Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2464 ggr
NaimaG
0

Ägarens krav på köparen.

Kan en privatperson kräva att man måste veterinärsvårdsförsäkra sin katt när man köper den? Läste en annons med kravet till att man som ny ägare måste ha en full veterinärsvårdsförsäkring på katten när man köper den av dem annars får man inte köpa den.

kan man kräva sådant?

Den kräver även referenser ifall den nya ägaren inte bor i dess närhet. Kan man kräva sådant också, och hur tusan skaffar man sig referenser?

Jag bara undrar för jag har aldrig sätt ett sådant krav tidigare.

NaimaG
0

Ingen som har en åsikt?
Är lite smått nyfiken på om en sådan annons verkligen håller.

annzoo
0

man kan väl som säljare kräva vad du vill sedan är de väl du som köpare att bestämma om du vill gå med på kraven eller inte..dvs köpa djuret eller vända dig till någon annan

Imasy
0

Man kan inte kräva något alls. Det är ju ungefär samma sak som att om jag säljer min bil till dig, så kan inte jag kräva att du måste ha den i ett garage.

Men säljaren kan ju neka dem att köpa om man inte går med på villkoret. Men skulle du säga att du försäkrar och sedan struntar i det efter att du köpt katten så finns det inget säljaren kan göra åt saken.

NaimaG
0

#3 Så som jag uppfattar det som så vill säljaren hålla kontakt hela tiden och bryter man då mot dess krav efter man köpt katten så antar jag att det inte blir populära samtal.

Imasy
0

Nej man blir nog troligen inte populär, men rent lagmässigt finns det inget säljaren kan göra.

Jina
0

Är säljaren privatperson gäller köplagen. Då kan man avtala precis vad man vill.

IceJossan
0

Jag skulle känna mig trygg om jag köpte katt av den personen! Jag får intryck av att det är en mycket seriös kattägare som vill katterna det allra bästa, vilket är något jag verkligen uppmuntrar! Jag skulle mycket hellre köpa katt av denna person än av en som annonserar såhär: 12 v. gamla kattungar. En helsvart hona och tre randiga, hona och hannar.

Maxima06
0

#4 Jag har aldrig träffat på en uppfödare som inte vill ha fortsatt kontakt med köparen om hur allt går, jag tycker att det är jättekul att de faktist bryr sig om katten fast den är såld.

IceJossan
0

Och som referens lär det ju räcka att man har någon som intygar att katten komemr få det bra hos en - en kompis eller förälder till exempel.

Jag tycker att det verkar bra! Även om det kan ses som en smula krångligt.

Imasy
0

jag fich fö ett erbjudande ifrån en uppfödare som skulle trappa ner sitt antal, att ta en katt helt gratis mot att jag höll henne försäkrad.

Nu tackade jag nej till det, men det var inte pga villkoren utan pga "hälsoskäl" kanske man skulle kunna säga att det var.

NaimaG
0

Katten är vuxen dvs 7 år och renrasig. Vet inte om det är hon som fött upp den, det framgår inte. Men det står att hon inte omplaceras till allergiker eller som avelsmaterial och det är jag med på.

Det är ju en tös det gäller och en Cronish Rex, hon är oerhört söt. Tyvärr har jag dock inga referenser eftersom jag inte känner en kotte här uppe. har bara min man jag bor med. Sen är ju frågan eftersom det är en 7 årig tös och de skriver at hon inte säljs för avel, frågan är då; är hon kastrerad? Hade väll framgått om hon varit istället för "säljs ej för avel".

Jag tycker det låter som en seriös person men proceduren låter krånglig.

Imasy
0

Om jag skulle sälja en sådan pass gammal katt som inte ska gå till avel hade jag sett till att denne var kastrerad innan leverans.

Kan tänka mig att många ser pengar i detta så länge katten är fertil.

NaimaG
0

#12 Ja jag kan ju inte säga att katten är dyr. Hon kostar bara 1000kr.

IceJossan
0

Många tänker nog så att eftersom katten ska säljas så får nya ägaren kastrera om denne vill. Om katten är fertil men inte säljes för avel, så räknar nog annonsören med att nya ägaren är pålitlig när den godkänner säljarens krav. Att annonsören vill ha stadig kontakt innebär antagligen att hon vill kunna "se till" så att nya ägaren följer kraven så som de kommit överens om. Absolut inget fel i det, även om jag håller med om att katten borde kastreras innan den flyttar för säkerhets skull (samt för kattens skull så hon slipper löpa).

[Anunnaki]
0

Man kan som Imasy säger inte vatal något för när köpet är genomfört så bestämmer den nya ägaren själv. Alternativet är att skriva ett fodervärdsavtal på lämplig tid med vilka villkor som helst. Jag har ett fröslg till fodervärdsavtal men det ligger i fel dator så om jag ska komma åt det måste jag stuva om en del men Hawknestgrove Gunilla har i princip samma men med lite förbättringar. Kontakta henne med ett PM. Hon har flera bra idéer som att köparen får betala ganska mycket men får tillbaka vad det kostar att kastrera mot uppvisande av kvitto där katten klart kan identifieras.

När jag är osäker kollar jag en hel del som går att kolla hos myndigheter, dvs vad köparen har för taxerad inkomst under de senaste åren, hur länge som h*n bott på samma adress och att det finns adress över huvud taget kontinuerligt. Det går att kolla på betalningsanmärkningar, om vederbörande är känd i tidigare djurskyddsärenden. Allt detta har jag aldrig kollat för samma katt men flera av de saker som jag räknat upp har jag kollat.

Lycka till både katt och du som frågar.

IceJossan
0

Jag tror att köpet i detta fall kan gå rätt smidigt till om ägare och köpare får bra kontakt; tex att ägaren frågar både intressent och intressentens referens om hur djurhållningen är och om denne är intresserad av avel eller inte, samt om djuren i hemmet hålls försäkrade. Om allt låter bra så är det ju bara att genomföra köpet. Det behöver inte vara mer komplicerat än så, det måste inte skrivas juridiskt bindande kontrakt bara för att man som ägare/säljare vill ha det på ett visst vis. Nya ägaren har ansvaret, men det är ju upp till "första" ägaren att hitta "rätt" köpare som är villig att uppfylla villkoren frivilligt.

[Sephrenia]
0

Det egentliga anledningen till att uppfödaren kräver det är så inte djuret avlivas bara för att det blir en skyhög veterinärs räkning om man inte har den försäkrad, låter hemskt men det är väldans vanligt att man tar det billiga alternativet och avlivar.

NaimaG
0

#16 Ingen av mina katter är försäkrade. Har inte tagit mig i kragen och skaffat det än, de är inte äns vaccinerade. har bara kommit så långt som reggning och kastrering hittills.

#17 Som jag nämnt vet jag inte om denna är uppfödare, det framgår inte. Jag hade gärna viljat köpa den katten just för att hon är så underbart söt, har färger jag älskar och framförallt det är ju en Cornish rexKyss och jag hade inte protesterat när det gäller försäkring men referens har jag svårt att få fram tvärr eftersom jag inte känner en kotte här i stan. Så jag får nog leta vidare efter min tredje kisse.

NaimaG
0

Tittade på annonsen igen och jag tycker inte bilden på katten ser ut som en Cornish Rex när jag tittar närmare. Pälsen och kroppen överränsstämmer inte tycker jag men jag kan ju missta mig.Obestämd

jag är inte så haj på cornish rex och deras utseende vet dock att de är perfekta katten för min del som hatar päls och så är de så söta.Tungan ute

Förresten, vad innebär chippkastrering? Hon har en till annons ute på en hane som är sk chippkastrerad. (finns tre annonser på tre vuxna cornish rexar hon har ute)

Imasy
0

Har du lust att skicka annonslänk på pm?

IceJossan
0

#19 Jag tycker det ser ut som en Cornish? Men jag kan inte heller den rasen.

Tog bort länken med hänvisning till PUL. /imasy

IceJossan
0

Eller får man inte länka direkt i tråden sådär?

Imasy
0

jag kan säga att säljaren är medlem här på iFokus by the way ;)

NaimaG
0

#21 Det är den annonsen och nej vissa forum tillåter inte att annonsen länkas direkt i inlägg.

NaimaG
0

#23 Är hon åh så smidigt. Hoppas hon bara inte tog illa vid med mitt inlägg om hon läst det men varför skulle hon det, jag ställer ju bara frågor kring saker jag är lite kunskap om. Flört

Helt kär i den cornish rex tösen men referens kravet ställer till det tyvärr. Sen har jag ju hund också, vet inte hur pass hundvan den tösen är, det är ju inte lätt att lära en äldre katt.Rynkar på näsan

EddaM
0

Att ha katten försäkrad är en av sakerna som jag är noga med då när det väl händer något så är det ju kanon att ha. Hade inte haft råd att inte ha katterna försäkrade kan man säga. Betalar på autogiro varje månad o det blir inte så mycket totalt. För huskatter kostar en försäkring reunt 550kr i Folksam om året. Innekatter kan ju bli sjuka och skada sig de med.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

NaimaG
0

#26 Bara så lite? Agria har jag för mig har hisskligt pris, visste inte äns att man kunde försäkra katterna via folksam. Vi ska ju försäkra hunden efter nyår när vi väl blivit stadgade i vår nya bostad så då kanske man ska sätta försäkring på katterna i samma veva.

EddaM
0

De har något högre självrisk har jag för mig men jag tycker de är kanon o det har alltid fungerat för mig när jag har behövt att utnyttja dem med.

S*Luddhuvet´z

Imasy
0

Har min perser hane i Folksam, betalar 58 kr i månaden tror jag.

Minns inte riktigt vad jag valde, men jag vet att livförsäkring ingår i detta också. Fanns dessutom ett billigare alternativ, men det jag tog var det "dyra".

Aldrig mer Agria, det är en sak som är säker.

NaimaG
0

#29 58 kr i månaden, var det de dyra allternativet? vad fjuttig summa. Sist jag kolla med agria så skulle bara min ena katt kosta runt 300kr/månad.

katterna
0

Jag har tre katter försäkrade hos agria och jag har agria plus på dem. Heter något annat nu men det hette agria plus innan. Den är lite dyrare än den vanliga för katter. Och jag betalar autogiro varje månad på 200 något för mina tre katter. Men nu har jag också lite rabatt för att det är tre katter och för att dem är idmärkta. Så det är ju inte alls dyrt med försäkring.alltid bäst att ha :)

Imasy
0

just precis, aldrig mer Agria ;) Fick även bättre villkor hos Folksam.

NaimaG
0

Hur är det med IF, vi kommer försäkra hunde i IF tar dem katter också?

Imasy
0

Jag tror IF tar katt också, men jag är osäker på hur pass bra de är.

NaimaG
0

#34 Får nog kolla upp det. Deras hemsida fungerar dock inte just nu.

Jag sitter fortfarande och beundrar tösen i annonsen. Måste cornish rex vara så förbannat söta. Foten i munnenSkrikandes

EddaM
0

Alla katter är ju så förbannat söta hahahaha =) Har köpt mig min dröm perser nu äntligen så nu får dte vara bra på ett tag.=)

S*Luddhuvet´z

[Sephrenia]
0

#18 komenterade inte det aktuella fallet utan just uppfödare vs försäkrings krav överlag.

blondifire
0

fast jag måste säga att du hade inte gärna fått köpa katt av mig! med den inställningen till vaccinering och försäkring( bristen på dom!) hunden verkar mer värd för dig…Obestämd

S*Winsnes Wilda

NaimaG
0

#38 Ok, tack för den piken. Hundenär dock inte mer värd för mig. Jag har inget negativt mot vaccinering eller försäkring jag har till och med tidigare här på katter frågat vilket vaccin katterna skall ha. Varför har ja då inte tagit vaccination och försäkring än? Jo för alla kostnader jag har för min egen medicin, hemtjänst, flytten, betalningar osv. Men det kommer, jag måste ta en sak i taget. Men då vet jag att jag inte ska vända mig till dig, finns andra uppfödare som har mer förståelse i sig gentemot personer med funktionshinder då det är ett kostsamt liv. Alla hjälpmedel kostar bara min medicin, en av dem kostar 400kr. Flört

Maxima06
0

#39 Du känner inte att du då istället för att titta på ny katt ska lägga pengarna på vaccination och försäkring av djuren du redan har?

NaimaG
0

#40 Jag har nämnt redan att jag kommer köra hela vevan efter flytten när jag äntligen har råd, det är ju därför jag kollar upp försäkringsbolag. Har redan ringt veterinär men de har semster till den 2 augusti, så som sagt, det kommer.

NaimaG
0

Nu blev den här tråden bara energikrävande så jag lägger ner min disskution innan jag tvingas gå in på hela min privata situation och innan denna tråd börjar spåra ur.

Sorry att jag startade den med helt vanliga frågor, trodde man kunde fråga vad som helst om man undrade något. Och ja jag tar åt mig rejält så fort jag får pikar, aspergare you know.

[Sephrenia]
0

Blir lätt så då folk har oftast starka åsikter som de tar ut snabbt på nätet + att pga att du inte hör deras röst så antar du att det är elakt menat, inte alls ovanligt.

Hoppas det löser sig för dig med ekonomin och flytten, sådant tar på krafterna för alla människor.

NaimaG
0

#43 åh ja, det gör det. men flytta måste jag ju till en mer handikappsvänlig bostad.

[Sephrenia]
0

#44 förstår det och det är inte mycket man kan göra åt det är bara att lägga annat på is en stund och komma igen när det börjar kännas ok.

NaimaG
0

#45 Jo det är därför försäkring och vaccination på hund och katt ligger på is (hunden är redan vaccinerad dock för 1 år sedan men inte försäkrad än). Det är mycket som ligger på is nu men så snart vi flyttat och veterinärerna på Tegs djursjukhus här uppe är tillbaka från sin semster så ska katter vaccineras och försäkras samt hunden kastreras och försäkras. Flört

blondifire
0

fast precis som köpare har rätt att välja vem dom köper av har uppfödare rätt att välja vem dom säljer till.

Det var inte elakt menat utan jag var ärlig. sen har du väl haft katterna ett tag?

finns fler med handikapp och kass ekonomi. som nån sa, skaffa inte fler innan du kan ta hand om dom du har. kärlek förstår jag att dom får men det krävs oxå pengar, sån är verkligheten..

S*Winsnes Wilda

NaimaG
0

#47 Jo absolut det förstår jag och jag hade inte tänkt köpa katt nu på studs heller. Precis som jag skrev inne på Norsk Skogkatt iFokus så väntar jag tills jag flyttat och mina nuvarande katter fått stadgat sig och så. Just nu letar jag mest så att jag vet vad det är för katt jag söker.

Vist har jag haft katterna ett tag, den ena i 4 år och den andra i snart 3 år men jag har alltid haft hisskliga utgifter speicielt när vi tog in min NFO som krävde en hel del pengar för att komma på fötter, vill inte dra upp hela min ekonomiska historia här men det tar alltid tid att komma tillbaka på fötter vilket vi är efter flytten får då är alla de stora kostnaderna borta.

Nog om det. Nu vet ni hur det ligger till ia alla fall. Nu ska jag ta semester. Flört

Hawknestgrove
0

Vill bara svara dig på ordet chipkastrering. Tror att det rör sig om chip och kastrering. Dvs chipmärkning plus kastrering. Som grund, så finns det väl fyra saker att ha som enkla och inte altför dyra krav. 1. Katrering. 2. märkning, antingen tatuering eller chip.3. Vaccinering. ett måste. 4. försäkring. Som om man väljer den allra enklaste varianten oavsett bolag, inte kostar mer än ca 2 kr per dag. Chipmärkning kan du göra utan sövning, Tatuering måste du söva katten för att göra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

NaimaG
0

#49 Tattuerade,  kastrerade och reggade är katterna redan bara resterande kvar nu.Flört

På annonsen stod det att chippkastrering innebär att katten är som kastrerad fast enbart i ett år sen är han fertil igen, det var en hane annonsen rörde sig om. Frågade just för att jag aldrig hört talas om chippkastrering tidigare.

Hawknestgrove
0

Aldrig hört talas om något sånt…… Ok, man lär sig så länge man lever…… Nån mer som vet något om detta?

För att få den saken belyst tror jag att du får mest svar om du startar en helt ny tråd som just behandlar detta. Gör det, för jag är också nyfiken!

NaimaG
0

#51 Done.

Hawknestgrove
0

ska kolla med en gång……Skrattande

ingann
0

Naima: Jag har alla försäkringar i IF:)  Jag vet inte vad varje enskild försäkring kostar (betalar bara och ser glad ut) men jag har hemförsäkring för 4 rok, 2 veterinärvård extra (katterna), 1 veterinärvård extra (liten blandis-hund) + livförsäkring på hunden. Totalt för det betalar jag 441 kr/mån:) Ett bra pris tycker jag…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Hawknestgrove
0

man får ta alla bolagen och kolla. ringa/maila runt och jämföra. det finns ju Folksam,If, Dina Försäkringar och Agria och Sweland

NaimaG
0

#54 Ja hemförsäkring har vi på Trygghansa men de tar ju tyvärr inte djur annars hade man ju fått rabbat om man haft alla försäkringar där.

Hawknestgrove
0

men vilket bolag har du/ni för bil och hund?

NaimaG
0

#57 Har ingen bil. Hunden är än inte försäkrad. Skrev det tidigare.

Hawknestgrove
0

Förlåt… Men då är det ju time för kohandel! Ta kontakt med alla bolag och be om kostnadsförslag på hund och katter! Då får du rabatt!

NaimaG
0

#59 Jo det är lite sådant vi håller på med just nu. Bra att ha alla djurförsäkringar på samma ställe då kanske man får rabbat och vem vet kanske de även har billigare hemförsäkring, så smidigt det då skulle vara.Glad

blondifire
0

lite OT. chipkastrering gjordes bara på hundar och hankatter förut. numera kan det göras på honor oxå. det är ett hormonchip som gör att kroppen uppför sig som om man kastrerat djuret. detta chip håller ca 8-18 mån sen absorberar kroppen det och djuret kan då användas i avel. bra för att hålla en avelshane fertil utan att tumma på t ex mående..

S*Winsnes Wilda

Mainebusters
0

Nu ska jag lägga mig tror jag, har koll på flera trådar och börjar blanda ihop dem.. Flört

Hawknestgrove
0

ja visst får du rabatt! Vet i ala fall att om katten är kastrerad så får du rabatt på Agria och om du har medlemsskap i kattklubb och om du har tre katter. Så det lönar sig att checka upp vem som kan ge dig bästa budet!

NaimaG
0

#63 Absolut. Ja goch mannen min har bestämt försäkring och vaccination på katterna och försäkring på hunden (hundens kastrering kan vänta lite till, det är inte det viktigaste just nu) direkt efter flytten.

Hawknestgrove
0

ja för hundkastrering är DYYYYYYRT.. Så då har du fem bolag att kolla upp. Jag har  agria, men bara för att de är de enda som har trygghet, dvs skydd för mina katter om jag blir sjuk eller dör.

NaimaG
0

#65 Ja huva ja. 3000 skulle kastrering på hunden kosta på ett djursjukhus vi kollade med dock har jag varit hos dem med ett djur en gång och aldrig mer, usch så jag hatar det djursjukhuset. De andra hann vi inte kolla med de försvann ju på semester i tid och otid. Skrikandes

Hawknestgrove
0

ja, lönar sig att kolla upp kostnader där med….. 2000 kostar det här…..

Imasy
0

Oj, det var billiga hundkastreringar!

För några år sedan så skulle djursjukhuset ha 15.000 kr (!!!) för att kastrera min hund.

Den billiga veterinären jag brukar gå till ska bara ha 5000 kr.

NaimaG
0

#68 15.000!FörvånadHoly jesus christ!

Imasy
0

Eh joo, man sätter lätt kaffet i halsen när man ser deras prislista.

En annan sjuk sak är, att när jag var iväg med en av mina katter dit i julas för att han var sjuk, var det faktiskt billigare att behandla honom än att avliva honom Förvånad

inte för att avlivning stog på tapeten, men det är sjukt att det är så.

NaimaG
0

#70 Det är ju nästan en fördel får då har man ju möjligheten att ge katten en chans utan att behöva tänka på plånboken om du förstår mig rätt. Givetvis skall man göra det oavsett vad men det finns ju de som tar prisfrågan före.