Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2323 ggr
[bsmx]
0

astma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Kattitzy har presis fått diagnos på astma, han är 9 år o har aldrig hostat tidigare, nu har han kortisontabletter o ska på åb om 2 veckor. Har nångon erfarenhet av kattastma, kortison, andra alternativ?

Kan bero på den hemska hettan o torkan ute, menman funderar ju hela tiden hur det kommer bli i framtiden.

Scully
0

Nyfiken som jag är så kollade jag upp detta på nätet, det verkar vara fler som ej vill behandla med kortisontabletter då detta slår ut hela kroppen, den använder inhalatorer med ventoline eller pulmicort mm

Samt ser till att det inte är dammigt, även se till att man ej har en dammande Kattsand Glad

tuska
0

Jag skulle söka en annan veterinär för att till 100% veta att det är rätt diagnos.

Hur ställdes diagnosen va det bara att han nyss börjat att hosta ?

[bsmx]
0

Ja jag såg det där med kortisonet med, känns inte kul om han ska få biverkningar av dem, men så konstigt han fått det när han är 9 år?! eller hur? Hoppas bara att det börjar regna nu så han inte får massa damm i sig i onödan, då kanske det vänder? Han har svarat på behandlingen.

Han var på klinik, de gjorde röntgen, tog massor med prover, även infprover. Det började med att vi trodde han satt något i halsen, som han ville kräkas, men ingeting kom, tog in honom efter symtom bara några dagar. Han äter, leker o är som vanligt, har varit det hela tiden, förutom då innan han fick kortisonet, så det har ju hjälpt honom.

tuska
0

Hosta kan ju bero på så mycket annat än astma, har en 7 årig katt som nu fått övre luftvägsinfektion och står på en PC kur, efter tre dagar hostar hon inte, besvären med heshet har även försvunnit.