Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2920 ggr
Kyuusou
0

Katten kissar inne plötsligt o.o

Hej. Visste inte om det här var rätt ställe att posta denna tråd på så om det är fel, ursäkta.

Men, nu är det ju så att jag har två katter hemma. En siames och en vanlig blandras. Vi har haft dom tillsammans i snart två år och allt har varit frid och fröjd. De är båda otroligt perfekta katter… fram tills nyligen.

Blandrasen (som heter Reika) har helt plötsligt börjat kissa lite här och var. Inte hela tiden. 90% av gångerna så kissar hon i lådan som hon alltid gjort men då och då sätter hon sig någon annan stans. Hittills har det varit i deras kattsäng (tre gånger och sen slängde vi den), sen på en matta vi hade utanför deras låda för att samla upp sanden (två gånger sen slängde vi den), och så på min matta ute i hallen. Nu har hon kommit så långt att hon satt sig i soffan och kissat och då måste jag säga blir man rätt arg.

Har kollat igenom en massa sidor på vad som kan vara problemet men jag är fortfarande rätt.. förundrad över vad som kan vara problemet. Vi har inte bytt Kattsand, vi har inte bytt någonting runt henne. Inga nya personer i hemmet (har inte haft besök på hur länge som helst), allt är som det brukar vara. Lådan hålls också ren och vi har införskaffat en till låda som vi har i hallen.

Har läst att det kan vara urinvägsinfektion, men det känns lite tokigt att hon för det mesta går på lådan och bara nån gång går dit hon inte får.

Man blir ju förtvivlad eftersom hon är en sån underbar katt, men fortsätter hon såhär så kan man inte behålla henne.

Några tips om vad det kan vara? och vad man kan göra för att få henne att sluta gå dit hon inte får.

Josefa
0

Är hon kastrerad?

Kyuusou
0

Ja hon är kastrerad sedan länge. Vi kastrerade båda katterna runt när de var 6 månade tror jag… kommer inte ihåg, men det var tidigt iaf.

spiritedaway
0

Gå till veterinären och kolla ändå. Det är ju värt att kolla upp så att katten inte är sjuk.