Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2791 ggr
misty89
0

blir så ledsen :´(

hejsan på er! jag vet inte vad som har hänt nu, jag hoppas ni kan hjälpa mig. Det är så att jag har tre stycken underbara katter som jag älskar över allt annat, MEN sen en tid tillbaka har 2 av dom börjat kissa på olämpliga ställen i lägenheten. jag tvättar så fort jag märker att dom har kissat eller bajsat på något ställe där dom inte borde. dom har kissat/bajsat i soffan, transportburen, myskorgen, vid skorna, duchrummet. jag har inte gjort några ändringar eller så i lägenheten. katterna är drygt 2 år och den 3:e som inte kissar är snart 1 år.

och så kan jag också ta och påpeka att alla är kastrerade och att jag var hos vetrinären för någon vecka sedan, och då hittade hon inget fel.

[Sephrenia]
0

Du har inte träffat nya personer eller andra djur som avger dofter dom inte gillar? Du har inte tagit in något alls i lägenhet du inte anser som ändringar som katterna kanske tycker luktar illa eller oroande?

Har du testat med en  Feliway® Doftavgivare? Man pluggar in den i jacket nära där katten gör ifrån sig och då utsöndras lugnande fermoner som förhoppningsvis gör att katten lägger av, läste även på en sida att starka medel bara provocerar katten till att markera området igen.

[Sephrenia]
0
misty89
0

hmm… igår kom det en kompis med sin hund hit och hunden låg i soffan som min katt pissade i, och ja, gick runt i lägenheten.. katterna var inlåsta i sovrummet för tillfället. hunden pissade på några ställen i våran lägenhet oxå, den har just blivit könsmogen.. kan det vara en anledning till varför hon kissade i soffan idag???

blondifire
0

där har du en förklaring.att bli förvisade i sitt eget hem och sen så luktar det hund e inget kul..

sen har du kanske hälsat på andra hundar/katter o dragit hem dofter? en del reagerar starkare än andra. sen om den yngsta börjar bli könsmogen eller nyss blivit ruckar det balansen i kattgruppen.

S*Winsnes Wilda

misty89
0

#4 jag har varit dagmatte en gång i tiden men då brydde sig inte katterna, fast man kan ju ändras med tiden… nej, jag har inte varit hemma hos någon med hund eller katt.. och dom har hållt på så här ett bra tag kanske någon månad typ..

ScarletMajesty
0

Hur fungerar det i lådan och så? har du en eller två lådor? vart står dem och vad har du i?

Hawknestgrove
0

ja, skaffa gärna två lådor och som sagt har du bytt kattsandssort? OCh har du kanske börjat tvätta ur lådorna med något som du tycker luktar fräscht? För är det något som typ citron, då skyr katter den lukten……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

spiritedaway
0

Du har ju 3 katter så du bör ha minst 2 kattlådor. Är katterna petiga kanske du måste ha fler. 

Vad kollade veterinären?

Vad rengör du med när dom kissat utanför lådan?

Hawknestgrove
0

ja många  tror, att de ska göra rent där katten kissat fel med Klorin. det är som att be om att där ska katten kissa. Så att tvätta lådorna i Klorin, elelr något med ammoniak är bra. Typ Ajax. MEn att tvätta  på felkissade platser med ovanstående medel är som sagt att be om att kissa mera där.

misty89
0

# vi provade att använda flera lådor förut, men så fort vi tar fram en ny låda så struntade alla katter i den gamla lådan och använde den som man just hade ställt ut.. så dom har bara en låda. förut använde vi eldorado Kattsand. och för några månader sedan började vi använda toa-lätt och kanske 1 månad efter det började dom pissa lite vartstans.

den yngsta katten gör alla sina behov där hon ska. och dom andra katterna gör nummer 2 för det mesta i kattlådan och så kissar dom på andra ställen i lägenheten.

Hawknestgrove
0

men…. då har du nog orsaken till kissandet där. Eldorados  finkorniga sand är inte dålig. OCh ha två lådor utställda! sEDAN ÄR ÄVEN PLACERINGEN PÅ LÅDAN VIKTIG. Aldrig i närheten av maten och se till att toamiljön är enskild. Ja, allt det där är ju lite att tänka hur man själv vill ha det när man går på toa. Tänk i de banorna, så tror jag att det ordnar sig

misty89
0

#11 okey okey..som sagt, försökte vi ha flera lådor utställda.. men alla går bara på samma.. tycker du vi ska ha fler lådor iaf? asså prova med det igen? och självklart har vi maten på långt avstånd från toan. ja, det vore verkligen skönt om det ordnade sigGlad vill ju ha kvar mina älsklingarKyss

spiritedaway
0

#10 Då kanske dom inte gillar toa-lätt. Testa byt tillbaka till sanden istället.

Men jag skulle nog ändå ha minst 2 lådor om jag vore du.

misty89
0

#13 okey, värt och testa. får ta och handla det, sanden asså..

spiritedaway
0

du kan ju ha en låda med toa-lätt och en med sand annars.

misty89
0

#15 ja, det är en bra idé, det ska jag testaGlad

Hawknestgrove
0

ja helt klart är, att de itne gillar toalätt.

[Sephrenia]
0

Toalätt stinker även mycket, har bara användt det till iller då katter hatar att gå på sådant underlag ^^

Hawknestgrove
0

ja här gillade katterna toalätt, men i och med att jag har 4 st, så orkar inte den hålla emot lukt tillfredställande enligt mig.

[Sephrenia]
0

#19 sen senaste året så tycker jag papperspelletsen fått en unken doft i sig själv kanske har med det att göra..

dagdrivarn
0

Hur gamla är katterna?

Katter mognar socialt vid ca två års ålder och uppstår problem är det som regel när de blir könsmogna, kring två års ålder eller när det blivit förändringar i deras liv.

Vad man ska vara medveten om är att det handlar aldrig om rumsrenhet (vilket jag förstått att du insett men tänker på andra ev. nya som läser denna tråden).

Urinerande och bajsande på andra ställen än lådan är ofta orsakat av frustration om det inte är fysiskt orsakat av sjukdom.

Det gäller att hitta vad som triggar dem, det finns alltid en utlösare, frågan är bara vad. Det är dessa saker som inte alltid är så lätt att finna ut Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Hawknestgrove
0

De är kastrerade. Men eftersom protesterna börjat vid byte till Toa lätt, så är väl det problemet. de gillar helt enkelt den finkorniga sanden. OCh Eldorados finkorniga är inte alls helt fel.

Mandusius
0

Man ska tydligen använda någon typ av citrus när man rengör. Då katter inte är så förtjust i den syrliga doften

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
0

precis. På ställen där man vill ha ifred. Många gör just det felet, att de tvättar som besatta med klorin eller ammoniakmedel på ställena där katten gjort fel och så tvättar de lådan med fräsch citrondoftande rengöring. i ställer för precis tvärtom…. Såpa är också bra för själva lådan, men undvik såpa på golven och förbjudna ställen. Om man har  sk invandrarbutiker i närheten, så är Dettol bra för att avskräcka katter från att kissa på fel ställen

misty89
0

ja, det är helt klart att det är något som stör katterna.. så vi får handla eldorado imorgon så ser vi om det är det som är "problemet". det skulle vara väldigt synd om katterna fortsatte pissa ned hela lägenheten. men förhoppningsvis ordnar det sig..

Hawknestgrove
0

ja och tvätta  på de förbjudna ställena med ättika eller dettol eller dax från apoteket.rejält.  Och ställ ut två lådor.Var i duschrummet kissar de? i dushen? Har du möjlighet, så sätt i en propp och ha lite vatten i själva duschen. Jag tänker på kabin, alltså, men du kanske har duschhörna? Då är det avskräckande rengöring där med.

Vid skorna? byt plats tillfälligt och flytta upp skorna från golvet tvätta även där med ovanstående medel och täck golvet där med aluminiumfolie.

För som sagt, det är något som de  inte gillar just nu.

misty89
0

ah, jag har duchhörna. dom typ har pissat vid kanterna/hörnorna, vid andra sidan av duchrummet.

och när dom har pissat vid skorna så har dom gjort det i samma hörna flera gånger.

okey, det ska jag göra

Hawknestgrove
0

alltså på utsidan av duschhörnan? För om det är på insidan, så kan du antagligen stänga till Själva hörnan?

håller tummarna för er. För det är helt klart något nytt som de protesterar emot.

misty89
0

tack så mycket.

insidan är det. 
ja, det är det verkligen. får börja med att byta tillbaka till "eldorado" så hoppas jag att det är det som är problemet. så handlar jag det imorgon.

Hawknestgrove
0

ja stäng duschhörnan då om det går….

misty89
0

det får bli att jag gör så.

Hawknestgrove
0

ja håller tummarna nu för er alla. det blir nog bra när allt är som vanligt igen, ska du se!

misty89
0

nu har jag fått massa tips av er, så förhoppningsvis borde iaf någonting funka :-)