Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2907 ggr
madebyinferno
0

Id-märkning, behövs inte halsband då??

har alltid funderat om halsband är vettigt på utekatter ifall de fastnar osv men med id-märkning kanske det inte behövs?? eller har man halsband för att privatpersoner ska kunna se att det finns en ägare och ev ringa om det hänt något också??

hur gör ni??

katterna
0

Halsband behövs absolut. Det är alltid ett plus även om katten är idmärkt. Det är ju en trygghet för dig och katten. Skulle katten springa bort så har den ett halsband och folk kan ju lättare identifiera den. När man har en katt som ute katt är det inte säkert andra människor får komma i närheten av katten av katten och skulle den då springa iväg så kan ju ingen kolla idmärkningen då. Jag har inga utekatter. Men när jag går i koppel så har mina koppel, idmärkning i örat och även halsband med namnbricka på, ifall katten skulle lyckas smita. Idmärkning är inte alltid tydligt att läsa. Men det är ett halsband med namnbricka på. Tror det heter namnbricka, det är en liten sak som hänger från halsbandet och i den skriver man kattens namn, ditt nr och adress. Och ja med halsband vet andra om att den katten tillhör någon :)

[Norrbysa]
0

Id-märkning är ett måste enligt mig eftersom halsband kan de ju tappa. (Halsbandet skall ha en säkerhets-stänging som öppnar sig när katten fastnar så att strypning är omöjligt.) Halsbandet gör att personer snabbt ser att katten har ett hem.

Jag har tatuerat mina katter i öronen men ska även chippa dem framöver eftersom en tatueringen kan blekna eller örat kan bli skadat så att den bli oläslig.

Det är även viktigt att komma ihåg att registrera kattens id-nummer så att märkningen är kopplad till ägarens adress/telefonnummer!

Exempel: En person ser en katt ute/påkörd/instängd/vilse/på deras tomt/i deras hem/skadad eller vad det nu kan vara.

1. Om katten har halsband med kontaktuppgifter på, så antar personen att katten har ett hem och försöker därför ta reda på kattern ägare.

2. Om katten inte har ett halsband på sig, så tittar "personen" i kattens öra. Om katten har en tatuering så försöker ägaren läsa numret och ta reda på kattens ägare. (Då gäller det att kattens nummer finns i ett register så att det går att hitta ägaren.)

3. Om katten har en tatuering, MEN nummret är blekt eller inte går att läsa för att örat är trasigt, så kanske personen ändå vet att det går att chippa katter och försöker läsa av kattens microchip och på så sätt få kattens id-nummer.

4. Om katten inte har halsband eller tatuering, så tror jag att det är mycket låg sannorlikhet att personen antar att katten är chipppad. Förmodligen tror personen att katten är hemlös.

5. Om katten inte har halsband, tatuering eller chip, så tror jag att personen antar att katten är hemlös.

Maxima06
0

Utekatten har både öronmärkning och halsband på sig. Dock köper jag numera bara halsband med säkerhetslås så att det går upp om hon fastnar. Har gjort det till en regel sen hon kom hem hoppande på 3 ben med ena benet fast i halsbandet. Inte bara därför men de kan ju fastna någonstans ute också. Har skrivt ägarnamn och nr i halsbandet. Händer att det ringer små flickor eller föräldrar och frågar om henne.

edit. Jag har hört om folk som skjuter katter utan halsband också =(

katterna
0

Ja det händer att om din utekatt håller sig till en kattkoloni och kanske till och med äter där ibland och någon ringer kommunjägaren och tröttnat på katterna så skjuts alla katter som går in i kattfällorna och har då inte katten halsband så tror ju kommunjägaren att den också är hemlös. Dem kollar ju först inte öronen eller något. Men fy vad jag avskyr kommunjägare och alla människor som skjuter katter. Det löser inget att skjuta en hemlös kattkoloni. Men vissa människor har fel inställningar till hemlösa katter. Det är såå synd om dem små hjälplösa katterna. Men som sagt använd halsband på din katt :)

madebyinferno
0

då blir det halsband plus annan märkning för säkerhets skull!! :-D

Rafflan
0

Finns säkerhets halsband om katten skulle fastna så lossar dem

madebyinferno
0

#6 toppen!

Rafflan
0

#7 det man bör ha är någon typ av säkerhet (spänne som går upp eller gummiband som gör halsbandet större) och reflex. ha halsband med ljus/vit insida kan du även skriva namn och telefon nummer på insidan av halsbandet ;)