Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1396 ggr
Halvdansken
0

Ännu en kringstrykande katt.

För några månader sen så kom det en vit hankat och hälsade på. Han hade halsband och var väldigt trevlig. Nästa gång han kom hade han ett annat halsband, så då förutsatte vi att han hade en familj som tog hand om honom. Vi bor ju ute på landet och det är alltid katter som kommer o går.

Men på senaste tiden har han inte sett så glad ut. Han är alldeles röd och svullen i huden från öronen och fram mot ögonen. Själva ögonen ser ok ut, dock. Han är brun i öronen. Han smyger in och äter våra katters mat, och han har blivit skygg. Halsbandet var skitigt och trasigt. Vi tog av honom det för att se om han fick ett nytt. Han han inte fått nåt på en vecka. Det var dessutom inte "säkerhetshalsband", så de är ju direkt farliga om han fastnat nånstans.

Vi har kollat uppe på granngården om det är nån där som äger honom, men ingen vet vad det är för en.

Han är inte kastrerad - vilka våra är - så vi befarar problem med slagsmål.

Vad tusan gör man? Känner jag oss rätt, så kommer vi att hålla koll på honom i sommar, och blir han inte bättre så "adopterar" (stjäler) vi honom och tar honom till verterinären och får honom karstrerad och öronmärkt.

Men hur lång tid ska det gå? Vad hade ni gjort? Kan man göra nåt åt hans öron och svullnader, receptfritt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

blondifire
0

skabb låter det som.släpper ni in han får ni behandla era egna oxå.finns receptfritt på apotek. annars kan man använda parrafinolja o droppa i varje dag i en vecka. svullnaden låter med som nån infektion.. kom ihåg bara att i samma ögonblick ni ger mat elr likn sätt tar han om han är det ni som är skyldiga för hans välfärd.

S*Winsnes Wilda

[GunillaR]
0

Anmäl katten, att den verkar vara herrelös och ta in den, behandla öronen och kastrera honom snarast möjligt.

Då har du gjort det du ska göra och i anmälan finns uppgifter om var katten befinner sig om någon skulle göra anspråk på honom. Behåll kvitto från vetten.

Min brors familj blev "adopterade" av en ungkatt. Brorsan anmälde katten, satte upp lappar och gjorde allt för att någon skulle höra av sig. Under tiden tog de in katten och kastrerade honom.

Det gick några år och så plötsligt ringde det på dörren. Där stod en man som påstod att det var hans katt som min brors familj hade. Min bror hävdade att eftersom det gått så lång tid och att de hade lagt ner pengar på katten så var det deras. Men mannen hävdade att det var hans katt och gick till domstol.

Domstolen gav min bror rätt till katten Glad. Gissa om brorsan var stolt, han menade på att det är minsann inte alla som har papper på att det är deras katt Flört

Ta in katten och lycka till!

Halvdansken
0

Ja, nåt får vi göra. Stackaren. Jag vet inte hur det funkar i Danmark. Ska kolla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
0

Du kan ju ringa till en vette och fråga hur det fungerar där du bor, och så beställ tid till kastreringen och undersökning.

Hawknestgrove
0

JA där fick du både tips och uppmuntran! Så hade jag också gjort om jag hade chansen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....