Att ta hem en ny vuxen katt...
Hej! I går fick jag hem en omplaceringskatt, en två år gammal supergosig och helt underbar somalihane. jag har sedan tidigare två katter. Alla tre är kastrerade och går bra ihop med andra katter.
Hur ska jag bäst låta dem lära känna varandra? Då ingen av dem brukar visa aggresivitet mot nya djur så har de fått träffa varandra i dag. (första dagen+natten fick somalien bo ensam med mig i sovrummet). det gick bra. de satt och gick runt i nästan en timme och tittade på varandra på säkert avstånd. ingen av dem verkade bli aggresiv. Somalien är dock rädd av sig, och gömde sig på en liten hylla under mitt databord och vägrade komma fram på några timmar efter. Han vågar inte heller gå ut ur sovrummet, utan kikar på de andra katterna genom dörrspringan.
Har ni några råd om hur jag ska låta dem lära känna varandra? jag funderar på att ha kvar somalien i sovrummet, och låta honom träffa de andra katterna några gånger om dagen tills de vant sig. hur har ni gjort när ni fått hem nya katter?
Jag har aldrig särat på nya katter och det verkar ju redan gå ovanligt bra hemma hos dig så att jag tror snart att hans nyfikenhet kommer att ta över
Jag hade nog inte stängt några dörrar
/Maria
Kompostgalleri dörren och enskilt rum några dagar, så att du kan bekanta sig utan fara vore väl en lösning?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det där sköter katterna bäst själva. Han tar det bara i sin tackt, låt honom gå runt och stäng inga dörrar och avgränsa inte utrymmet för dem. Snart ska du se att de kommer vara i full rulla med lek och bus.
ja blir det inte värre än så som du har nu, så behöver du inte göra något. Problemet är ju ifall han inte vågar gå på lådan. För då kan han antingen sätta sig på en trygg plats där han är, elelr hålla sig, så han får UVI.
Jag har bara släppt ut katten i hallen och det har gått bra. Har haft en extra låda i sovrummet för säkerhet skull.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
ja märker du, att han inte vågar gå på lådan, så får du sätta in en extra låda där han är just nu

Tack för alla svar!
det går fortfarnde bra, somalien har vågat sig fram från sitt gömställe korta stunder. de andra två är väldigt nyfikna och spanar på honom.

Det låter som om det går riktigt bra :) För somalins skull kan du ha kompostgaller emellan, det kan göra att han känner sig lite säkrare när inte de andra katterna kan komma in, utan att han får se dem på avstånd. När han vill kan han hoppa över och vara med de andra katterna, men kan när som helst hoppa tillbaka. Om inte de andra hoppar efter vill säga :P
ja det är ju en väldig moralisk styrka att veta att man har ett galler som skydd för katten. Hittar kissen till lådan?

#9 Han har en egen låda här inne i sovrummet, eftersom han inte riktigt vågar sig ut i övriga lägenheten. och den går han på :)
jag ska se om jag kan hitta ett kompostgaller.
Finns annars på trädgårdbutiker och järnhandlare och rusta.