Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2788 ggr
Flirr
0

Hemlösa kattungar

Vi upptäckte för några dagar sedan att min mormor har en kattmamma med ungar under veden på hennes gård. Hon har ringt runt till alla grannar men ingen vill kännas vid katterna.

Vad ska vi göra? Har själv inte sett dem men min mormor säger att hon inte såg något halsband på mamman, hon har inte varit så nära att hon kunde kolla efter id-märkning. Katterna är alltså troligen hemlösa. Ska vi försöka ta in katterna och ta hand om de eller? Mormor kan nog inte det men jag och min familj bor ca 5km därifrån. Ungarna är förresten troligen några veckor gamla.

Jag kan lite om hur man tar hand om katter men inget om kattungar så jag är tacksam för hjälp

Imasy
0

Försök att fånga in dem så snart du kan, och då kan du därifrån börja söka eg´fter en ägare.

Är det ingen som vill ta ansvar för dem så är det ju iallafall toppen om de kan stanna hos dig tills de hittar nya hem. Dessutom så blir honan kvar ute med ungarna är det nog snart en kattkoloni där hos din mormor.

Vill du ha tips och råd gällande kattungarna sedan så är et bara att fråga på. Det är inte så svårt att hålla dem vid liv faktiskt ;)

Josefa
0

Plocka in familjen innan kattungarna blir för stora. Då blir de dels svårare att få tag på, dels svårare att få tama. Och går mamman ute är risken stor att hon ganska snart blir dräktig igen.

Flirr
0

Hur snart efter födseln kan hon bli dräktig?

Hur fångar vi bäst in dem? Honan är lite halvtam tror jag.

Går det bra att vi som bor några kilometer därifrån tar hand om dem?

Isåfall hur gör vi när vi ska transportera dem?

Josefa
0

Hon kan börja löpa redan en vecka efter att hon fått ungar.

Om honan är halvtam går det kanske att lura in henne i en transportbur. Lägg lite god mat som luktar längst in i buren. Förhoppningsvis går hon in och då stänger ni till. Var beredda på att hon kan bli lite stressad när hon märker att hon inte kommer in. Om ungarna bara är några veckor kan ni ta dem bredvid. Om ungarna är så pass stora så de börjat springa omkring måste ni samla ihop alla ungarna innan ni kan ta mamman.

Visst går det bra att transportera dem några kilometer. Det tar inte lång tid. Låt mamman sitta i transportburen under flytten.

Skulle mamman inte gå att fånga i en transportbur, får man försöka ta henne i en fälla. Det brukar man kunna låna på något katthem.

Ha ett rum iordningställt till henne, när ni kommer hem, så hon får lugn och ro den första tiden.

Flirr
0

Då får jag nog låna en transportbur men tror att jag har en kompis jag kan låna av. Ska mamman vara i en och ungarna i en bur?

Funderar på vilket rum som skulle vara bäst… Vi har ett stort vardagsrum/finrum på nedervåningen men där skulle de nog inte få så mycket lugn och ro. Bäst är nog egentligen ett av mina rum på vinden (har två små rum varav ett är mitt sovrum) för jag tror inte att någon annan i familjen vill ha de i sitt rum. Ska de i början enbart få vistas i det rummet eller?

Min mormor såg faktiskt en annan katt som hon trodde va en hane i närheten av kattfamiljen. Hon skrämde iväg den men vad ska vi göra om katten är dräktig igen?

Tack för hjälpen :)

Imasy
0

Hör med kommunen annars om de lånar ut fällor. Deras jägare borde väl ha en.

tuska
0

Ett litet rum där dom första tiden kan visstas ostört, mamma katt skulle nog bli stressad i ett stort rum där allt är helt främmande för henne.

IceJossan
0

Kontakta gärna ett/flera katthem och be om råd om infångning, skötsel och annat du undrar om. På katthemmet finns alltid någon/några som kan ge bra med råd efter egna erfarenheter.

Många av dem finns även här på sajten, men det kan ta tid att få alla svar man önskar.

Lycka till!

Flirr
0

Katterna var visst mycket äldre än vad jag trodde. Mormor upptäckte dem för 3-4 veckor sedan och då var de antagligen redan någon/några veckor gamla. Så nu är de antagligen mellan 6 och 8 veckor gamla.

Ett problem är att kattmamman verkar ha flyttat ungarna någonstans, är inte helt säker på var men när jag gick en runda för att leta så tror jag att jag såg en. Den var ganska liten om man jämför med en vuxen katt men ändå inte jätteliten. I närheten så bor det en gubbe som själv har en innekatt tror jag men som sätter ut mat till ett gäng andra katter och det kanske är därför mamman har flyttat ungarna dit. Gubben själv säger sig inte vara ägare till mammakatten.

Hur länge brukar ungarna stanna hos sin mamma ute i naturen?

Sätta ut fällor blir kanske lite svårt eftersom det är några hus och ett antal andra katter där men jag ska nog ringa ett katthem och fråga lite.

Flirr
0

Om vi nu lyckas fånga in katterna, är det risk att ungarna inte blir helt tama eftersom de är såpass gamla?

NaimaG
0

#10 Lättare att få yngre katter tama än äldre. Min ena katt är född i koloni, hela hans familj fångades in av min farfar dvs mamman, pappan och han, han var 12 veckor när han kom till mig och så skygg men med träning blev han den mest keligaste kissen, idag är han 4 år.

IceJossan
0

#10 Det är aldrig för sent att få en kisse tam - det gäller bara att ge kissen bra förutsättningar för att våga lita på människor, och att ha ett enormt tålamod och tid för mycket fjäsk :)