Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3672 ggr
goldenmatten
0

Oliver's vs Orijen

Jag vet att här finns folk som har erfarenhet av Orijen och/eller Oliver's. Jag ska göra ett foderbyte (torrfoder) och skulle vilja ha lite fler åsikter från folk som ger sina katter något av ovannämnda.

Jag vet vad det är för foder, det är inte en lista på innehåll eller skillnader jag behöver, utan det jag skulle vilja höra är varför ni personligen valde det fodret till slut?

Eller varför ni eventuellt valde bort något av dem.

Tacksam för alla svar.

Maxima06
0

Har precis bytt till olivers här hemma, hade tidigare orijen men kisarna vägrar äta det i perioder och så visade det sig att jag har en fiskallergiker och olivers innehåller inte fisk =)

Ninja
0

Jag ger Olivers för att det har ett bra innehåll, och är prisvärt eftersom det räcker rätt länge. (fast iofs kanske det räcker länge eftersom katterna lever på annat också, who knows)

Yoda
0

Rent näringsmässigt och hur fodrerna har fungerat på katterna tycker jag båda dessa foder är likvärdiga. Däremot upplevde jag att Olivers smulade sönder så lätt och det var ofta småsmulor kvar längst ner i skålen, vilket också gjorde att maten räckte kortare tid. Det plus Olivers prishöjning gjorde att jag bara ger Orijen nu och är supernöjd med det!

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

goldenmatten
0

Tack, precis såna svar jag var ute efter!

Hur stor säck brukar ni köpa, och hur länge räcker den för er? På ett ungefär tänker jag. Och hur många katter har ni?

Om ni ger något utöver torrfoder får ni gärna berätta vad och hur ofta. :)

ingann
0

Jag ger Orijen till mina. Först köpte jag det för att det var enklst att beställa samma till både hunden och katterna (hunden är spannmålsallergiker) och att de blev mycket finare i päls och hull var ett stort plus:) Jag köper 20 kr vilket räcker ca 10-12 månader åt 2 katter, men de äter även Mjau blötmat 1 ggn/dag..

Jag beställde provpåsar av Olivers men då gick de inte ens i närheten av matskålen utan sprang och tiggde vid vårat bord istället…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Norrbysa]
0

#5 Oj räcker det så länge för dig! Jag köper 20 kg Orijen åt gången och det räcker i ett halvår för mina 2 kissar. Synd att mina missar hatar blötmat..

Jag gillar Orijen eftersom det är drygt, prisvärt, av god kvalitet och finns att köpa på foderbilen. (Dvs. det blir enkelt för mig att samtidigt beställa Everclear-sand, Refill till litterlocker, leksaker, osv.)

ingann
0

#6 ja, jag blev också förvånad att det gick åt så lite för när de åt RC gick det åt mera:) ca 1 ggn/år beställer jag mat åt katterna och hunden (till hunden räcker 13,5 kg lika länge som katternas) och 2-3 ggr/år beställer jag 2 lådor Tidy cats kattsand… så brukar det slinka med lite leksaker, tuggisar o annat smått o gott också Flört

/Ingalill

goldenmatten
0

#6, Har du fri tillgång till torrfodret eller portionerar du?

#1, Hur visade sig allergin på din katt? Jag vet att katter lär ha relativt lätt för att utveckla fiskallergi, men jag hör ganska sällan någon som faktiskt har problem med t ex Orijen.

Finns det att beställa provpåsar av Orijen?

[Norrbysa]
0

#8 fri tillgång har jag.

Yoda
0

Ni som köper mycket mat på en gång, hur tycker ni hållbarheten är? Jag vågar inte riktigt köpa 20kg åt gången, för jag är rädd att maten ska bli dålig. Köper 7kg och det räcker ca 2,5 månader åt 3 katter med fri tillgång. Tycker ändå det känns drygt och prisvärt jämfört med tidigare då jag köpte mat för jämnan kändes det som.

#8 Tror inte det finns provpåsar, men väl 400gr som du kan köpa.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Maxima06
0

#10 om det är orijen du undrar över så säger iaf foderbilen såhär: Förvara alltid foder svalt, torrt och mörkt. För en öppnad säck rekommenderar vi att den förbrukas inom maximalt tre månader men hellst på två. Detta för att man ska kunna försäkra sig om att vitmainhalterna bibehålls. Begränsa om möjligt fodrets kontakt med syre. Detta görs exempelvis med två fodertunnor. Den större tunnan öppnar du bara en gång i veckan då du fyller på den mindre tunnan som du i sin tur använder att ösa ur när du serverar hunden eller katten sina dagliga portioner.

oh-la
0

jag hade specific Canin, lägenheten luktade skit och katterna gick upp i vikt, bestämde mig för att byta till Specifik, men det var både dyrt, svårt att få tag på och de åt som hästar. bestämde mig för att testa Orijen, bland annat för innehållet, och jag är supernöjd. de äter mindre, skiter mindre, har fin päls och är pigga och glada.

goldenmatten
0

#10, jag tänkte precis fråga samma sak. Om det är som #11 skriver, hur upplever ni (Norrbysa och ingann) att det funkar att ha en säck i 6-10 månader? Det är ju en hel del billigare att köpa en större säck, men håller det verkligen såpass länge..? Hur förvarar ni fodret?

[Norrbysa]
0

Jag gör som #11 skriver. Jag har en stor tunna som sluter helt tätt. Den öppnar jag endast 3-4 gånger under halvåret. Jag har en mindre tunna som jag ger katterna mat ur.

Jag vet inte hur det är med vitaminerna när jag gör på detta vis.. hmm.. men fodret luktar nytt varje gång jag öppnar den stora tunnan iaf.

Cheapo
0

Jag ger Orijen och Maju's blötmat till min katt. Han får 35 gram orijen på morgonen och 35 gram på kvällen, och däremellen lite Maju's blötmat och det blir han mätt på. Jag funderar dock på att prova ett annat torrfoder eftersom han började fälla päls när jag började ge honom det i februari (trodde han tappade sin vinterpäls men han fäller fortfarande jättemycket och han fällde aldrig innan vi började med orijen) plus att hans bajs luktar mer nu än förrut, så jag funderar om han är överkänslig. Men annars är orijen ett mycket prisvärt torrfoder!

Hawknestgrove
0

Olivers… för jag har en kisse som är allergisk och då har de perfekt foder. Anka och lamm. Betalar 599 kr för 8 kg som räcker i 80 dagar åt tre katter. Givetvis så köper jag sand samtidigt.

Den maten kostar då 2,50 per katt och dag. Hemkört till dörren…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ingann
0

Jag har en stor tätslutande fodertunna (som jag fick gratis från foderbilen när jag frågade om de hade några att sälja) där jag förvarar hela säcken försluten med en stor klämma. Sen har jag en liten tunna (den här) som jag fyller på ca varannan månad från den stora och tar av dagligen..

/Ingalill

Hawknestgrove
0

ja och jag köpte två stora fodertunnor av olivers, den ena har jag kattsanden i och den andra maten, sen fyller jag på på en sån där Mjau2litersburk, som jag ger varje dag ur.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MarlaS
0

Vet någon hur man mäter gram mot dl för orijen? Skulle uppskattas om någon har vägt. Jag har ingen våg hemma alls.

Cheapo
0

#19 enligt min våg är 0,5dl orijen 35gram! Glad

MarlaS
0

#20 - tack, vad bra att veta. uppskattas.