Kattunge skriker på lådan
Har en kattunge här hemma på 6 veckor som skriker när hon ska bajsa. Går runt runt i lådan och piper och skriker.
Men sen sätter hon sig och bajset kommer.
Jag vet inte om hon är hård i magen eller något? Vad kan man göra för att hjälpa henne?
En del kattungar piper lite innan de ska göra sina behov. Ganska bra om de inte är riktigt rumsrena, för då hinner man fånga upp dem och sätta dem på lådan.
Det brukar gå över efter ett tag, när de inte längre tycker att det är så märkvärdigt att gå på lådan själva.

Hon talar nog bara om att nu behöver "hon gå"…
Kattungar gör så, de kan även sittai lådan och gnälla och jama innan det kommer något.
Min Moritz (8 år) ha alltid sedan han varit kattunge deklarerat högt och ljudligt när han ska på lådan
/Maria

Det kan inte vara som så att hon är hård i magen?

Om hon skulle vara hård i magen kan man ju alltid massera, de skadar ju aldrig- även fallet nu inte skulle vara så.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Vänta lite här nu…. 6 veckor???????? var är mammakatt? En katt får inte lämna sin mamma innan den är 12 veckor, jag hoppas verkligen att du inte har tagit den från mamman tidigare… För det är ett lagbrott!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#7 tror hon har haft kattungar förut om jag inte minns helt galet. Så skulle gissa att hon även har mammakatt där.
hoppas jag verkligen…..
#9 är mer säker efter att ha kollat på hennes pres. Det står om katterna och att dom väntade ännu en kull under våren. Skulle tro att katten är från den kullen.
Då kan man ju fråga sig hur de andra ungarna mår då? Eller har de fått flytta????
Varför börja undra sånt när hon funderar om en kattunge som skriker när hon ska bajsa?
Om jag minns rätt så var förra kullen 12 veckor innan dom skulle flytta. Hade henne på bilddagboken tidigare via kanin iFokus om jag inte minns helt galet.
Eftersom det i så fall borde finnas fler ungar och då borde väl man kunna se hur de mår?
Förresten, om katten är hård i magen, det ser man ju på bajset som kommer. OCh i och med att den fortfarande förhoppningsvis diar en del, så borde ju förstoppning inte vara något som den har. UNder förutsättning, att den får korrekt mat som komplement
#13 tänkte mer på "Eller har de fått flytta????"-delen.

Hawknestgrove: Nu målar du fan på väggen lite väl snabbt. Bara för att man skriver om en kattunge så betyder det inte att den är tagen från mamman i förtid
Bättre förekomma än förekommas…..

#17 Nja det tycker jag inte riktigt. Tycker man ska tänka mer på hur man bemöter inlägg här på forumet :P
Men jag har fortfarande inte fått vare sig bekräftat elelr förnekat att det är en ensm unge tagen från mamman. Visst, det kan ju även vara en hiitekatt, som mamman blivit överkörd för, Visst. Mem mitt intryck är, att det är en ensam kattunge, som inte har sin mamma hos sig. Punkt slut och det är därför jag reagerar som jag gör
#19 TS har varit aktiv på kanin iFokus tidigare i alla fall, därför jag känner igen henne. Hon har ett flertal katter. Förra året (eller om det var därförra) hade dom en kattkull. Och på hennes pres står det ju att dom väntat kattungar.
Så tycker det verkar rätt självklart att det är deras egenuppfödda.
På TS presentation fanns det även en länk till hennes bilddagbok där man kunde se bild på kattmamman och 4 kattbebisar.
jaja huskattavel alltså Ok. no further comments…..förutom att de borde kastrerats.
verkar så.

Detta var det värsta jag läst på länge! Ta reda på fakta innan man börjar anklaga kanske?
Jag har fått svar på min fråga. Resten tänker jag faktiskt inte ens svara på. Så lågt!
Nu tycker jag faktiskt att det fåt ta och taggats ner i tråden!
TS har inte någonstans skrivit att hon tagit en kattunge för tidigt ifrån sin mamma. TS har heller inte skrivit hur många kattungar det blev i kullen, så det har lika gärna kunnat bli endast en överlevande.
Så att anklaga TS för att ha sålt kattungar för tidigt och plockat bort mamman från kattungen tycker jag är bra smaklöst när det inte finns något alls som tyder på det.
Skärpning!
Jag vet om flera kattungar som piper när dom ska bajsa jag satte mig ofta brevid då och då vart dom tysta o nöjda och de bajsade. Själv har jag inte fött upp katter men tog in kattungar som annars skulle dödas av en jägare (närheten av våran sommarstuga)
Kan säga att alla vacc,avmaskades,märktes och fick nya hem som jag valde med omsorg, och följde mina krav på annat.
Så detta kanske med pipandet har o göra att först vart kattungar tvättade av sin mamma då pep dom oxå sen så är det lådan men fårsätter pipa? lite så trode jag :)

#25 tänk att de gjorde min kattunge också när jag fick hem honom - som då var 12 v, han pep och gnällde, men så fort man satte sig bredvid honom så vart han nöjd. Han höll på så tills han var ca 14 veckor, alltså i 2 veckor.
26, ja får honom var det säkert ren trygghet. Nytt hem och behöver ha en tryggmatte som sitter brevid :) och det bästa ofta tar man ju bort bajset snabbt så lådan är trevlig att besöka ganska snabbt efter med ;)

#27 haha precis :)