Utekatt ut igen
Just nu bor vi en trappa upp med enbart tillgång till en onätad balkong. Balkongen kan stå öppen och katterna kan vara där ute utan att de äns försöker klättra eller smita iväg trots att balkongen är onätad.
Nu är det dock så att vi skall flytta inom kort till bottenvåning. Vi kommer endast ha altan på framsidan och baksidan. I och med det funderar jag på att göra min norska skogkatt till utekatt igen. Jag vet att han har en sjukdom (ej smittsam) men jag måste lita på att han inte äter olämpliga saker där ute ifall han blir utekatt igen. Han trivs att vara ute och mår verkligen inte bra av att vara innekatt hela tiden och eftersom vi kommer bo på bottenplan och inte ha någon balkong är utelivet det enda alternativet för honom.
Min fråga är nu, han är snart 5 år gammal och varit innekatt i snart 3 år men ack så han saknar utelivet, hur lär jag honom att bli utekatt igen?
Jag är nämligen rädd att han ska bli stulen eller i värsta fall inte hitta hem. Det är trots allt en norsk skogkatt vi pratar om och oftast brukar folk se värde i dem.
Hur ska jag göra för att erbjuda honom ett uteliv?
För mig är det helt obegripligt att du vågar men det är en annan sak.
Kan du inte inhägna uteplatsen med nät t.ex?
/Maria
#2 Altanen på baksidan av den nya bostaden kommer byggas upp nästa sommar. Min man ska bygga så att katterna kan vara där ute, sätta små fönster på räcket han slår upp så katterna kan titta ut och bygga ett staket de inte kommer igenom med nät ovanför det.
Men jag vill helst att min norska skogkatt ska få den frihet han hade 3 år sedan då han mår bäst av det men jag vet inte om jag törs. Jag är rädd att något ska hända min ögonsten om jag släpper ut honom och att han en dag aldrig kommer hem igen.

Jag hade inte vågat släppa ut honom heller. Varför inte testa att ha honom i lina?
Bor i lägenhet o har hägnat in balkongen o skulle jag bo som du så skulle jag bygga kattgård. Även om jag bodde på landet långt från andra skulle jag bygga kattgård. Har haft utekatter och det gör så ont att förlora dem pga bilar och annat. Nej jag tycker att det finns för många faror, bilar, människor, andra katter och djur, maskiner o mycket mer. Så sent som igår bråkade två katter här ute o stackars den lilla som fick stryk.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#4 Ja jag håller med dig det är just alla dessa faror jag är rädd för. Vi brukar ha honom i koppel men han absolut hatar det, var och varannan gång får han panik av att ha ett koppel på sig. Ibland går det och ibland inte. Kattgård har vi ingen möjlighet att slå upp, så stor trädgård kommer vi inte ha men altanen som byggs upp nästa år kommer ju nätas in men det ger ju inte katten den frihet jag vill ge den inte har de mycket att se heller utom en skog som står väldigt nära altanen.
#3 Om du känner på det viset så tycker jag du ska ha honom som innekatt med tillgång till utevistelse då i form av inhängnaden (som ni ska göra till katterna, tycker jag låter bra
) och promenader i koppel.
Det är ju tyvärr så att när man släpper ut en katt att springa helt på egen hand så får man ha i beräkningen att den kanske inte kommer tillbaka igen, olyckor händer, de kan bli påkörda, instängda, skadade eller någon annan kanske beslutar att din katt ska bli deras…
#6 Jo. jag har aldrig haft en utekatt i mitt liv. Jag har ägt många katter men ingen har någonsin varit utekatt så jag tänkte bara höra med er här inne hur ni ser på det hela.
Jag personligen tror att de flesta katter kan trivas som innekatter, det krävs dock baralite mer aktivering både av matte/husse och katter
. Vem vet din katt kanske nöjer sig med inhängnaden?
Personligen så skulle jag aldrig våga släppa ut mitt hjärtegull på egen hand, det är ju min lilla bebis!
#8 Precis så tänker jag. Skulle jag släppa ut min NFO så skulle jag ha hjärtat i halsgropen var och varannan dag. Hittills har han inte nöjt sig med enbart balkongen i denna bostad så jag vet inte om altanen i nästa kommer göra skillnad även om den kommer vara större och markbeläget.
Vi har två kastrerade hanar som är födda och uppvuxna i lägenhet med balkong. För fem år sedan flyttade vi till radhus med inhägnad trädgård och Moritz har hela tiden försökt att rymma.
Han har aldrig varit ute på egen hand mer än de få gånger han tagit sig ut på grund av att han klättrat. Lyckligtvis har vi varit hemma och han har max varit borta i en halvtimme innan vi fått tag i honom.
Han kommer för alltid vara en notorisk rymmare
men jag vet att han skulle inte klara sig så bra. Han är rädd för mycket och har som sagt aldrig varit ute själv.
Jag är ändå övertygad om att en innekatt inte behöver ha ett dåligt liv. Det blir vad man gör det till.
/Maria
#10 Min NFO kan rymma ut genom ytterdörren han med när man öppnar den, snabb är han också, men han går inte längre än till närmsta buske där han sedan väntar in en och tillåter en plocka upp honom och bära hem honom våran andra katt är precis likadan.
Våran nfohar ju varit utekatt hela sitt liv tills för tre år sedan.
#11 Jo, men vad jag ville komma till är att även innekatter kan vara rymmare.
Vi har haft en katt som var utekatt på helger och somrar i hela sitt liv och hade inga problem att vara i lägenheten där han inte kunde komma ut.
Jag tror det beror alldeles på kattens personlighet.
Vill man vara rädd om sin katt så gäller det att ha honom inne och underuppsikt ute, som koppel eller inhägnad.
/Maria

Kan du inte låda honom vara ute lös under uppsikt då, men aldrig lämna honom ute ensam?
Men ha gärna halsband med telefonnummer i OM han skulle smita ifrån dig.
#12 Jo jag förstod vad du menade. Våran andra katt har ju varit innekatt hela livet och även han kan få för sig att smita ut genom dörren. Hade man bott på landet mitt ute i ingenstanns hade det nog varit lite säkrare att ha katten ute men bor vi som oss i ett bostadsområde och i radhus omgiven av vägar, bilar, lekande barn osv så är det nog bäst som ni säger, att hålla de inne och i inhägnad samt koppel när de är villiga att ha på sig det.
#13 Vet inte om det skulle fungera. Skulle jag göra så så kan jag ju lika gärna sätta koppel på honom.

min ena är inte superglad i koppel. hon blir helt sne :P själva selen, eller ett halsband går bra däremot. har en liten pingla i den så man hör dem inne i buskarna och det går kanon. har aldrig varit med om svårare incidenter.
själv skulle jag nog försöka undvika att släppa ut katten, framför allt med tanke på att den kan få i sig både det ena och det andra, och som du sjrev innan var ju inte det så himla smart för katten… själv har gal aldrig koppel på mina och det funkar helt lysande! framför allt slipper jag stå och se peddo ut i nån buske för att katterna ska in och jag måste hålla i kopplet :P
Får man fråga vad de är för sjukdom katten har?=)
Jag skulle inte våga släppa ut en katt även om jag bode på bottenplan. Förutom farorna så är det inte alla hyre/bostadsrätts föreningar som tycker om lösspringande utekatter. Sen kan grannarna klaga om/när katten smiter in till dom, då blir grannnsämjan lidande
#17 Kronisk Kolit.
#18 nu kan ja inte så mkt om de men äter katten nödvändiga mediciner för sin åkomma är det också något man måste räkna in. En utekatt kommer inte alltid in varje dag och medicineras katten kan de bli svårt…
Du har en hel del att tänka på. ett tips att göra en plus resp minuslista och se vad som överväger
#19 Nej han äter inga mediciner utan kräver bara en kontrollerad kost.

Härligt att han ska bli utekatt igen! Börja med att vara med han i trädgården och låt altandörren/dörren stå öppen, så han snabbt kan springa in om något skrämmande dyker upp.
Det låter ju lite riskabelt om han ska ha en kontrollerad kost. För blir han utekatt igen har du ju verkligen ingen koll på vad han äter.
Testa istället med att göra en uteplats på altanen. Det kanske blir en aning större än balkong i alla fall?
Och så mycket aktivering.
kontrollerad diet? betyder det inget annat då, för katter fångar och äter levande ute ju.. bara en tanke..
S*Winsnes Wilda
#23 Vet inte hur du menar. Det jag menar med kontrollerad kost är att han inte kan äta vad som helst med risken till att bli dålig, en annan orsak till varför jag inte törs släppa ut honom.
lite det jag menade. om han får gå ute kanske han äter nåt som är dåligt för hans sjukdom?
S*Winsnes Wilda
#25 Jo det är det jag är orolig för. Koppel är väll det enda alternativet men han är så förbasskat stretig ibland i koppel så en del gånger går inte koppel alls då är det väll bara altanen som blir alternativet när den väl är uppbyggd.
jag tycker du själv har svarat på frågan. MEd andra ord, du bör inte släppa ut honom. Med tanke på alla de aspekter du tar fram här, sjukdom, rädsla om katten, etc. Nej han kan gott vänta tills han får en inhägnad plats att vara på och slipper riskera livet elelr att bli plågad av någon djursadist
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....