Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9240 ggr
kristinah
0

Kattsvansar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På skoj mätte jag svansarna på Joppe och Jomsan, (fruktansvärt onödigt men rätt lustigt) Joppe har 28 cm lång svans och Jomsan 2 cm kortare alltså 26 cm. Har era katter långa eller korta svansar

Veduran
0

*var ju också tvungen nu :D*

Tror att dom har 28 cm båda två, möjligtvis att Theo har en 29 cm-aktig. Ingen av dom tyckte det var ett dugg kul och ville inte vara med på din lek kristinah :)

kristinah
0

Generad Ni inte vet jag att Joppe och Jomsan tyckte att jag var roligt heller men jag tyckte det var skoj. Ibland blir man road av småsaker.

Pia
0

Ha, ha, det måste jag också kolla, särskilt på britterna med löjligt korta svansar… *återkommer*

Titti
0

He he, det var inte alls lätt att mäta Vimsans svans. Efter flera totalt misslyckade försök så gav jag upp. Hon ville ju leka med tumstocken ju, så jag fick ge mig.
   För denna gång ja…. Ska göra nytt försök.

Titti
0

"Skam den som ger sig" - till sist lyckades jag. Skrattande

25 cm är Vimsans svans - detta mättes på en avslagen, sovande katt på datorbordet.

Sidentass
0

skrattar så gott..vi hade under en period väldigt trevligt  när vi hade som ett tema "mäta svansaer" hos oss på svenska huskatten http://groups.msn.com/Svenskahuskatten/vlkommen.msn

mina missar höll måttet vid ca 28cm! Lite knölig grej att pysskla med ..men ganska så skojig ändå!

Sidentass

kristinah
1

Åtminstone kan inte jag låta bli att le då jag läser era inlägg. Kan ju riktigt se er framför mina näthinnor hur ni kämpar. Fortsätt är ni snälla.

Jenka
0

Saga har 26 och Putte har nog 27-28, mätte 29 hem hon har juh en massa hår också :P

Carrocs
0

Barbus har oxo standarlängd på svansen, 28 cm.

Cornells svans är 27 cm från svansrot till spetsen på svanstoppen, räknar man med hans långa svanspäls (han är ju en NFO), så är svansen 32 cm.

Mulle däremot har en av de längsta svansar jag sett på en katt, hela 33 cm, och då är han korthårig!

Pia
0

Nu har jag lyckats mäta ett par svansar, Eulalia hade 21 cm - jo den skall vara kort, så den matchar hennes fina "cobby" kropp:) - och lilla Siri 23.

Jag tror inte jag har någon katt med riktigt lång svans, numera, måste kolla…:)

Siss
0

Attans svårt det där ;) Får återkomma, men jag kan meddela att 30 cm linjalen inte räckte till…

Det är Måns på bilden jag försökte mäta, Kasper gick och la sig under sängen…

Siss
0

Nu är jag smått chockad, Kasper min huskatt (visserligen med en uns av Skogis) hade åtminståne 35 cm, som sagt linjalen är på 30 så resten fick jag uppskatta, men kanske t o m 36-37.

Scilla
1

Jag får Selmas svans till knappt 25 cm. Men hon är ju bara barnet, väger ju inte ens 2,5 kg. I proportion till kroppen är den ganska lång.

Granne med mina svärföräldrar bor en katt med den längsta svans jag sett, trodde att jag sett i syne… Men så dök den upp igen, måste försöka fota nån gång.

kristinah
0

#9. Har Mulle en svans på 33 cm??? Han kan ju nästan använda den som halsduk då om det blir kallt Flört. Jag tyckte att Joppe har lång svans då den är 28 cm, vet ju inte om den växer nå mer, han är ju bara 5 månader men 33 cm var nog rekordlångt tycker jag det låter som. Kanske något för Guiness Rekordbok?

Engla
0

Det där måste jag kolla! Kan tänka mig att Blixten har en rejäl…!Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Erikalice
0

Mätte Emils svans nu när han låg och sov. Den var 29 cm. Och han är bara 6 månader så den kan nog komma att växa lite till..

kristinah
0

Det här håller på att bli riktigt roligt (ibland får jag lite tokig fantasi då inte otfrt svans näms)Generad

Veduran
0

Men precis kristinah… tänk vilka läskigt långa tår vissa har Oskyldig Skrattande

kristinah
1

Skrattande

Siss tycks iaf ha en katt med 36 - 37 cm lång….svans. Det är ju ännu längre än 33 cm. Håhå. Guiness nästa?

Siss
0

Måns är 31 cm utan hår och med hår 10 cm till (till yttersta spetsen)
Nu pratar jag om svansar…Flört

kristinah
0

Oskyldig Svansar var det. 31 + 10 till, det blir 41 om jag inte räknar fel. Ujuj

Siss
0

Ja, Kaspers är 35cm, dom sista två var ju bara päls!
Men lång är den, tyckte den såg toklång ut när han var kattunge, och nu har jag det bekräftat…

Siss
0

Här är Kasper med "den långa"…

Han är nyduschad på bilden så svansen ser ut som en pinneSkrattande.

Siss
0

Här är Måns med sin, tyvärr fick inte hela plats på bilden, hi hi.
På dom bilder jag har inlagda är dom ca 9 mån. Jag har lyckats med konststycket att kapa de flesta svansar, men hans svans syns på min bild till vänster (vikt)

kristinah
0

Undrar om det är ngn som vet hur lång världens längsta kattsvans är. Det här börjar ju bli riktigt intressant tycker jag.

Pia
0

Guinness rekordbok kanske?

TacoBelle
0

Nu var jag också tvungen att gå och mäta mina katters svansar *pust* Lättare sagt än gjort. Räcka ut tungan

Bums svans är 34 cm och Ozzys svans är 32 cm, då mätte jag bara benet i svansen liksom.

EddaM
0

Och jag ver ju oxå tvungen. Lilla Feztiz som jag vet har en kort svans ( en kompis skrattade åt den på senaste utställningen). Hon hade 24cm plus ca 5cm hår. Zlatan har oxå en ganska kort svans o hans var 27cm plus 5cm hår. Och Willow min skogis hon hade 30cm svans plus 8cm hår. Ja det skall vara en lång svans till en lång katt=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Titti
0

Vimsans svans har växt ca 2cm på 4½ månad.  Alltså, den är 27 cm nu. Flört Men nu har den nog växt färdigt. Skrattande

Kronängens
0

Hi, hi! Det gick ju inte att låta bli att ta fram tumstocken. Vivvis svans är 32 cm lång utan päls och 39 om jag lägger till pälsen. Hon är norsk skogkatt, så lång päls finnes.

Titti
0

#30 Det blir 7cm lång fin päls det. Flört

DD85
0

Hobbe 7 mån har en svans från rot till topp 32,5cm (ben) och ca 39-40 cm med päls. Hoppas att den växer lite tillSkrattande

Simson
0

Jag vill också vara med säger Indy och låter mig mäta hans svans…28 cm utan päls.

Aldrig i livet att du får mäta svansen!! säger Atos och gör den till ett S innan han sticker från rummet!Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Kronängens
0

#31 Precis! 7 cm.

kristinah
0

I januari mätte jag Joppes svans igen. Då hade den växt till sig ordentligt och mätte 34 cm. Gissa hur vacker den är. Fast på bilden jag bifogade är den kanske kortare. Det var innan vi flyttade till Föglö.

Murre_Uddiz
0

Här e det matte ! ;) Måste nu också mäta :0

hundenpia
0

Det är så fint med långa lurviga svansar. Själv har jag en svans som är 43 cm lång och lurvig. Men jag är i och för sig inte så liten som en katt. Jag väger ca 27 kilo.

kristinah
0

#37 Månne du är en liten vovve med så lång och ståtlig svans? Långa lurviga svansar är vackra i vilket fall som helst tycker jag.