Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1699 ggr
NaimaG
0

snabba frågor

bör man vaccinera innekatter?
vilka sjukdomar skyddas katten då mot?
vilken vaccination ger men till en vuxen katt?
Vad kostar en vaccination ungefär?

Är enbart van vid vaccination för hundar och som valpar få de ju en valpspruta, är det liknande för katter och får en vuxen även denna då ifall den aldrig vaccinerats?

MonicaLagerquist
0

bör man vaccinera innekatter? Ja
vilka sjukdomar skyddas katten då mot? Kattsnuva och kattpest
vilken vaccination ger men till en vuxen katt? **en spruta och sen ytterligare en efter 3-4 veckor rekomenderar jag.Vissa tar bara en spruta men jag föredrar två.Sen ska katten vaccineras varje år mot kattsnuva och vart tredje år mot kattpest.
**Vad kostar en vaccination ungefär?300-350 kronor

Är enbart van vid vaccination för hundar och som valpar få de ju en valpspruta, är det liknande för katter och får en vuxen även denna då ifall den aldrig vaccinerats.

Ja en vuxen katt behöver också grundvaccineras om det inte är gjort när katten var liten.

Stolt ägare till tre La permer

[Liinda]
0

Anledning till att man bör vaccinera innekatter är för att dom inte har lika bra immunförsvar mot sjukdomar som utekatter och om man då råkar dra med någon smitta hem så blir dom smittade på en gång.

Man kan vaccinera katten varje år för tex Tricat vaccinet innehåller mot både kattpest och kattsnuva och då bör man ge varje år.

annzoo
0

#2 utekatter bör också vaccineras även dom blir smittade, de har inte mindre risk att bli smittade av sjukdommar man vaccinerar mot

[Liinda]
0

Nej jag vet. Självklart ska man vaccinera utekatter. Det var inte så jag menade, menade bara att endel tror att man inte behöver vaccinera innekatter för att dom inte kommer i kontakt med smitta men det är fel.

MonicaLagerquist
0

Sen finns det ytterligare en aspekt på det här med vaccinering och det är att försäkringsbolagen kräver att försäkrade katter ska vara vaccinerade.

Stolt ägare till tre La permer