Katt& höns ..
Nu har vi flyttat till sommarstugan för resten av sommaren. Min mormor & morfar bor grannar med vår stuga och dom har höns. Eftersom att vi nu kommer bo i stugan resten av sommaren har jag självklart med kissarna, och eftersom att bara Edwin springer ute lös på dagarna så är det bara han som är "problemet" då nelzon är på tok för liten för att springa ute själv. Iallafall, är det ju så att morfar har hönor då, som edwin är väldigt sugna på - har ni några tips på hur man får honom och hålla sig borta från hönsen?, de går inte lösa, men kan lätt bli skrämmda av honom, och även om de har ett hus och gå in i, vill jag inte ta några risker.
Har så klart testat vattenspruta, men de ger ingen dirket värkan då hönsen, antagligen ser vädligt frästande ut för honom ..
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Oj! Jag är uppvuxen med höns och katter och har aldrig upplevt att någon av katterna har betraktat hönsen som potentiella bytesdjur. Vad gör han med hönsen om du låter honom hållas?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Jag antar att de är för att han aldrig, över huvudtaget, sett höns förrut. Han är inte van dem alls, och jag, tror, att han ser dem på samma sätt som vilken fågel som hellst. Morfar skaffade hönsen i början av sommaren, så de är egetnligen kycklingar eller ah, de är 8 veckor tror jag ;)
Jag hade faktiskt inte förväntat mig att han skulle intressera sig av hönsen alls, då de finns så mycket möss i skogen bakom huset, men det är väll just därför han intresserar sig åt hönsen -.-
Jasså, det är kycklingar! Då kom saken i ett helt annat läge. Kycklingar är ju små och springer runt som små tättingar, vuxna höns är nog i regel för stora för att en vanlig katt ska vilja fånga dem. Ja, det tips jag kan ge är att hålla koll. Kanske kan kycklingarna vara i en hönsgård där katten inte kommer åt dem?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
ja det är nog läge för det. Annars så blir det nog självservering av Barf……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

dom är i hage :) jo vi har koll på honom så fort han är i närheten. Men jag tror nog det blir bättre med tiden, vi har ju inte varit här så länge än så han vänjer sej nog snart vid att dem är där. Tänkte bara ifall någon hade nått tips som gjorde att han höll sig borta, men annars får tiden avgöra helt enkelt :)
jag har haft jättemycket frigående höns och några frigånde katter som inte tittat åt hönsen.
Jag har tagit katten in i hönshuset då alla hönsen va samlade för kvällen, gissa om katten tyckte det va en otäckt upplevelse och blev livrädda, på det viset fick jag katterna att inte vara ett skvatt intreserade av hönsen- kyklingarna kalkonungar småankor. Jag tror att lukten av dessa fåglar inte lockar katten efter skräck upplevelsen

#6 hm, de lät som en bra idé .. Meeen, tyvärr är de bara 2 höns - än så länge. haha
ja det va lite skillnad, jag hadde 150 st 

Haha precis. Men det blir nog mer så smånging om, nånstans måste man ju börja, haha.
Han sitter gärna utanför hagen och kollar på dem, varje rörelse de tar så är han där, fast utanför hagen då. Men efter ett tag tröttnar han, så snart bryr han sig väll inte alls. Men nästa sommar tänkte morfar då ha dem frigående på dagarna, men då är det nog fler än 2. Så får testa skrämma upp honom lite då, ifall de är likadant då.
Skaffa en tupp till hönorna annars förökar dom sej inte
Tuppen vaktar sina hönor och kan jaga undan katten med det bestämdaste.
Jag har haft katter och hönor som gått lösa om varandra förr. Aldrig några problem med att katterna skulle ta några hönor man snarare tvärs om för hönor äter möss om de kommer åt och en av hönorna stal möss från katterna när de varit på musjakt och satt sig på gården för att äta sin fångst.
Små kycklingar som kläckts i kläckningsmaskin skulle nog vara rätt frestande för katter att äta upp.
Ja vuxna höns är det ju ingen fara med. MEn de här verkar ju vara i lagom middagsstorlek för en kisse. Här har ju faktiskt Arne kommit dragande på sin förra "fria" tid både med nötskrika och hackspett.

Edwin är inte speciellt rädd av sig när det gäller andra djur. Han tar lätt en ekorre och har kommit hem flertal gånger med större fåglar. Det kanske inte går och jämföra dirket, men ändå.
Nä, men en vuxen höna eller tupp är nog inte så kul att tampas med……Men de här är ju långt ifrån vuxna, som jag fattar det

Jo de är bara 8 veckor.
små pluttisar….