Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3982 ggr
Sara87
1

Foder för inomhuskatt?

Hej!

Jag funderar på att byta foder till mina katter och skulle vilja ha ett fettsnålt indoor-foder som är billigt men ändå bra…

Nån som har något bra tips..? :)

MonicaLagerquist
0

Varför vill du ha ett fettsnålt foder?

Ge katten ett vettigt foder istället.Katter blir fetare av ett kolhydratriktfoder lättare än vad de blir feta av ett foder med vettig fetthalt.

Ge kattena blötmat.Mjau burkmat är ett bra foder.Inte så dyrt heller.

Stolt ägare till tre La permer

[Norrbysa]
0

Jag ger mina innekatter Orijen. Naturligt innehåll och hög proteinhalt. :-)

Det är inte fettet du ska se på utan proteinet och kolhydraterna. Det ska vara mycket protein och lite kolhydrater.

Tasspuls
0

Jag ger min kisse Proformance och rått kött. Som de andra sagt så innehåller lightfoder ofta på tok för mycket kolhydrater som INTE är bra för katten. Katter är gjorda för att äta kött.

#1 Har du själv provat ge Mjau burkmat till dina katter? Jag provade och blev mycket besviken. Från att bajset varit nästintill luktfritt så började det STINKA, hela lägenheten började lukta bajs när det var nygjort :( Så tyvärr, ingen mer Mjau för mig. Fast kissen blir lycklig för hon tyckte inte alls om det heller ;)

#2 Man kan inte heller bara kolla hur mycket protein fodret innehåller utan även var det kommer ifrån, så det inte är vegetabiliskt protein. Jag är säker på att du vet det, bara förtydligar för TS :)

MonicaLagerquist
0

#3 Ja mina katter äter bla mjau och har gjort så i en massa år.Inga dåliga magar här inte.Inget stinkande bajs heller.

Stolt ägare till tre La permer

Tasspuls
0

#4 Det var ju konstigt. Det kanske bara blev en stor omställning från bajset av BARF och bajset av mjau eller jag vet inte. Du kanske bara är van ;) Dålig i magen blev hon inte, men som sagt det stinker :P Men det är ju ingen fara, hon får helt enkelt äta annat.

Maria
0

Mina katter har alltid ätit Mjau och jag märker inte att det luktar särskilt.

/Maria

Tasspuls
0

#6 Okej, kanske bara är omställningen då…

elyse
0

#0 Gå till en djurbutik eller Lantmännen, de har olika sorters foder att välja mellan. Vi har Royal Canins:s vuxenfoder för kastrerade katter samt Mjau blötmat.

ingann
0

Mina äter Orijen (fri tillgång) för det är det enda spannmålsfria fodret (det blev automatiskt att köpa samma märke som till hunden som är spannmålsallergiker)… Dessutom äter de Mjau blötmat en gång om dagen.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Syssila
0

Min får Bozita mjukmat uppblandat med lite torrfoder (Arion) några gånger om dan. Köper bägge i djuraffär. Hon vill helst ha bara mjukmat (provat andra sorter torrfoder, men Arion funkar bäst), men det skulle bli för dyrt, tycker jag. Hon äter torrfodret på nätterna, annars väntar hon helst in mjukmaten! Magen funkar finfint!

Sara87
0

Mjau blötmat vägrar jag ge till mina katter pga att jag tycker att det luktar vedervärdigt.. :D

Dom äter pussi blötmat, förut åt dom whiskas men det vägrar dom ens lukta på numera.

Men det är nytt torrfoder jag är ute efter. De äter Mjau fiskfest nu, köpt i matvaruaffären. Men pga att min "yngsta" väger mycket och har ökat säkert ett kilo sen han blev innekatt å äter mängder med mat, spec torrfoder så vill jag dra ner på risken att han får diabetes eller nå sånt skräp. Plus att det vore nice att kanske få honom att tappa ett par kilo i vikt :)

Det verkar va mycket att tänka på när man väljer torrfoder. Vad är det viktigaste att kolla på..?

[Norrbysa]
0

När jag väljer foder tittar jag först på proteinhalt. Den vill jag ska vara så hög som möjligt. Kolhydrathalten skall däremot vara låg. Försök att se var proteinerna kommer från. Det ska vara animaliska och inte vegetabiliska proteiner.

Sen tittar jag på innehållet. De komponenter som står bland de 5-7 st första är de som det finns mest av och där vill jag inte att det ska stå något spannmål eller annan utfyllnad.

Sen ska man kolla om man tycker innehållet låter rimligt i stort. Förstår man allt i listan? Är det en massa onödiga tillsatser?

Sist brukar jag kolla hur fodertillverkaren marknadsför sitt foder. De som pratar om att fodret innehåller grönsaker eller liknande har ingen koll. Katter är köttätare i första hand!

Sedan brukar jag räkna på vad fodret kostar per dag ungefär. Men det är svårt eftersom katter tenderar att äta mindre av ett foder med mycket protein och bajsa mindre oxå, så det går inte åt lika mycket sand.

Jag gillar Orijen eftersom den har högst proteinhalt och naturligt innehåll. Samt innehåller inte så någon utfyllnad såsom vete, ris, majs osv.. Orijen är även väldigt drygt och kostar därmed inte så mycket per dag. Det som kan vara negativt är att den innehåller fisk och vissa katter kan utveckla allergi mot fisk.

Tasspuls
0

#12 Det finns väl inget torrfoder att få tag i som inte har spannmål eller utfyllnad bland de första 5-7 komponenterna i innehållet? Hittar man något som inte har det bland de 4 första så är det unikt…eller har du hittat något? Jag har nämligen finkammat torrfodersdjungeln och det är inte allt för kul att se vad som erbjuds :/ Man får ju välja det minst dåliga :(

Tasspuls
0

#12 Det finns väl inget torrfoder att få tag i som inte har spannmål eller utfyllnad bland de första 5-7 komponenterna i innehållet? Hittar man något som inte har det bland de 4 första så är det unikt…eller har du hittat något? Jag har nämligen finkammat torrfodersdjungeln och det är inte allt för kul att se vad som erbjuds :/ Man får ju välja det minst dåliga :(

ingann
0

#13  Orijen innehåller inget spannmål alls… Det enda fodret på marknaden som är helt spannmålsfritt…

/Ingalill

Tasspuls
0

#15 Mjo, men det har fortfarande utfyllnad i form av potatis mm, så det är ju liksom inte bara protein. Sedan innehåller det ju även grönsaker, bär mm och en massa örter och grejs. Potatis och spenat har jag hört inte är bra för katter (speciellt inte spenat) så jag är skeptisk till att hylla detta foder så mycket som det görs. Och som sagt…varför alla örter??

ingann
0

#15 alla örter som fodren innehåller har olika mineraler och vitaminer som katten behöver. Spenat är precis som du säjer inte bra för katter… On den ges vill säja… Förvälld spenat däremot rekommenderas av många veterinärer till katter med blodbrist… Förväller man den så försvinner oxalsyran, som är det giftiga ämnet..

/Ingalill

Millimina
0

Men… enligt deras hemsida har de bla ris, korn och havre i sin mat… Är det inte spannmål? Bara en fundering… Jag har själv det fodret och tycker det är bra, men jag vill inte säga att det är fritt från spannmål… Flört

http://wellbeloved.se/ingredienser.html

ingann
0

#18 jo, det fodret du länkar till innehåller spannmål…  Men fodret vi har diskuterat nu är Orijen, vilket inte innehåller spannmål Glad

Spannmål är vete, korn, havre, råg, ris och majs…

/Ingalill

Tasspuls
0

#19 Det innehåller fortfarande potatis som 4:e ingrediens och potatis är ju inget nyttigt utan just utfyllnad. Så det är kanske det minst dåliga, men knappast optimalt. Det var det jag menade till #12 att det inte finns något foder som inte innehåller spannmål eller utfyllnad inom de 5-7 första ingredienserna, så det blir ju lite svårt för TS att söka efter ett sådant :)

ingann
0

#20 ja, helt utan utfyllnad går inte att få utan att göra maten själv Flört

/Ingalill

Sara87
0

Tack, då vet jag på ett ungefär vad jag ska kolla på när jag väljer foder :)

Kristall
0

#15: Orijen är inte det enda fodret utan spannmål. Applaws innehåller inte heller spannmål. Dessutom består Applaws av ~80 % kött.

"Only Applaws Dry Complete contains 75%-80% meat. It doesn't contain any unnecessary or cheaper additives such as cereal or grains to fill out the food."

"Applaws Dry Complete has been formulated to have a meat only protein level comparable to fresh whole chicken*."

Källa: http://www.applaws.co.uk/naturaldrycatfood.asp

En till länk: http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/applaws/136608

Rekommenderar detta foder, vi har gett det till katter av olika kön & åldrar och alla har tyckt om det och mått bra av det. =)

Fast i första hand tycker jag att man ska ge blötfoder, eller BARF om man kan det.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

katterna
0

Hejsan. Om din katt behöver gå ner i vikt så gå till veterinären och väg så hjälper dem dig med rätt foder. Min katt ska gå ner åtta hekto och hon är en hona och hon äter nu hills torrfoder m/d. 5 kg för 5-600. Man får rabatt på det också, iallafall hos min veterinär. Och det har funkat jätte bra fodret. Hon har gått ner två hekto på två och en halv månad. Och så länge varade fodret och då har jag ändå två katter till som äter av det fodret och jag har fri tillgång till det också och ger inte speciell mängd som man får sån burk till som man kan mäta fodret till. Så det varar väldigt länge och dem går ner i vikt. För mina katter får även blöt mat också varje dag . Antingen mjau eller whiskas mmm.

katterna
0

Och hos min veterinär är det gratis med vägning för katter. Bara fodret som kostar. Men tillsammans med proffspersonal på vikt så tittar och känner dem på katten och berömmer hur mycket den ungefär behöver gå ner i vikt och man bestämmer torrfoder. Och så fick jag kupong till fodret. Första gången hundra kronors rabatt , andra gången femtio och när katten nått sin idealvikt så får man ett nytt gratis foder som gör att katten ska hålla vikten, vilket vet jag inte. För har inte nått

målet än med min innekatt. Men snart så :)

ingann
0

#23 De skriver att de "inte har några onödiga eller billigare tillsatser som spannmål eller säd för att fylla ut maten"…

Ehh..  spannmål och säd är väl samma sak?

Potatis (väldigt billig utfyllnad) är andra ingrediens, betmassa (väldigt billig utfyllnad) är sjätte ingrediens…

Dessutom säljs det inte i butik Sverige utan levereras endast till Sverige från tillverkaren enligt dina länkar Flört

/Ingalill

Kristall
0

#26: Potatisen eller betmassan kan väl ändå inte utgöra en så stor del av fodret om kötthalten är 80%. Då spelar det väl ingen roll i vilken ordning de kmr. Hur mkt kött består Orijen av?

Kristall
0

Ang. frakten så kostar det 6,90 € för hemleverans hos Zooplus (iaf här i Finland skickas det hem till dörren), och det levereras vanligtvis inom ett par dagar. Alltså inte så tokigt enligt mig :)

ingann
0

#27 ordningsföljden anger vilken ingrediens det är mest av i fallande ordning, därför tittar man på ordningen i en innehållsförteckning…

Orijen innehåller minst 75 % kött om jag inte minns helt fel…  Potatisen kommer först som 4-5 ingrediens och jag tror inte betmassa finns med alls..

Dessutom är det mer lättillgängligt då det finns att köpa på många platser i sverige:)

/Ingalill

Kristall
0

#29: att potatisen kommer senare som ingrediens i Orijen beror väl mest på att Orijen består av flera olika sorters kött än Applaws? Dvs att de tre-fyra första ingredienserna i Orijen motsvarar mängden som den första ingrediensen i Applaws utgör.

Fast jag är inte direkt någon expert på det här med kattfoder, vet inte hur bra/dåligt potatis är för en katt? :)

Nåja, Orijen verkar ju vara ett riktigt bra foder (för att vara torrfoder), ville mest påpeka att det finns flera foder utan spannmål & att Applaws är bra det med :)

ingann
0

#28 Där jag beställer Orijen levereras det också hem till dörren inom 3 dagar från beställning.. utan fraktkostnad:) så jag är fullt nöjd med det..

/Ingalill

ingann
0

#30 det finns säkert fler också om man letar runt utomlands Glad men på den svenska marknaden så finns bara Orijen:)

/Ingalill

BARFmycat
0

Om katten blir fet på ett kvalitativt foder är det inte fodret i sig det är fel på, utan mängden foder.

Orijen
Acana
Carnia

Är torrfoder som helst saknar spannmål, Carnia är tyvärr det enda av de tre fodren som inte innehåller fisk.

Oliver´s Petfood

Är ett foder som innehåller havre, men har mycket bra övriga ingridienser och bäst av allt, ingen fisk.

Mjau
Bozita

är två blötfoder som saknar spannmål som jag tycker är bra, det finns flera blötfoder utan spannmål men de här tycker jag är bäst.

Du säger att du inte vill riskera att katterna får diabetes, då ska du verkligen söka efter ett foder som är så kolhydratfattigt som möjligt.
Däremot så är torrfoder nästan en garanti för njursjukdomar och urinvägsproblem, särskilt för hankatter. Katter har inte tillräckligt stor törstdrift (då de ursprungligen är ökendjur) för att kompensera den vätskemängd de förlorar på att äta torrfoder. En katt som äter torrfoder är kroniskt dehydrerad.

Därför är det klokast att ge blötfoder eller ett 100% spannmålsfritt foder som man blöter upp, katter behöver vatten med maten, inte bara till maten.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sara87
0

#33 Buster, den tjocka, är inte mycket för blötmat. han har alltid föredragit torrfoder. Så därför känner jag att jag behöver något annat foder till speciellt honom. Den andra missen äter mest blötmat, vilket han gjort genom hela livet.

Men alltså, hög proteinhalt, låg kolhydrathalt. Hoppas jag har tid att kolla upp detta närmare snart :)

[Norrbysa]
0

#34 Kan tipsa om foderbilen.se. Där kan du se lite olika foder. De skickar ut foder fraktfritt över en viss summa.

BARFmycat
0

Men alltså vaddå mer för torrfoder?
Du kan ju vänja över honom?

Det är inte omöjligt om man vill det, och i hans fall är dt närmast nödvändigt då han ligger i riskzonen för att utveckla urinvägsproblem och diabetes.

Sara87
0

#36 Han har alltid gillat torrfoder bättre än blötmat är det jag menar. Menar du att jag ska ta bort torrfoder helt å bara ge blötmat?

BARFmycat
0

Ja, så skulle jag absolut ha gjort.

stina63
0

Min förra katt vägrade äta blötmat. Han åt enbart torrfoder. Han fick blötmat Men han slickade enbart i sej såsen. Resten lät han vara kvar. Han åt inte heller mat som fisk kyckling eller annan färsk mat., Har testat många gånger Men han satt bara där och tittade på maten.

BARFmycat
0

Som kattägare får man visa lite engagemang och intresse också, om man vill byta foder. Det är sällan man bara kan servera och förvänta sig att katten bara accepterar det nya fodret helt utan protester.

Jag tror att många ger upp för lätt, och är rädda för att låta katten bli hungrig. Om katten var på svältningsgränsen tror jag inte den skulle dö hellre än att äta blötfoder (extrem jämförelse!).

Man får vara envis och konsekvent, fråga bara alla intte på BARF hur envisa de har fått vara för att få katten att börja äta rått kött!Skrattande

Ett tips, om du mixar maten kan han inte bara slicka i sig såsen, utan måste äta allt eller inget.

stina63
0

*40 Tack för tipsen. Vet inte så mycket om just BARF Mer än att det är enbart kött.

Men jag har inte skrivet något om att jag ville byta foder till min förra katt. Han var nöjd med torrfoder. Men fick även blöt mat Men slickade enbart i sej såsen.
Men skulle jag byta då är det klart man får lägga ner lite tid på de då så dom vänjer sig vid bytet.

Glad

BARFmycat
0

Jo, fast det skulle vara bättre för honom om han åt blötfoder, för urinvägarnaGlad

stina63
0

* 42 Jo de håller jag med dej om Glad Hade jag vetat om just detta BARF innan så hade jag testat det, MEn de hade varit en hård kamp mellan den maten och torrfodern.

BARFmycat
0

Låter man katten välja själv kommer den alltid ta det som den är van vid, och många katter har svårt för BARF för att det nästan inte luktar någonting jämfört med vad torrfoder och i synnerhet blötfoder gör. De fattar inte att det är mat helt enkelt!

Mina katter som ätit BARF i över 2 år skulle utan att blinka hellre äta blötfoder eller torrfoder, för att det luktar godare helt enkelt.

Men allt går om man vill, det kan jag lova dig!

Sara87
0

Sådär ja, nytt foder införskaffades igår. Det blev Iams senior. Får väl se om det duger åt herrarna, igår va det gott i alla fall när säcken va nyöppnad :)