Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3303 ggr
Sweetelle
0

Avmaskning

Skrev om detta i en annan tråd lite snabbt på slutet men startar en egen tråd för detta.

Hur fungerar det egentligen med avmaskning!?

Jag har hört att man skall avmaska regelbundet "för säkerhets skull", men jag har också hört att man inte skall avmaska förrän man vet att katten har mask för att inte öka resistensen genom överanvändning av maskmedel. Dessutom hjälper väl inte maskmedel framåt i tiden, så i princip kan väl katten få mask i magen dagen efter att han/hon fått maskmedel?

Förklara gärna detta för mig för jag har inte riktigt förstått!

Fridoliin
0

*lämnar tassavtryck*

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Fridoliin
0

*lämnar tassavtryck*

/Frida

MonicaLagerquist
0

Jag testar mina katter och om de har mask så avmaskar jag dem.

Det finns bra info på SVAs hemsida.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Parasiter/Avmaskning/

Stolt ägare till tre La permer

Maria
0

Min gamle katt som var utekatt på helger och sommar avmaskade jag regelbundet.

Mina nuvarande innekatter är bara avmaskade som kattungar och jag räknar med att upptäcka mask i avföring och spyor om de får mask.

/Maria

pebb
0

Vad jag har hört så bör man väl avmaska utekatter regelbundet eftersom de ofta jagar och får i sig all möjlig skit. Innekatter däremot behövs inte om man inte ser att de har mask.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Man ska inte glömma att avmaskningsmedel är ett gift. Att avmaska på slentrian är ju inte att rekomentera och vad är regelbundet? Hur ofta?

Skulle istället föreslå att ta avföringsprov "kolla masken" som finns att köpa på apoteket.

http://www.kollamasken.nu/

idaa
0

kattungar som är födda utomhus ska man väl avmaska eftersom de kan ha fått mask genom mammas mjölk.. som jag har förstått det.. därefter räcker det, om de är innekatter, att avmaska om man märker att de har mask. Rätta mej om jag har fel..

tuska
0

Visst ska man så fort som möjligt avmaska en unge som är född ute.

detta med att kolla masken via avföringsprov va inte tillförlitligt enl. mitt apotek. Rynkar på näsan 

Skulle kolla mina kattungar denna gång innan jag avmaskade men blev avrådd.

paow
0

det brukar märkas, iallafall på mina katter ifall de har mask. Men jag brukar iallafall avmaska 2 gånger under sommaren då mina katter är ute - en gång under sommarn & sen i slutet.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

[Liinda]
0

Att avmaska regelbunder är igen smart ide eftersom då kan dom bli resistenta mot maskmedlet och då har man tillslut inget medel att bekämpa mask med. Så bara avmaska när man vet att dom har mask! Undantag för kattungar såklart. Att skicka iväg ett avföringsprov för att kolla efter mask är en bättre ide än att avmaska utan att veta säkert.

Sen förstår jag inte varför dom på apoteket säger att avföringsprover inte är att lita på? Dom som testar avföringen vet ju vad dom gör. Man kan ju säga att det är lika säkert som ett blodprov. Dom som jobbar med det vet ju vad dom kollar efter och hur man gör.

Fridoliin
0

#10  Vad menar du med "undantag för kattungar" ? Skäms  Dum fråga kanske.

/Frida

[Liinda]
0

Man bör alltid avmaska kattungar även om dom inte har visat tecken på mask. Dom kan ha fått mask genom kattmamman.

Fridoliin
0

#12 Åh okej, men efter första avmaskningen på sin kattunge, ska man vänta med att avmaska och avmaska om man märker att katten fått mask?

/Frida

Maria
0

#13 Så har vi gjort och mina katter är 8 respektive 7 år och välmåendeGlad

/Maria

Fridoliin
0

#14 okej tack :D Då håller jag mig till det.

Och ber om ursäkt till TS om det blev lite trådkapningSkäms

/Frida

[Liinda]
0

Ja precis =) Men om man misstänker mask men inte är säker bör man skicka in avföringsprov istället =)

Men jag är inte säker på om kattungar ska ha 1 eller 2 avmaskningstillfällen när dom är små? Någon som vet säkert?

Fridoliin
0

För min lilla flicka är snart 10 veckor och hon har inte blivit avmaskad ännu. Och jag har absolut ingen koll på avmaskning o hur det fungerar :P

/Frida

[Liinda]
0

Då tycker jag du ska avmaska henne =) Kolla på apoteket där finns avmaskningsmedel och personalen på apoteket brukar vara ganska bra på sånt =)

Fridoliin
0

okej, då åker jag in i veckan och fixar det :)  Och återigen, sorry för trådkapningen :O

/Frida

Hawknestgrove
0

ja även jag har ändrat åsikt om slentrianmässig avmaskning. Gör det bara numera när jag ser att det finns. MEn då är det fyra illbattingar som gäller…..Kolla masken OK, men varför ska det vara så hemske dyrt??????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MonicaLagerquist
0

Visst kan det tyckas dyrt men till en kull tar du ju samlingsprov.Trots allt så ska ju labbet "jobba" med det och inget är gratis idag.

Hawknestgrove
0

nje, men har du bara en katt så…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MonicaLagerquist
0

Har du bara en katt så kostar det ju inte så mycket.Visst är din katt värd vad det kostar elle hur?