Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1210 ggr
Tofei
0

Sjuk + matvrak

Jag skrev ett annat inlägg för ett tag sedan, här kommer en fortsättning!  Gamla tråden

Katten hade diarré ett tag, men blev bättre. Efter några dagar började hon kräka och få diarré igen. Jag ringde då till vet som sa att jag skulle ge kokt kyckling och ris, vilket jag gjorde. Trots detta så kräkte hon under kort tid 4 ggr på torsdagmorgonen och var på lådan 2-4 gånger och bajsade löst. Hon spydde tills magen var tom. Vi åkte in till veterinären den förmiddagen då de som tur väl var hade en avbokad tid. Katten undersöktes och röntgades med de fann inget fel på henne.

Vi fick åka hem med kostråd. Mer kyckling och ris, men med striktare schema. Det har funkat rätt så bra, men hon vill ju äta heeeela tiden. Hon springer som med eld i baken så fort någon är i köket eller öppnar skafferiet.

Efter hon blev sjuk började jag tänka mer och mer på våra matvanor, och kanske har vi varit för egnerösa med maten, för hon har den sista tiden innan hon blev sjuk varit väldigt glupsk och kastat i sig maten.

Jag är lite orolig nu när det är dags för henne att övergå till vanlig mat igen hur det ska gå och både jag och min sambo är osäkra på hur man bäst lägger upp ett matschema för en katt.

Hur ofta ska katterna få mat egentilgen? Hur gör man med katter som vill ha mat jämt jämt jämt? Det gör ju ont i hjärtat när dom skriker. Dom är kanske skithungriga?? Eller äter dom för att dom har tråkigt?(Det gör ju vissa människor Tungan ute)

Har någon av era katter varit sjuka så, och kom ni fram till var det var för fel?

(Hon är både diarré och kräkfri nu)

Ska tillägga att även nu när hon får större portioner av kyckling och ris så verkligen slickar hon i sig ALLT. Alla riskorn, slickar brorsans tallrik, flyttar tallrikarna för att se om det är något där under, hoppar upp på diskbänken för att se om det finns disk med matrester, kollar vasken mm.