två mammor med sina respektive kullar, vi vet bakgrunden (mammorna bodde hos en psykiskt instabil kvinna som inte orkade med katterna och hotade med avlivning) ungarna var dock VÄLDIGT små när de blev omhändertagna av KKS så de har inga men.
Kattmammorna är dessutom helt underbara!! Jag har klippt deras klor, badat dom, dom är såå keliga och trots att de inte är vana vid hund har det inte varit några problem med min relativt stora hund.
Ungarna har enorma personligheter - jag är hemma på heltid och ägnar massa tid åt dom så jag vet mycket om var och en, dessa vänjer jag vid hantering så som klippa klor undersöka öronen etc, de är oxå hundvana nu, sociala och går redan på lådan (inte klockrent men de älsta är 8-9veckor nu så det kommer).
De säljs genom KKS, man skriver seriöst kontrakt, de är avmaskade men vaccinera står man för själv - får jag pengarna för detta kan jag såklart göra det innan de flyttar.
Jag kommer skicka med ett personligt skrivet häfte om den specifika kattungen, skicka med snuttefilt, lite mat och leksak.
Jag bor i sthlm.
Hör av dej vid intresse.
och många av de mindre föreningarna och deras stödhem annonserar ju på blocket, så även vi,
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#13 skickat meddelande till dig!
#14 svårt att skilja agnarna från vetet när det inte har framgått (iaf på de annonser jag kikat på) om det varit stödhem eller likanande tyvärr:-?
Hur som helst så bor jag i Halland om det skulle ringa i någon klocka hos någon!
Har skrivit inne hos hittekatter också, visste inte ens att den sidan fanns!?
ja, vi skriver alltid avtal och ser till att katterna är vaccinerade amaskade och blir de tillräckligt gamla, så kastreras de också. Vi utlovar 150 kr i retur mot uppvisande av kastreringsintyg.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

om du kan tänka dig en tripp till Gbg finns ju katthem där som ska vara bra. googla katthem och göteborg så får du fram en lista. där får du också fram en massa andra katthem i hela landet. om någon har länken till sidan får ni gärna skriva in den. min dator har fått för sig att jag inte på några villkor är tillåten att klistra in länkar :P nedrans skitburk!!

http://www.katter.nu/sv/katthem.htm
sådär ja! här kan du kika på katthemmens hemsidor och leta katthem nära dig.
rättning: det är inte datorn det är fel på, det är firefox… explorer tycker däremot att jag är vuxen nog att få länka… skräpteknik.
Jag tycker att katthem är att föredra, det är bättre att stödja än privat onödig avel som ofta bara råkar bli för att ägare är för snåla för att kastrera sina djur. Är ofta väldigt prisvärt att ta från katthem också. Jag betalade 500 (har dock gått upp lite sen dess) för min och då var den vaccinerad, avmaskad, kastrerad och öronmärkt. Tyvärr vet jag inget i närheten av Varberg, men djurskyddsföreningens katthem i GBG är väldigt bra. Kanske finns ett Varbergs djurskyddsförening som har katthem?
#18 #19 Var in och läste på ett par katthem men de verkar inte vilja förmedla katter till barnfamiljer där barnen är under sex år, vilket uträknar oss tyvärr :-(

#20 Jasså? :S Den "regeln" har jag aldrig hört om förr. Iofs är den inte helt åt skogen, eftersom många småbarn tyvärr är för hårdhänta mot djur och helt enkelt bör vänta tills de är äldre.. Men ändå. Välj ett annat katthem då, som går med på det? Är dina barn vana vid djur? Annars är en bra start att hälsa på på ett katthem och/eller i ett stödhem upprepade gånger för att se hur barnen beter sig, samt visa dem hur man ska göra.
Men om barnen är små, är det inte lämpligare med vuxna katter som är tåligare? Ett par som redan är vana vid småbarn och som passar i en sådan familj? Det finns ju många sådana också :)
# 21 Visst är det inte en knasig "regel" utan fullt förståelig enligt mig med;-)
Har och har haft kaniner samt grannen har katt så helt ovana med djur är de ju inte och som sagt så ska ju inte de små vara själva med kissarna…
aja, kikar vidare för vi har ingen brådska vill att allt ska klaffa för alla parter ;-)
#22 Jag har ett barnbarn på 2 år och mina katter är rädda för henne. Oavsett hur mycket jag "tränade" henne nyper hon till. Mina katter kan fly undan men det kan inte alla katter.
En katt ska inte vara leksak för ett barn och därför förstår jag regeln att inte förmedla till barnfamiljer med små barn.
Man har räddat en katt och då har man ett ansvar. Ansvar att katten ska få ett bra hem. Katthem har helt enkelt gjort dåliga erfarenheter med att förmedla till småbarnsfamiljer och har därför satt upp regeln.
Men är du seriöst intresserad och är säker på att dina barn är kattsäker kan du alltid prata med katthemmet.