Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1743 ggr
GoldenStardust
0

När

När tappar kattungar sina mjölktänder (vet inte om det kallas så för katter)Skäms

Och när blir katter könsmogna?? Skillnad på honor och hanar??

När brukar man rekomendera att man ska kastrera/sterelisera katter?

MonicaLagerquist
0

När tappar kattungar sina mjölktänder (vet inte om det kallas så för katter)

-Det heter mjölktänder på katter också och runt 4-6 månader gamla brukar kattungarna vara när de byter tänder.

Och när blir katter könsmogna?? Skillnad på honor och hanar??

-Runt 6 månader upp till 12 månader.Jag upplever det som att honorna är lite senare än hankatterna.

När brukar man rekomendera att man ska kastrera/sterelisera katter?

-Katter som inte ska gå i planerad avel kan man kastrera från ca tolv veckors ålder.Tyvärr har många veterinärer dålig koll och kunskap och vill vänta tills katterna är 6 månader.Har man katter som ska gå ute så bör man se till att kastrera och ID-märka innan man släpper ut katterna på engen tass.Sterinlisera katter gör man inte längre utan nu kastreras både hanar och honor.

Stolt ägare till tre La permer

GoldenStardust
0

Tusen tack för ditt svar :) Jag har inte haft kattungar sedan i mitten på 90-talet och i början på 2000-talet, så måste säga att man glömmer fortSkäms

Vi fick hem 2 st katter i lördags, en hona och en hane. Honan är 16 veckor, snart 17 och hanen är 12 snart 13 veckor. Idag har han varit väldigt intresserad av att lukta henne i baken *urasäkta ordvalet* därför jag undrade om det kan vara så att hon börjar bli könsmogen??

Vi vill ju inte ha några kattungar sen, så vi ska kastrera båda två så snart det bara går :)

Jag hoppas kunna få bra gemenskap här inne och få mycket hjälp och svar, men även kunna hoppa jag kan bidra med nåntingSkäms

MonicaLagerquist
0

En sak som är viktig att komma ihåg är att en honkatt blir infertil direkt efter kastrationen men en hankatt kan vara fertil upp till sex veckor efter en kastration.Jag har haft en honkatt som blev fertil straxt efter sin fyra månaders dag.

GoldenStardust
0

#3 ja, men det är ju lika med hundar och hanhundar…

Okej, då är det inte osannorlikt att hon har börjat blivit könsmogen nu då?

Tack för ditt svar :)

MonicaLagerquist
0

Tyvärr så är det inte alla som har koll på att hankatter inte blir infertila omgående.Känner en uppfödare som lät en nykastrerad hankatt gå ihop med en fertil hona och hen fertil hane.När sen kullen födes så hade kattungarna kastraten till pappa.