Färg? någon...

Den långhåriga till vänster är bruntabby men vit vet jag inte om den är om den inte har vitt på kroppen, det vita runt nosen räknas inte som vitt utan det tillhör mönstringen.
Och den korthåriga till höger är blå mönstrad, kanske tigre som du säger eller spotted men jag ser ju inte sidan på den så det kan du nog avgöra bättre.
Jätte söta små ialf =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#1 Jag tycker den till höger ser svartsilvermönstrad ut. Det är för grått för att vara blått tycker jag.
TS, har du nån mer bild på henne, gärna från sidan?

Tycker ränderna ser blåa ut jag. Är nån av föräldrarna silver?
S*Luddhuvet´z

Om de är med vitt eller inte är svårt att se på bilderna, ser inget vitt i alla fall.
Jag skulle säga Brun(mönster kan jag inte säga utifrån bilden) och Svartsilvertigré. Blå tror jag inte på, silvret kan göra dem väldigt grå och lura ögat.
Här är en av mina töser nu har hon tack och lov en väldigt tydligteckning i ansiktet, men om man tittar på kroppen kan man lätt luras tro att hon är blå och inte svart speciellt om man inte har stor vana att se.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Jag själv vill ha tabbyn till bruntabby (ev vitfläck), hon har vitt på magen och även fram på bröstet men väldigt lite där, den lille är som ni säger antingen tigre eller spottad, lurigt då hon är spottad på magen men inte på benen där,
mamman är silver och pappan okänd, däremot så vet jag inte om hon var tigre eller icke tyvärr………ska lägge en bild på den lille från sidan….
//

#6 Visst är hon bruntabby :) Och silvertjejen skulle jag tro är tigré, men att det som på i stort sett alla tigrerade missar bryter ut i spottar på magen.

De flesta agouti, alltså mönstrade har prickar under magen oavsett mönster, så tigré är nog riktigt, spottet är ganska ovanligt och ofta blir det om det inte renavlas "spigré" istället, dvs ett mellanting mellan spottet och tigré.
Om hon har små vita medaljonger så är hon ju med vitt, de brukas synas som små runda vita fläckar.

De flesta agouti, alltså mönstrade har prickar under magen oavsett mönster, så tigré är nog riktigt, spottet är ganska ovanligt och ofta blir det om det inte renavlas "spigré" istället, dvs ett mellanting mellan spottet och tigré.
Om hon har små vita medaljonger så är hon ju med vitt, de brukas synas som små runda vita fläckar.

Super och tack till er alla där, får se hur kissarna utvecklar sig framöver här, dom är syskon och mamman är 50% skogis(fader okänd) men ser ändå ut som den lilla har lite oriental i sig, helt olika varandra är dom:)
Har tom haft i tankarna att dom har olika pappor faktiskt:P
annika

#10 Ingen orsak, det var så lite så…
Vad menar du med oriental i sig? Jag kan inte se någon rasinblandning alls i någon av dem faktiskt. De ser ut som tvättäkta huskatter 
En kull kan vara otroligt ojämn i utseendet, det är inte alls ovanligt att egenskaperna och utseendet varierar hos syskon i en kull. Anlag kan slå igenom långt bakifrån och i en kull kan det t ex vara en kattunge som är kort och bred i ansiktet och en annan som är lång och smal. I en kull kan det vara några långhåriga och några korthåriga om föräldrarna bär på långhårsanlag. Två långhåriga kan däremot aldrig någonsin få korthåriga ungar.
Vet inte vem som är den minsta, men den ljusa har ju det mest "typiska" huskattsutseendet med ganska spetsigt kort nosparti, och bruntabbyn har kortare mer brett nosparti.
Snälla, även om mormor var Skogkatt med stamtavla så blanda inte in det när du pratar om katterna. Huruvida någon släkting längre bak är renrasig är helt irrelevant då alla kattungar utan stamtavla är huskatter.
Genom att prata om procent hit och dit så förminskas huskattens verkliga värde och det vill vi ju inte utan vi vill ju faktiskt att alla våra katter raskatt som huskatt ska få lika hög status som hundarna och alla andra husdjur i Sverige har eller hur 

#4: Ja den lilla var tydligt fs. Även min första skogis hona är fs och ser mer blå ut. Men denna lilla såg jag inte riktigt på bilden o ville se mer av tassarna o lite närmare så att säga. Ser på den andra bilden att tassarna är svarta o alltså är hon som du säger ns =) Bild på min skogis tant som med e fs o utan mönster kommer här=)
S*Luddhuvet´z

Nej då dagdrivaren, tar absolut inte bort värdet av våra älskade huskissar och inte så jag menar heller, men klart jag är nyfiken. Bilderna är svåra att se på men tabbytjejen går knappt att skilja från en skogis och lilltjejen finns det annat i, hela hennes kropp skvallrar om de:) ska bli ytterst intressant att se när dessa växer upp hur dom utvecklas:)
Oavsett så spelar de ingen roll utan som jag sa här ovan, endast min nyfikenhet som spelar in här, systrarna bus och dus är goa oavsett:)
Kan passa på och höra ifall någon har nåt tips om hur jag(vi) får bort morrandet vid matning och vaktandet av matskål?
annika

Åhh din lilla är inte lik en skogis standard mässigt men hon har ju saker som kanske påminner om skogis.
Kan mycket väl vara två hanar som är pappor. Det roliga med huskatter är att de kan se ut precis hur som helst och ändå vara så vackra =))) Har ju en huskatt själv med, kolla in mitt album eller min Avatar =)
Jag skulle ge dem i flera olika skålar. Och sedan så kommer det växa bort med. =)
S*Luddhuvet´z

EddaM, hehe ja på januariutställningen på Conventum i Örebro i år (då jag gick assistent) så hörde jag ett par som kikade på Feztiz och funderade på vilken ras hon kunde vara, för inte kunde det finna så vackra och så långhåriga huskatter inte?! :P

#15: Ja det kan man ju fundera en massa på =) Hon kommer ju från ett stall i Värmland så mer bonnkatt kan man ju inte bli heller. Men att hon har så mycket vitt gör ju att hon står ut från mängden o syns. Hade jag haft råd hade jag tagit ett dna prov för skojs skull =) Vårdar min lilla pärla ömt o kammar henne varje dag.
Hennes mamma ser ungefär likadan ut men hon har mer färg men tyvärr så tar de inte hand om henne som de skall så med den mjuka pälsen de har så får hon stora tovor med sår under. =((
S*Luddhuvet´z

Den lilla är fröken silver och hon har inte nåt skogis i sig alls den, en svans som är så smal så den nästan är råttlik och pyttetassar plus ett ovalt ansikte med höga öron, älskar att balansera speciellt på axeln, skulle däremot tro hon blir semilånghår eller så kort men kraftig päls……tabbyn däremot, fröken tjockis, där har vi skogis i både kropp och utseende, ska lägga upp fler bilder vad de lider och bättre så det syns:)
ska bli spännande detta:)

Silver missen blir korthårig, de långa stråna hon har i pälsen tillhör kattunge pälsen. =)
Din bruna sötlök är semilånghår men ingen skogis, hon kanske inte ens har skogis i sig. Har du inte fått se en stamtavla på hennes mormor var det väl? Det finns semilånghåriga huskatter överallt men det betyder inte att de har nån ras utan det finns naturligt, precis som korthår. Däremot är hon jätte söt!! Och om du är intresserad att ställa ut henne som huskatt när hon blir äldre är det bara att säga till så skall jag förklara hur det går till. Om du går in på norskskogkatt iFokus o tittar i kattunge trådarna ser du hur de skiljer sig mot din lilla, en skogis har bla en rak profil.
S*Luddhuvet´z

Jag har två kattungar kvar här hemma, den ena är kraftig, tung och borstig i pälsen, den andra är lång slank med mycket nättare benstomme och tassar. Dessa två är Maine Coon med stamtavla, så jag vet med andra ord med säkerhet att de har samma pappa
En brunsköldpaddstabby och en Svartsköldpaddsilvertabby är det, samma färger som dina fast paddor.
Vet inte vad i din beskrivning du får till skogis och oriental?
Alltså korta, tjocka, långa, smala osv är ju normala variationer bland kattungar i samma kull även om de är renrasiga. Lite mer variation hos en huskattskull naturligtvis men vi kan fortfarande se variationerna.
Jag tror inte att det är någon raskattsinblandning alls i dina och skulle det nu vara en äkta Norsk Skogkatt med stamtavla så var hon nog tyvärr inte särskilt bra typad och har inte gett något av skogkattsbiten vidare.
Måste dock säga att de är helt LJUVLIGA!!!

Vi får väl se där, jag e gammal persergumma jag men kan nog känna igen en rasis än får jag hoppas, däremot har jag icke varit inne på silver eller tabby nån gång i mitt liv,ej heller skogisar:)
Och skogis är det(mormor och mamma) och faktiskt väldigt bra typad där med men en underbar benstomme, kikar man på vår lilla fröken kontra renrasiga skogisar så finns det inte mkt skillnad alls där:)
men som jag sa, spännande är det och spelar ingen roll heller helt klart, trollungar är dom:)

Men benstomme är inte allt på en skogis. Jag föder upp skogkatter och jag ställer ut mina katter ofta, mest min långhåriga huskatt faktiskt…jag säger inte att hon har nån ras i sig. Många tror att hon har det som det pratas om längre upp. Jag är stolt över att hon är en äkta huskatt! Vackrare katter finns ju inte. Har även en perser här hemma nu.
Men för att jag har dessa raser så kan jag inte alla andra raskatters standard. Men jag pluggar så mycket jag kan o går assistent på utställningar på raser som jag inte har för att lära mig. För att man har haft raskatt innan betyder väl inte det att man känner igen en annan raskatt? Och jag måste säga det igen, din tjej passar inte in i standarden när det gäller huvudet. Stor skillnad mellan perser och skogis med. Skogisar skall ha långa raka nosryggar. Det har inte din tjej men lägg gärna in bilder på deras mamma med o mormor.
Vi uppfödare testar våra katter mot olika sjukdommar som finns hos skogis, har du gjort det?
S*Luddhuvet´z

Äsch detta utvecklas till ras snack istället för färgråd som det var tänkt som, perser är inte alls samma sak som detta och inte det jag ens jämför med:)
Det jag ville ha tips om var färgen och råkade där nämna att mormor och mamma är skogis, tabby tjejen är så lik en skogis hon kan bli men inte det som va grejen här alls ju:) vi bryr oss inte om vad dom är och andra halvan är fortfarande huskatt så de så:)
Ska lägga in en bild så ni förstår vårat tänk lite i de här nu, att hon är bruntabby har vi slagit fast nu:)
Nope har inte testat dom än och ska vacc i veckan här nu:)

De är huskatter pga att de inte har en stamtavla. Och hon har en bump på nosen som inte renrasiga har. Ansiktet är inte likt en skogis alls. Lägger in en tydlig bild där du ser skillnaden på bla profil. Nej perser är inte alls samma sak men det var du som sade att du hade haft det så du kände igen andra raser. Hon är 100% huskatt då hon inte har en stamtavla.
Så du skall testa båda föräldrarna för HCM snart då? Du skall forstätta att avla på din huskatts hona (mamma katt)?
Detta blev ras snack för att påpeka för dig att Huskatt är huskatt o Norsk Skogkatt är Norsk Skogkatt. Varför blanda in raser när de är underbara som de Huskatter de är?
Bra att du vaccinerar dem ialf.
S*Luddhuvet´z

Jodå och klart jag vet att en husis är en husis och jag gillar dom ändå, men bara för att påpeka för dig nu så är en av kissarna på föregående bild 100 skogis, ville endast visa likhet på våran här nu:)
Nej nej vi ska icke ta nån kull på vare sig silver tjejen eller tabbyn utan är endast till vår vårat egoistiska nöje, med andra ord vi ska bara älska dom men icke ha dom fertila:)
vacc ska dom och så även chippas plus testas så det gör vi inte avkall på alls:)

mamma till din kull är 50% skogis skriver du. Och mormor är renrasig, vem är morfar då? Kattungarna kan ju inte bli mer än 25% skogis om du nu skall hålla på med %. Och är morfar okänd så är ju mamma katt 25% skogis och kattungarna är då 12,5%.
Jag ser inte att nån av katterna i de tre små bilderna skulle vara renrasig skogis tyvärr.
Mamma katt då? Skall hon ha fler kullar?
S*Luddhuvet´z

Har ingen aning vem som är morfar till dom här och vet inte heller om mamma katt ska ha fler kullar faktiskt, vi ska ivarjefall inte ha kull på dessa:)

Även om tabbyn är långhårig och har liknande uttryck som en skogisunge så är hon inte skogis nånstans. Inte samma former alls, även om man "kan se antydan" pga pälsen. "100% skogis" är inte ett utseende, nej det är en rasrenhet som avlats fram av en lååång linje renrasiga skogisar.
Även om detta med att vilja ha med att hon har skogis i sig är helt av egoistiskt nöje (jag tycker också det är kul att spekulera), så är det för katternas status skull viktigt att du inte påstår att hon är skogis - för hon är faktiskt "bara" långhårig. Minst lika söt (säger iaf jag eftersom jag inte är så förtjust i skogisungars utseende), men inte alls skogis.
Jag kan jämföra lite… Katten här nedan (som heter Linlugg) har ju mycket oriental i sig - det ser man ju på den spänsliga kroppsbyggnaden? Men nejdå, inte alls. Bilden under visar hennes mamma Lorinda, en överviktig trasslig semilånghårig hona som gått hemlös och fått ungar ihop med en okastrerad utekatt - och jag tror knappast att pappan är en lösspringande oriental. Nej Linlugg blev så där spälslig och snygg utan att vara orientalblandning.

En huskatt kan se ut hur som helst… Eftersom det finns sååå många varianter av huskatter/blandraskatter så kan det till och med födas katter som ser rasrena ut, utan att de ens har ett uns av rasen i sig.
Jag vill bara ta ner dig på jorden lite, inte för din egen katts skull, utan för alla hemlösa katter som saknar status… Om man ska hållas och peta i % hit och dit, och antyda att ens blandras katt är en skogis, russian blue, angora eller vad man nu säger för ras, så resluterar det i att de katter som inte har antydan till raskatt inte blir "lika fina", de är inte lika intressanta och tappar därmed ännu mer status. Det vore så sorgligt! Så snälla, säg istället att du har en ursnygg långhårshuskatt! Det gör alla en tjänst!