Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2917 ggr
paow
0

Jourhem

Jag har alltid haft stort intresse för djur - och har idag 1 hund & 2 katter. Och nu har jag börjat fundera på att ställa upp som jourhem, för katter då.

Vad tror ni om det?

Jag är 15 år & kommer, om det här blir av då, har hjälp av min mamma. Vi bor ju på "landet" i en liten by - så de passar både ute & inne katter. Jag/vi har tiden & pengarna för det här.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Alexej
0

Låter jättebra framförallt när din mamma är med. Det finns så otroligt många hemlösa katter ute, nu framförallt mammor med sina ungar.

Var bor du?

Här finns en artikel om att vara jourhem. Alla gör lite olika men ungefär.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

paow
0

"Problemet" är väll att jag bor långt i från allt. Jämtland/ västernorrland. I en liten by vid namn Backe. 16 mil från Östersund. Men samtidigt är det inte allt för svårt och få tag i skjus & transport.

Alexej
0

Hemlösa katter finns överallt:)

Är inte så duktigt med geografi men är Sundsvall långt borta? Där finns föreningen Bill+Bull som söker akut jourhem.

Kattföreningen Norr (Kattakuten Norrbotten) är också väldigt bra. De har inget katthem utan jobbar med jourhem.

Här finns deras länkar. Var lite försiktigt, finns också "sämre"katthem….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

paow
0

Jo, det är ju klart de finns.

Njae, det är lite mellan - 2-3 timmars bilfärd. Men det skulle nog inte vara några speciella problem. Jo, man vill ju hellst ha och göra med ett bättre katthem.

Jag funderar också på hur jag ska göra på bästa sätt om de skulle vara en/flera innekatter som kommer. Och har lite idér,Eftersom att vi inte har balkong, kan man ju inte göra någon "inhängnad" där. Men mitt rum är rätt stort, och har en dörr ut till altan, så kunde man kanske ha gjort som en bur/inhängnad där - så kan kissen gå ut och in mellan altan och mitt rum/hus.  ska visa bilder sedan hur jag tänkt göra.

Och om jag nu ska "ta mig ann" en kisse, så vill jag vara väl förberedd, och kommer nog iallafall vänta tills i slutet på sommaren - då vi har lite "resor" nu i sommar.

[Anunnaki]
0

Alexej!

Liten undran? Blandar du inte ihop Sundsvall och Söderhamn? Eller finns det Bill och Bull på båda ställena? Bill och Bull i Söderhamn behöver jourhem akut så vitt jag vet. Och jag behöver hjälp med en katta om tre veckor när hennes ungar flyttat. Jag kan inte släppa ihop henne med mina andra katter och det är inte roligt för henne att till stor del tvingas vara för sig själv när hon inte längre har sina småttningar.

Alexej
0

#5 Skäms

Visst, menade Söderhamn. Får kolla på en karta var allting ligger…Fast i Sundsvall finns det Lenas Katthjälpen som också är väldigt bra.

En från Västra Götaland:)

Alexej
0

kollade nu kartan:)

I Östersund finns ett katthem. Jämtkatten

Vet inte om de finns kvar. Hade en del finansiella problem.

Hehe, men hittade en tv film om Backe:
Lilla byn Backe - ett laglöst land

IceJossan
0

Kanonbra att ni vill ställa upp som jourhem :) Det är otroligt många katter som behöver hjälp! Däremot så får man tänka på att om man är jourhem åt ett katthem så måste katten hållas inomhus eller endast vistas ute i sele/rastgård, för att inte riskera att katten springer bort. Som förening måste man se varje försvunnen katt som att en hel adoptionsavgift har sprungit bort, eftersom föreningarna är ideella.

Kanske detta inte gäller alla katthem, men majoriteten iaf.

paow
0

#7 Jo, jag ska såg det jag med. Hahah får väll kolla den tv filmen sen då, om man vågar .. Skäms

#8 Har länge tänkt på att adoptera en katt från ett katthem. Men då känns det nästan bättre att få hjälpa fler katter - istället för bara en. Jo jag har läst det nu också, men det blir nog inget problem alls- har lite idéer om hur jag ska fixa en "rastgård" som leder in till mitt rum. heh.

förstod inte riktigt "Som förening måste man se varje försvunnen katt som att en hel adoptionsagvift har sprungit bort, eftersom föreningarna är ideella." Antar att du menade ifall jag skulle vara jourhem åt en katt, som skulle springa bort? (ifall jag hade den ute..)

IceJossan
0

#9 Ja precis, att om en katt springer bort så är det faktiskt 800 kr (eller vad katten nu kostar att köpa) som springer bort. Och mer än bara så såklart, det är ett litet liv som ingen vet om det överlever!

Kanonbra med rastgård! :) Googla lite på det, det finns enormt många tips på rastgårdsbygge!

Alla katter behöver ett alldeles eget hem, så du skulle göra en jättestor insats genom att adoptera en katt. Men som du säger, så kan du hjälpa fler katter att hitta alldeles egna hem genom att vara jourhem - och så småningom kanske du får hem den där "perfekta" kissen som du inte kan släppa ifrån dig :)

paow
0

#10 ja det har du ju rätt i. Rastgård känns som ett måste för mig när man har innekatt, speciellt då mina egna kissar går ut och in som de vill. En dag slår jag vad om att jag kommer falla för en och adoptera - fördelen är ju också att jag ser om mina egna katter och den katter accp varandra. Och tills den dagen kan jag hjälpa andra katter.

Och som sagt, jag väntar nog till hösten innan jag fyller i papper osv., då jag har all tid och just nu har jag ju en liten kattunge här som behöver all tid. :)

Hawknestgrove
0

ja och du får ju inte teckan giltiga avtal själv än. eftersom du inte är 18 år.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

paow
0

#12 ne det är jag mycket väl medveten om. Men som jag skrev så är min mamma med på det här.

IceJossan
0

#12 Nej så är det ju också. Men det blir ju hennes mamma som står på jourhemsavtalet då bara.

Hawknestgrove
0

och som jourhem  får man ALDRIG ställa frågan hur länge……

paow
0

#15 får man lite försiktigt fråga varför man Aldrig får ställa den frågan? kan ju alltid vara bra och ha förklaringen också.

Hawknestgrove
0

ja missförstå mig rätt. som stödhem så kan du ha katten hos dig allt ifrån 1 dag till…….. ja du vet aldrig….och det är ingens fel. En del  kissar är ursvåra att hitta hem till. Det är en sak om du från början säger , att du kan vara akuthem, och själv sätter en gräns. från början. Men om du ställer upp som stödhem, då är det ju till permananent hem hittas.

paow
0

#17 Aha, bra och veta!

Hawknestgrove
0

ja och du ska veta att båda delar är lika eftertraktade.

IceJossan
0

Vissa katthem "tillåter" att jourhemmen sätter en deadline, och kontaktpersonen eller jourhemmet måste vid deadlinen ha ett nytt stödhem redo att ta emot katten.

På Örebro Katthem funkar detta till viss del. Alla jourhem är högt uppskattade, och kan katten bara vara i ett stödhem 3 månader så är det i alla fall 3 månader och katten slapp dö. Men djur ska inte flyttas hit och dit, och allt gör för att det ska finnas ett långvarigt stödhem till varje katt, såklart.

Men det är bra att veta, att i vissa fall kan man sätta en deadline, medans man i andra fall omöjligt kan göra det.

Det beror ju på prioritering.. Många föreningar gör allt för att ALLA katter ska räddas och nya intag görs hela tiden, medans andra föreningar koncentrerar sig på att se till att de katter som redan finns i föreningen har bra och långvariga stödhem och att stödhemmen är nöjda, och då får nya intag får vänta tills en plats finns ledig.