Kraffs = botat
Skrev tidigare en tråd kring Dark Balls kraffsande om allt. Jag följde era råd med att ignorera honom och nu för tiden kraffsar han inte, kanske händer en enstaka gång man han ger upp lika fort.
Han har nu lärt sig att komma till mig och säga till istället genom att sätta sig i mitt knä eller kurra på mig och stryka sig än att kraffsa på varrenda dörr han når. Nattetid kraffsar han ingenting längre utan har lärt sig att sova hela natten.
Och som hans personlighet har förändrats sedan vi började arbeta med detta beteende, han är gosigare och mer sällskapliger nu.
Ignoreringen hjälpte och mitt lilla hjärta har gett upp viljornas kamp. Jag har en kraffs fri kisse nu! 

Vad skönt att höra!
Det är ju otroligt påfrestande till att börja med, men det är i stort sett det enda som i längden hjälper :-D
Underbart att höra att ni nu kan ha det harmoniskt tillsammans.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#1 Jo. Han fick för sig att kraffsa i morse när vi sov men vi ignorerade det så han slutade efter 10 minuter, gav ifrån sig ett jam som tydde på att han var irriterad över att inte få uppmärksamhet sen gick han och sov. Som sagt det händer fortfarande enstaka gånger men absolut inte för jämnan som tidigare.
Jag är så stolt över min pojk som börjar bli ducktig. 

Rom byggdes inte på en dag :-D Helt underbart att ni gör såna framsteg, och som du redan insett så har det hans kraffsande gått även honom en del på nerverna. Man förstår ju att det måste vara stressande att hela tiden kräva uppmärksamhet och att allt blir mer harmoniskt för alla när alla kommer till ro och finner sin plats och ett bättre sätt att kommunicera.
Vilken vacker gosse han är, du ska vara stolt både över att han är så vacker, så duktig och över er själva som lyckats bita ihop och ignorera honom. Gudarna ska veta att det är verkligen inte lätt alla gånger :-D
Been there done that :-D
Ojojoj vad man kan få bita ihop ibland för att inte skrika åt dem att lägga av :-))
#3 Tack. Ja jag är så glad och jag hade inte lyckats utan er hjälp här inne. Det är just vid sådana här tillfällen jag älskar katter.ifokus och er medlemmar. Har gått dragandes med hans beteende i 2 år utan att veta hur jag ska göra men nu vet jag, thanks to you all.
Han är verkligen inte samma kat längre. Tidigare har kel enbart skett på hans villkor idag är han den kisse som kommer till en hela tiden för att kela, jag och husse kan bära honom utan att han stretar emot. Men som alltid har han ju mig som favorit i familjen och vad jag förstår är det typiskt skogkatter att utse en favorit.
Jag känner inte igen min lilla skogis längre. Han är inte samma tuffing som tidigare även om han fortfarande kan vara tuff utan han visar nu sina softa sidor också.
Sorry att jag pladdrar på men jag kan inte beskriva min lycka. *studdsar i stolen* 

Grattis! Vad roligt för er 
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
Härligt att det funkade för er
Önskar det kunde funka här hemma. Eller fungerar mer effektivt.
Men Greta ger sig inte.

Försök hitta vad som motiverar henne!
Ett enda bakslag, dvs ni glömmer er och ryter till eller visar att ni uppmärksammar beteendet så riskerar ni vara tillbaka på ruta 1 igen!
#7 Mm jag måste sitta helt still typ
annars reagerar hon.
Det är relativt lugnt på vintrarna. Det är på somrarna som hon vill ut. Men jag kan inte gå ut med henne när hon beter sig sådär. För då lär hon sig ju att det funkar. Men det verkar tyvärr inte funka superbra att ignorera.
Det blir bättre om man ignorerar, men hon ger sig aldrig helt.
#8 Min katt var tidigare utekatt och han brukade kraffsa för att gå ut när han blev innekatt samt när han ville ha kel, mat, leka, varit på toa osv. Ignorering hjälpte på honom men det tar tid, det går ju inte på en dag.
#9 nope, men på Greta funkar det inte 100% när det är sommar. Hon vill ut
Ska näta in balkongen så fort jag bara kan för hon nöjer sig med att få sitta där ute. Vill bara ha hjälp av min pappa för att lösa biten där balkongen är mot fönstret.
vad roligt att det löste sig! :)
Och nu har allt löst sig. Han kraffsar inte äns enstaka gånger längre. Beteendet är som borta med vinden.
Jag är glad för din skull NaimaG!