Kattungemat?!
Hejsan
Jag har gett kattungemat till mina kattungar som har varit för små katter.
Men nu har min kompis som skulle handla inhandlat fel kattmat, den maten hon köpte är från 3 månader..
Tror ni att det går bra att ge dem det?
Jag bor långt från stan så handlar inte så ofta. så vore bra om det funkade.
Har ni annars något tips på vad jag kan ge dem sålänge?
Vad är det som kan hända? blir de dåliga i magen?
Svara gärna:)

Att byta mat tvärt kan ge dåliga magar.Är det sammafabrikat på fodret?Hur gamla är kattungarna vad är de vana att äta?
Stolt ägare till tre La permer
Okej, det låter inge vidare.
De är vana vid att äta torrfoder och gelemat från RC. Babycat.
Detta är whiskas kattmat från 3 månader.
De är två månader gamla.
finns det något jag kan ge de istället då?
Vad gör jag om de blir dåliga i magen?
Jag har hört att de kan sluta växa av det.
Jag kan varmt rek färskfoder det finns Nordic färskfoder även en som är av fisk och är både till hund o katt. Men om du tycker om torrisar så rek orijigen den är mer kött och inget vete mm i. Lite dyrare man den har katter o hundar gillat även bra för matallergiker finns för kattungar dok ska du inte göra raka byten utan man tar lite av nya fodret i det gammla ökar lite osv detta vet dom ofta om i djurbutiken där du köper ditt foder.
Sen denna kattmat ni har köpt fel går säkert ge men inte lika fet som den för små kattungar.
okej, förstår.
Men jag kan nog inte komma till stan. Så tror ni att jag kan ge dem den här maten även fast den inte är lika fet.
Jag hoppas inte dem blir dåliga i magen av det tvära bytet men om de blir det finns det något man kan göra åt det?
4 ja du kan ge den maten, ge helst inte för mycket utan ge lite nu och lite i morgon bitti. Jag skulle ge kattungen mat 3 gånger per dag hur mycket vet jag inte riktigt :) Hur gammal är den och vad är det för kattmat den var van vid innan är det samma märke ni köpt nu? för då bör den kunna äta fodret utan få en massa magproblem.
okej 5 du kan läsa inlägg nummer två där står svaret på på dina frågor.

Om jag vore dig så skulle jag kasta whiskas kattmaten.Ge RC maten en kort tid och skola över kattena till vettig mat istället.
RC blötmaten är oskäligt dyr och inte alls så bra som tex Mjaus blötmat.
Ge mat fem gånger per dag så mycket som de vill äta.
okej men jag har ingen RC hemma. Den enda maten jag har är whiskas.. och jag kommer inte till stan så ofta. Jag kunde inte hänga med till stan idag därför handlade en kompis åt mig och då blev det fel mat. Så .. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
några tips på vad jag kan göra om de blir dåliga i magen av den nya maten
några tips på vad jag kan göra om de blir dåliga i magen av den nya maten
Du kan ju alltid beställa hem rätt foder via foderbilen.

Blir kattungarna dåliga i magen så koka en morot och ge dem det.
tack för tipset.
om de blir dåliga i magen ska jag sluta ge fodret då också?
Jaha helt annat märke. Jag tycker eftersom du inte kan åka så ofta till stan osv kan du ge whiskas men ge inte förmycket eftersom kattungar kan ha kännsligare mage. Blir den nu lite lös låt säga lite mjukare bajs så är det ingen större fara så länge den inte blir rinning bajs. Och finns det inte vanlig zoobutik så finns det bättre foder även i matbutiker nu tror jag den heter ONE? finns för kattungar men även Mjua har mjukmat och torrfoder även för kattungar om jag inte minns helt fel det är svenskt foder. Ska även finnas skapligt på ÖB svart påse (vet inte namnet på den) nu har jag inte kollat in riktigt innehållet i den eftersom jag är kattlös sen några år tillbaka. Men sett den och katter tycker den är ätbar ser ganska god ut.
Kollar man sen kg priset o gämnför "skräpkattmaten" med lite "dyrare" kan jag säga att katterna äter mindre av det dyra och det blir billigare i längden, dessutom bajsar dom mindre och det luktar mindre.
tack så mycket för tipsen 14:)
ska se hur det går.
Har ni fler råd och tips så får ni gärna komma med dem:)

du behöver ju faktiskt inte åka själv och köpa mat :) jag kan verkligen rekomendera att du handlar från www.foderbilen.se. då kan du även få maten hemkörd. jag gör det, och det går verkligen kanon :)
whiskas är inget bra foder att e en växande kattunge, tyvärr. jag skulle försöka få tag på annan mat så snart som det bara går. genom foderbilen kan du ha ny mat om ett par dagar.
Orijen är toppen enligt mig! Då behöver du inte byta mat sen när de blir äldre. :-)
jo men i brist på bröd, så äter man limpa. OCh hur bra alla annan mat än är, så kan TS inte få tag i den IDAG. Så mitt råd är att Ok ge whiskas, kasta den inte men har du möjlighet, så blanda ut den med något annat. den kan du ju ge sedan blandat med annat när de blir större och i dag måste ju kattterna ha mat….Så vad gör TS? Låter katterna svälta? det är ju inte bra heller…..Snarare ännu sämre…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
18, Håller med dig bättre ge detta än inget :)
Klart jag inte låter mina katter svälta.
Och jag vet att whiskas inte är den bästa maten och den är heller inte för rätt åldersgrupp. men så fort jag kommer till en affär så ska jag köpa annan mat men eftersom jag inte kommer till stan så ofta så får det bli denna maten.
Jag vet att ni tipsat om foderbilen och jag kanske tar till den metoden.. Brukar inte handla så ofta på nätet och tycker det är lite läskigt.
Finns det någon människomat som man kan ge till katter?
Typ okryddad köttfärs? eller något.
Dem verkar inte klaga på whiskas och ingen har blivit dålig i magen ännu i alla fall, det är i alla fall skönt.
ja det var det jag menade. Förlåt mitt dåligas ordval, det är de som mässar att du promt ska slänga maten, uttrycker sig lite dumt. Ok, har man fri tillgång till kommunikationer, så är det ju inga problem, men jag kan gott förstå, att du väntar tills du kommer till en butik. Mina ödmjukaste ursäkter till dig, för det var som sagt inte dig jag klagade på utan, tog valet du hade och då är ju whiskas bättre än inget. Du ska inte vara rädd för att handla på nätet när det gäller foderbilen som är ett väl fungerande företag som många här inne använder sig av.
Ja köttfärs är inte alls dumt. rå, men förvara den kallt, så den inte blir dålig. OCh fiskbullar? Om du har det hemma….Men som sagt, mår de bra på whiskas, så kör du på det, tills du kommer över annat, som du gott kan blanda upp whiskasen med till att börja med!
ingen fara. är bara glad att få råd här inne.
Det är inte så bra med buss o sånt till stan och jag har inte bil så det är därför jag inte kan komma till stan.
Det verkar vara fler som nämnt foderbilen så då borde de vara något man kan lita på så det kanske blir att beställa av dem om jag inte kommer till affären de närmsta dagarna.
Jag visste inte att man kunde ge rå köttfärs till kattungar, jag trodde man skulle steka eller koka den.
Har i alla fall hört att den ska vara fryst en gång innan? men de kanske inte stämmer. fiskbullar har jag inte hemma.
tack som sagt för råd o ni får gärna komma med flera.
Det enda jag oroar mig för är att de blir dåliga i magen o stannar i växt o sånt. De skulle vara hemskt. Vill mina små katter ska må bra:)
Det gör inget om den inte är fryst. För våra kontroller på kött är så bra. Men tips, förvara den i frysfacket i en tunn platta, så kan du bara bryta loss så mycket som går åt fort. Då riskerar du inte att färsen blir dålig.
okej.
Det är bara nötfärs man kan ge va?
läste lite om att de kunde få mask av fläskfärs?:S
tack för tipsen:) hoppas jag kommer till affär snart eller så får foderbilen komma hit:)
nej du kan inte få mask av fläsk. Trikinprover tas alltid på gris. Men fläskfärs är fetare och har sämre hållbarhet än nöt.

Varifrån skulle den masken komma?Tror du på allvar att maten som vi köper i affärn innehåller mask.
Varför handlar du inte från www.foderbilen.se då får du de ju hem till dörren. Visst RC är väl inget foder jag skulle ge av flera anledningar men whiskas torrfoder är ju ett av de sämsta på marknaden. Allt är i princip bättre än de.
Vad äter mamma katt? För du kan ju ge hennes foder tills du fått köpa RC fodret…
327 nu ska hon handla från foderbilen,. men nu gällde det akut idag! och även Whiskas är ju bättre än inget alls….
#28 ja men eftersom kattungarna är 2 månader ska mamman finnas där (det är ju lag på att man inte får skilja mor och kattungar innan 12v) så då kanske mamman åt vuxenfoder av RC därför tycker jag det är bättre än att ge whiskas som är av annat märke..
ja visserligen, men nu är det tydligen som det är.. det kan finnas orsaker till det också. och vad som finns IDAg är ju whiskas. Inget annat och whiskas kattungemat så då är det väl inte så farligt att döma ut det? tills foderbilen kommer….
Jag läste någonstans på nätet om det här med mask. Det var någon bakterie som de handlade om.
27: varför är RC dåligt? eller varför skulle du inte välja det?
Kattmamman är med i bilden fortfarande och de tuttar på henne ibland.
Jag ska försöka komma till butik eller beställa från foderbilen som sagt.
ja men nu är det ju kväll och ta det du med knusende ro. Du har kattungemat, som visserligen är till för såna som är 4 veckor äldre. OCh med handen på hjärtat, om den eller den maten hade varit dålig, så dålig, så hade den väl aldrig blivit såld? Det enda jag avråder för, är FRISKIES till vuxna kastrerade hankatter, för deras torrfoder innehåller för hög magnesiumhalt. Ändå, så vet jag om katter, som vägrar äta annat….och de är gamla…..Jag blrukar stödutfodra min styvsons katter och de gillar och mår bra av eldorados billiga kattmat med fisk. Den med kött, som till och med ser aptitligare ut, den är inte lika poppis. Men det är ju katter som barfar sig själva ute också.
Okej. Ja ibland brukar djur veta vad som är bra för dem och ibland inte.
Det där med friskies visste jag inte, men alltid lär man sig något nytt:)
ja, felet är den höga magnesiumhalten. den ligger på över 0,1
okej förstår.
#31 Jag gav de då kattungen ja köpte åt de hos uppfödaren fortsatte även då andra katten kom till mig. Efter några månader börjar helvetet med reaktion mot fodret. Trodde de var en slump men ställde en fråga på ett kattforum där visade sig att många hade katter som reagerade på RC kitten. Någon mailade RC och fick svaret att de ändrar receptet flera ggr per år men de går aldrig ut med det till de som köper fodret. Vet inte vad min katt reagerade på i deras foder och hon tål heller inte deras blötmatsfoder .
För andra fungerar fodret klockrent=)
oh ja , jag vet många som inte vill ha annat foder….